شناسهٔ خبر: 55590435 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان:

فعالیت ۱۸۰۰ سمن خیریه‌ای و غیر خیریه‌ای در استان اصفهان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از حضور پررنگ و فعالیت ۱۸۰۰ سمن‌ خیریه‌ای و غیر خیریه‌ای در استان خبر داد و گفت: تشکل‌های مردمی اصفهان فعالیت خودشان را به این استان محدود نکرده و در سطح کشور، به‌ویژه هنگام حوادثی همچون سیل و زلزله برای کمک به مردم حاضر می‌شوند.

صاحب‌خبر -

مسعود مهدویان در نشستی با خبرنگاران به مناسب روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی که امروز (شنبه، ۲۲ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از افتخارات استان این است که در زمینه فعالیت‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ای جایگاه مناسبی در کشور دارد و حوزه فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد محدود به استان اصفهان نیست.

وی با اعلام اینکه اصفهان در تمامی نقاط کشور به‌ویژه هنگام حوادثی همچون سیل و زلزله حضور پررنگی دارد، تصریح کرد: در استان اصفهان حدود ۱۸۰۰ سمن خیریه‌ای و غیر خیریه‌ای حضور دارد که حدود ۷۵۰ مجوز تنها به خیریه‌ها و سایر فعالیت‌های تشکل محور مربوط می‌شود. علاوه بر آن ۳ هزار کانون فرهنگی و اجتماعی با فعالیت در حوزه‌های موضوعات مربوطه، ۵ هزار تشکل‌های مذهبی، ۳ هزار پایگاه بسیج، ۲ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی  و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری براساس ظرفیت استان در حال فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به یکدستی فعالیت‌های تشکل‌ها، گفت: سیاست‌های تصمیم‌گیری در تمامی این تشکل‌ها توسط کارگروهی به نام شورای حمایت و تشکل‌های مردم‌نهاد تصویب می‌شود و حمایت‌ها انجام می‌گیرد تا بتوانیم با وجود حمایت، در تمامی تشکل‌ها سیاست گزاری واحدی انجام شود.

وی با بیان اینکه در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، به دنبال توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد و نیازمند توجه بیشتر به این نهادها هستیم، افزود: در خصوص فعالیت‌های نهادهای مردمی دو دستور کار اصلی داریم که بیشتر از موضوعات دیگر مورد توجه است. اولین دستور کار توجه به موضوعاتی خواهد بود که باید در شرایط فعلی بیشتر مورد توجه قرار گیرند، همانند سبک زندگی اسلامی، آسیب‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای، فضای مجازی، اشتغال و مسائل کودک و نوجوان.

مهدویان با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته ۳۰ درصد تشکل‌های مردم‌نهاد نیمه فعال شده بودند، خاطرنشان کرد: دومین دستور کار مدنظر این خواهد بود که در چارچوب فعالیت‌های مؤثر این ۳۰ درصد ظرفیت را برای فعال شدن فراخوان دادیم و پیگیری کنیم تا در قالب موضوعات مؤثر به فعالیت بپردازند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲۷۰ سمن در حوزه جوانان فعالیت ‌می‌کنند که در این زمینه به دنبال توجه و فعال‌سازی بیشتر تشکل‌ها خواهیم بود، اظهار کرد: حدود ۱۰۵۰ سازمان مردم‌نهاد تحت نظر فرماندهی‌های مناطق مختلف استان در حال فعالیت هستند که در شهر اصفهان شهرستان کاشان با داشتن  ۱۳۷ تشکل مردم‌نهاد و شهرستان نجف‌آباد با ۱۳۲ تشکل مردمی نسبت به دیگر شهرستان‌ها برتری دارند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: اقدام مؤثری که در این دولت انجام شده، کاهش زمان صدور مجوز تشکل‌ها است که با ۵۰ درصد کاهش زمان در حدود ۲ ماه صادر می‌شوند، درحالی‌که در زمان‌های گذشته حداقل زمان صدور یک مجوز ۵ ماه بوده است.

وی توضیح داد: برای دستگاه‌های مختلف فراخوان دادیم که ظرفیت‌های خودشان را برای فعال‌سازی تشکل‌های مردم‌نهاد به کار گیرند. تاکنون در حمایت از طرح‌هایی که با موضوعات خانواده بوده‌اند بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان به‌عنوان بودجه حمایتی در مشارکت با سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده است.

مهدویان از دستگاه‌های دولتی بسترسازی و حمایت‌های بیشتر برای انجام فعالیت‌های مؤثر را درخواست کرد و گفت: با توجه به‌جایگاه اصفهان در خصوص فعالیت‌ تشکل‌های مردمی، ما در استانداری به دنبال این هستیم تا بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم نهادهایی که مجوزشان باطل شده بود را فعال کرده و برای ثبت نهادهای دارای مجوز جدید اعلام آمادگی کنیم، در استانداری و فرمانداری‌های ۲۸ گانه با توجه به رویکرد دولت، هر شخصی به فعالیت در حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد علاقه‌مند است به او در تمامی زیرساخت‌ها ازجمله تخصیص منابع و ثبت مجوز کمک خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در برخی از موضوعات ما به  تعداد کافی نهادی برای پاسخگویی به نیازها نداریم، اعلام کرد: در موضوعات پزشکی برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد شرایط نسبتاً مساعدی نداریم، اما در حوزه کودکان کار تعداد تشکل‌هایی که در حال فعالیت هستند با تعداد نیاز تطابق ندارد، سعی داریم افراد را به سمت موضوعاتی ببریم که کمتر به آن‌ها توجه شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی از برخی افراد درخواست شده، ثبت شبکه کنند و به‌جای تشکیل نهاد و تشکل‌ها، ثبت شبکه انجام دهند، گفت: برخی از موضوعاتی که ما برای ثبت شبکه فراخوان دادیم شامل معلولین، جوانان، زنان سرپرست خانوار و شبکه‌های ازدواج است.

انتهای پیام

نظر شما