شناسهٔ خبر: 55537139 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پاسخ مقاومت فلسطین به حملات وحشیانه اسرائیل به غزه، تل آویو را مجبور به پذیرش آتش بس کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: پاسخ کوبنده گروههای مقاومت فلسطین به حملات وحشیانه رژیم کودک کش صهیونیستی به غزه، سر انجام تل آویو را مجبور به پذیرش آتش بس و خواست های مقاومت کرد.
منابع عربی از موافقت رژیم صهیونیستی با طرح قاهره برای آتش‌بس خبر داده و گفتند کابینه رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه اهداف نظامی آن از آغاز حملات به غزه و ترور دو تن از فرماندهان جهاد اسلامی، محقق شده است، با این پیشنهاد قاهره موافقت کرده‌ است. توافق آتش‌بس میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی از بامداد دوشنبه با میانجی‌گری مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی اجرایی شد.در این حال دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین در نشستی خبری در تهران با بیان اینکه دشمن صهیونیستی به دنبال آتش بس بود، اعلام کرد با پذیرش شروط ما آتش بس برقرار شد. زیاد النخاله گفت: اگر دشمن به شروط ما پایبند نباشد آتش بس را باطل می‌دانیم و جنگ از سر گرفته می‌شود. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در ادامه از طرف‌هایی که به تحقق این آتش‌بس کمک کردند، تشکر کرد و گفت: از وزیران خارجه ایران و قطر و رئیس پارلمان لبنان تشکر می‌کنم.
نصرالله: اسرائیل آتش‌بس خواست
دبیرکل حزب‌الله لبنان هم ضمن تمجید از پایداری و مقاومت مردم فلسطین، اظهار داشت که تل‌آویو، آتش‌بس خواست زیرا دیگر تاب موشک‌های بیشتر مقاومت را نداشت. سید حسن نصرالله از پایداری مردم غزه تمجید کرد و گفت: اگر عملیات‌های ترور بدون پاسخ باقی می‌ماند، اسرائیل ترور‌ها را ادامه می‌داد. دبیرکل حزب‌الله همچنین تأکید کرد: مقاومت در فلسطین و همچنین در لبنان می‌تواند از مردم خود دفاع کند.
استقبال سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل از اعلام آتش‌بس میان جنبش جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی استقبال و به خانواده‌های جان باختگان تسلیت گفت. «آنتونیو گوترش» ضمن استقبال از این آتش‌بس، از تلاش‌های مصر و همکاری نزدیک با سازمان ملل جهت بازگرداندن آرامش به نوار غزه تشکر کرد. دبیرکل سازمان ملل ضمن اعلام تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان و شهدای این درگیری‌ها از جمله کودکان فلسطینی، از دو طرف درخواست کرد به آتش‌بس پایبند باشند.
پاسخ کوبنده مقاومت
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، گروه‌های مقاومت فلسطینی ۵۸۰ موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک کردند. منابع خبری صهیونیستی همچنین خبر دادند که تل‌آویو هدف موشکهای مقاومت فلسطین قرار گرفت و صدای چندین انفجار در تل‌آویو شنیده شد. همزمان شهرداری تل‌آویو اقدام به گشودن پناهگاهها برای صهیونیست‌ها کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از شلیک دو موشک مقاومت فلسطین به فرودگاه بن گوریون این رژیم خبر دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از اصابت یک فروند موشک مقاومت فلسطین به یک کارخانه در منطقه صنعتی واقع در مجاورت نوار غزه خبر دادند. این در حالی است که پس از حملات شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف نوار غزه، برخی منابع در گروه‌های مقاومت اعلام کردند که جهاد اسلامی هنوز از امکانات ویژه و موشک‌های دوربرد خود استفاده نکرده است. روزنامه عبری زبان «هاآرتص» هم نوشت که عملیات نظامی اخیر در غزه شکست سختی برای سیاست رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. «هاآرتص» در گزارشی، سیاست‌های کنونی تل آویو در قبال غزه را احمقانه توصیف کرد و آن‌ها را نشانه شکست کامل رژیم صهیونیستی در روند سیاست‌گذاری‌ها خواند.
