شناسهٔ خبر: 55591551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اختلاف نظر صدراعظم آلمان و رئیس جمهور اوکراین

دو دستگی در اتحادیه اروپا بر سر طرح ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع روسی

اخیرا طرح ممنوعیت صدور ویزا به اروپا برای تمام اتباع روسی در واکنش به جنگ اوکراین از طرف برخی مقامات این اتحادیه و کی یف مطرح شده و این طرح موافقان و مخالفانی پیدا کرده و منجر به دو دستگی در این اتحادیه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی به دو دستگی در اتحادیه اروپا بر سر طرح ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع روسی به عنوان تحریم جدیدی علیه روسیه به دلیل راه اندازی جنگ اوکراین پرداخته و نوشت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در این باره می گوید که این جنگ پوتین است. وی اعمال تحریم علیه اتباع روسی را در این شرایط مجاز نمی داند. با این همه دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین این اظهارات را رد کرده و گفته است: این فقط جنگ پوتین نیست، بلکه جنگ روسیه است.

حالا دو صدا و دسته در مورد این مسئله که اتحادیه اروپا اکنون باید آن را حل کند ایجاد شده است و آن این است که آیا باید از ورود گردشگران روسی به اتحادیه اروپا به عنوان مجازات حمله به اوکراین خودداری شود؟

شولتز تصور اجرایی کردن این ایده را دشوار می‌داند، در حالی که کولبا و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به شدت از این ایده حمایت می‌کنند و این ایده همچنان حمایت بیشتر و بیشتری در اتحادیه اروپا پیدا می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: "کاجا کالاس"، نخست وزیر استونی و "سانا مارین"، همتای فنلاندی او، نیروهای محرک در این مسئله و در حمایت از این ایده در اروپا هستند. کالاس این هفته در سخنانی گفت: بازدید از اروپا یک حق انسانی نیست، بلکه یک امتیاز است. مارین هم در اظهارات مشابهی اعلام کرد که این عادلانه نیست که شهروندان روسیه بتوانند زندگی عادی داشته باشند و به اروپا سفر کنند در حالی که دولت آنها در حال انجام یک جنگ تجاوزکارانه وحشیانه است.

در ادامه این گزارش آمده است: اکنون نهادهای اتحادیه اروپا رسماً به درخواست ها برای عدم صدور ویزا برای اتباع روسی رسیدگی می کنند و این موضوع نیز در دستور کار نشست وزیران خارجه این اتحادیه در ۳۱ آگوست در پراگ قرار خواهد گرفت.

قرار است در پراگ، یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک که کشورش ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد به نمایندگی از این اتحادیه تعلیق صدور ویزاهای کوتاه مدت برای منطقه شنگن برای شهروندان روسیه را پیشنهاد دهد. وی تاکید کرده که این گام سیگنال درستی به جامعه روسیه است - و برای جلوگیری از نفوذ سرویس اطلاعاتی روسیه به اروپا تحت پوشش گردشگری ضروری است. جمهوری چک درست در آغاز جنگ روسیه علیه اکراین صدور ویزا برای اتباع روسی را متوقف کرد.

لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی نیز ورود روس ها به کشورهای خود را محدود کرده اند. روز پنج شنبه دولت استونی اعلام کرد که ویزای شینگن صادر شده توسط مقامات استونی برای اتباع روسی قبل از جنگ اوکراین دیگر به رسمیت شناخته نخواهد شد. در این بیانیه آمده است: تعداد ورودی ها و ترانزیت ها از روسیه اخیرا به شدت افزایش یافته است. این با تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا سازگار نیست.

به دلیل تحریم ها، دیگر هیچ پرواز مستقیمی از روسیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد، اما ظاهراً بسیاری از روس ها اکنون از طریق فنلاند و کشورهای بالتیک به اروپا سفر می کنند.

با این همه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت هدف از تحریم ها علیه روسیه مجازات نخبگان این کشور است. وی تاکید کرد که تعلیق کامل صدور ویزا برای اتباع روسی بر جامعه مدنی و در نتیجه افرادی که با اتحادیه اروپا باز و (حامی آن هستند) نیز تأثیر می گذارد. در اکثر کشورهای غربی اتحادیه اروپا هم دیدگاه مشابی وجود دارد.

هنوز مشخص نیست که اتحادیه اروپا بر چه اساسی می تواند ویزا را برای اتباع روسی ممنوع کند، زیرا قوانین اتحادیه اروپا ایجاب می کند که هر مورد جداگانه بررسی شود. بر اساس تحریم‌های اعمال‌شده تاکنون، تنها افرادی که ثابت شود نزدیک به رژیم روسیه هستند و در نتیجه از جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین حمایت می‌کنند، تحت تأثیر محدودیت‌های سفر قرار می‌گیرند.

این بحث تحولات جدیدی در روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه ایجاد می کند. "دیمیتری مدودف"، رئیس‌جمهور پیشین روسیه در توئیتی در واکنش به حمایت استونی از ممنوعیت ورود اتباع روسیه به اروپا نوشت که نخست‌وزیر استونی مانند یک "نازی" عمل می کند.

نظر شما