شناسهٔ خبر: 55601390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آمریکا باید درباره مسائل پادمانی تحریم‌ها و تضمین‌ها به ایران اطمینان بدهد

توافق‌نهایی؛ معطل تصمیم سیاسی واشنگتن

صاحب‌خبر -

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه از پنجشنبه گذشته در پایتخت اتریش آغاز شده است. گفت‌وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض‌کننده توافق سال ۹۴ است.هیأت جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.
معاون دفتر رئیس‌جمهوری: بررسی پیشنهاد‌ها درباره مذاکرات وین ادامه دارد
در همین راستا روز گذشته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در توییتی نوشت: «طبعا من نمی‌توانم درباره محتوا یا صحت متن منتشرشده اخیر در رسانه‌ها درباره مسائل پادمانی اظهارنظر کنم اما اینگونه درزهای خبری هماهنگ‌کننده نشان می‌دهد که کدام طرف تحت فشار است و نیازمند به توافق فوری است. بررسی‌ها ادامه دارد.»
ایران در حال بررسی اطمینان‌آور بودن پیشنهاد اروپا در 3حوزه پادمان، تحریم و تضمین است
در عین‌حال  یک دیپلمات ایرانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.» یک دیپلمات ایرانی مطلع از روند مذاکرات گفت: «پیشنهادهای اروپا در صورتی قابل قبول است که در موضوعات مختلف ازجمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم‌ها و تضمین، برای ایران اطمینان ایجاد کند.»او ادامه داد: «ایران باید بررسی کند که آیا این پیشنهادها تضمین‌کننده خواسته‌های ایران در حوزه‌های مختلف ازجمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم و تضمین‌ برای پایداری توافق هست و آیا می‌تواند در این موضوعات اطمینان‌آور باشد یا خیر.»گفتنی است اخیرا در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی اخباری درباره مسائل پادمانی و متن پیشنهادی توافق منتشر شد. در همین رابطه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده پیش‌نویس متن مذاکرات هسته‌ای را دیده که در آن دیپلمات‌های اروپایی در آخرین دور گفت‌وگوهای وین، امتیازات جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند تا طرفین بتوانند با یکدیگر به توافق برسند. این روزنامه همچنین ادعا کرده در پیش‌نویس از ایران خواسته شده تا به پرسش‌های آژانس با هدف شفاف‌سازی پاسخ دهد و به «پرداختن به نگرانی‌های آژانس، پیش از اجرایی شدن برجام» موافقت کند. در برخی رسانه‌ها نیز گفته شده این پیش‌نویس متن نهایی توافق هسته‌ای بوده و درباره تمام موضوعات قابل مذاکره، گفت‌وگو شده است.
رابرت مالی: توافقی با ایران بدست نیامده است
علاوه بر این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.
به گزارش «پی‌بی‌اس»، این مقام دولت بایدن گفت: «یک متن وجود دارد و از نظر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا درک مشخصی (در باره آن ) نیز وجود دارد.»
او ادعا کرد: «موضع ما روشن است. اگر ایران آمادگی داشته باشد، ما نیز آماده‌ بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم.»  این مقام آمریکایی ادامه داد: «برای ما این بازگشت از نظر کاهش تحریم‌هایی که باید ارائه دهیم و گام‌هایی که ایران باید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد، کاملا مشخص است.»
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با ادامه سیاست‌های شکست‌خورده و زورگویانه این کشور در مورد تحریم‌های ایران گفت: «ما هیچ مذاکره‌ای در خصوص پایین آوردن استانداردهای خود برای تجارت شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها با ایران انجام نداده‌ایم و این کار را نخواهیم کرد. آنها باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند. هر گزارشی در مورد این ادعا که ما استانداردها را پایین خواهیم آورد و در مورد آنها مذاکره خواهیم کرد، کاملا اشتباه است.»

نظر شما