شناسهٔ خبر: 55543165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مطرح کرد؛

نگاه ویژه به آینده اصفهان/ روند صدور پروانه «هوشمند» شد

اصفهان- معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با طراحی فرآیند هوشمند شهرسازی سلیقه گرایی اشخاص و مسئولان از روند شهرسازی حذف شده است و فرآیند ساخت با فرآیند علمی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، وحید مهدویان پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با محوریت شفافیت اظهار داشت: هوشمند سازی تمامی خدمات، تعامل سازنده با سایر دستگاه‌های داخلی و بیرون شهرداری، مانع زدایی در ارائه خدمات، برون سپاری پروژه‌ها به متخصصین شهر و راهبری و بسترسازی پروژه‌های شاخص از محورهای این معاون در دولت سیزدهم است.

وی در خصوص تحقق شهرسازی هوشمند و الکترونیک افزود: الکترونیکی شدن اطلاعات و فرآیندهای شهرسازی سال ۹۳ آغاز شد و ۴۷۳ هزار پلاک در این فرآیند به صورت الکترونیکی آرشیو شد که شامل تمامی نقشه‌ها از سال ۵۷ بود و تا سال ۹۷ روند کاری معاونت شهرسازی و معماری به صورت کامل الکترونیک شد.

نگاه ویژه به اصلاح فرآیندها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در وضعیت فعلی هوشمندسازی از طرق ربات‌های پیشرفته هدف اصلی شهرداری است ادامه داد: برنامه هوشمند سازی سال ۹۹ مصوبه کشوری گرفت اما عزمی برای انجام آن نبود، اما با انجام این فرآیند و هوشمندسازی سلیقه گرایی حذف می‌شود و تمام فرآیند هوشمند خواهد بود که در این روند کارمند شهرداری نمی‌تواند نظر و سلیقه خود را اعمال کند.

وی تاکید کرد: پایه هوشمند سازی، اصلاح فرآیندها است، اولین اقدام اصلاح کلیه فرآیندهای معماری و شهرسازی بود، زیرا اگر بخواهیم نیروی انسانی را حذف کنیم فرآِیند باید تغییر کند و فرآیند هوشمند به مناطق ابلاغ شد و برای هوشمند سازی ۱۶ فرآیند مورد اصلاح، بازبینی یا حذف قرار گرفت و محور اصلی این است که محور فرآیند مردم هستند معضلی که سال‌ها حل نشده بود.

مهدویان با بیان اینکه در گذشته وظیفه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان صرفاً صدور پروانه بود، ابراز داشت: وظیفه شهرسازی صرفاً پروانه صادرکردن نیست بلکه باید به فکر ساخت اصفهان جدید باشیم، ارزش‌های اصفهان را با یک برنامه حساب شده پیش ببریم و در این فرآیند ایجاد هر خیابان و ساختمان برنامه دارد.

شهروند محور هوشمندسازی صدور پروانه

وی تصریح کرد: در این سامانه علاوه بر کارتابل شهرداری و دستگاه‌ها کارتابل شهروندی ایجاد شد، یعنی هر متقاضی پرونده موقت دارد و عملیاتی که نیاز به مراجعه داشت، از طریق خود سامانه انجام می‌شود و یک تغییر نگرش انجام شد، دید بود که مالک، شهرداری و سیستم محورهای شهرسازی هستند اما الان مالک مستقیم با سیستم در ارتباط است که باعث شده ۲۳۷ درصد درخواست پروانه‌ها نسب به سال گذشته رشد کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اضافه کرد: ضوابط تشویقی بافت فرسوده، کلیه پلاک‌ها به غیر از بافت تاریخی یک طبقه آزاد بر منطقه می‌توانند بسازند، همچنین در صورت اقدام تجمعی دو طبقه آزاد مجوز داده می‌شود همچنین ۷۰ درصد تخفیف صدور پروانه به بافت فرسوده تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به ساختمان‌های آسیب پذیر اصفهان ادامه داد: سال ۱۳۹۵ در زمان تخریب پلاسکو لیست ساختمان‌های آسیب پذیر عمومی و شخصی از مناطق گرفته شد، در همان مقطع جلسات و بازدیدهایی انجام شد اما بعد از حادثه متروپل بار دیگر ساختمان‌ها بررسی و ۳۲۸ ساختمان ناایمن شناسایی شد که مقرر شد ۱۰۰ ساختمان با ناامنی بیشتر شناسایی شود و اقدامات قانونی آن در حال پیگیری است.

نظر شما