ریختن ۱۶ تن بمب بر سر غزه
هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی پنج روز قبل حمله ای وحشیانه به مردم غزه را آغاز کردند و در همین راستا یک روزنامه صهیونیستی نوشت، این رژیم در اولین روز حمله به نوار غزه ۱۶ تن بمب بر سر مردم غزه ریخت. روزنامه صهیونیستی «یدیوت آهارانوت» نوشت، در روز اول حمله این رژیم به نوارغزه که با ترور «تیسیر الجعبری» فرمانده ارشد جهاد اسلامی آغاز شد، ۱۴هدف مربوط به جهاد اسلامی هدف گرفته و ۱۶تن بمب و مهمات استفاده شد. این روزنامه اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی از جنگنده و توپخانه برای حمله به ۲۴هدف استفاده کرد و پهپادهای هجومی نیز برای تعقیب هسته‌های وابسته به جهاد اسلامی به کار گرفته شدند. «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام کرد که در جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی ۱۲ رزمنده جهاد اسلامی از جمله دو فرمانده ارشد به شهادت رسیدند. در این حال سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق با تمجید از مقاومت فلسطین گفت، آماده‌ایم همه امکانات خود را در اختیار برادران فلسطینی قرار دهیم.
واکنش ایران
صفحه توئیتر رهبری انقلاب به زبان عربی طی یادداشتی به جنایات اخیر رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد.
در یادداشت توئیتر عربی Khamenei.ir آمده است: شمر امروز، نخست‌وزیرِ اسرائیل است. ما شمر را لعنت می‌کنیم، برای اینکه ریشه شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیدالله را لعنت می‌کنیم، برای اینکه با حاکمیت یزیدی، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم.کمیته حمایت از فلسطین ریاست جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد: مردم فلسطین با وحدت، مقاومت و ایستادگی در مقابل رژیم صهیونیستی، اجازه رخنه دشمن را در صفوف خود ندهند و با همدلی و وحدت زمینه پیروزی بزرگ را فراهم آورند. محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد که مجامع جهانی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری دربرابر جنایات صهیونیست‌ها و احقاق حقوق ملت فلسطین به وظایف انسانی خود متعهد باشند و با سکوت خود، منفعلانه رفتار نکنند.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم گفت: آتش بس در غزه برقرار شد، زیرا صهیونیست‌ها فقط زبان زور و قدرت را می‌فهمند.‌ سخنگوی وزارت امور خارجه هم حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و ترور فرماندهان مقاومت و جمعی از مردم بی‌دفاع فلسطین را به شدت محکوم کرد. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت صهیونیست‌ها تاوان سنگینی بابت جنایت اخیر خود در غزه پرداخت خواهند کرد. سپاه نیز در بیانیه ای در محکومیت جنایت صهیونیست ها علیه غزه تاکید کرد که جنایت جدید، شعله‌ورتر شدن مقاومت فلسطین و تسریع فروپاشی رژیم صهیونیستی را رقم زد.
محکومیت جهانی اسرائیل
گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین های فلسطینی تاکید کرد که کشتار عمدی فلسطینیان توسط اسرائیل به مرحله شرم آوری رسیده است. اتحادیه عرب هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: ما تجاوزات اسرائیل به غزه را محکوم می‌کنیم و اشغالگران را مسئول عواقب آن و جنایات خونین می‌دانیم. رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا هم اعلام کرد، هدف قرار دادن غیر نظامیان در غزه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. دانشگاه «الازهر» نیز خاطرنشان کرد: ما تروریسم رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی را به شدت محکوم می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در سخنانی نسبت به تحولات اخیر فلسطین واکنش نشان داد و رژیم صهیونیستی را مقصر دورجدید درگیری‌ها دانست و گفت: حملات نیروی هوایی اسرائیل به نوار غزه باعث تشدید تنش‌های جدید شد و در واکنش به آن، برخی گروه‌های فلسطینی حملات به اسرائیل را آغاز کردند. وزارت امور خارجه سوریه هم تأکید کرد که رژیم صهیونیستی از ارتکاب جنایات و اعمال تروریسم علیه مردم فلسطین هیچ ابایی ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه تأکید کرد که خشونت صهیونیستها باعث افزایش تنش خواهد شد. دولت ترکیه هم ضمن محکوم کردن حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گفت کشته‌شدن غیرنظامیان از جمله کودکان در این حملات غیرقابل قبول است. وزارت خارجه اردن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم اقدامی فوری و مؤثر برای توقف تنش‌ها و حمایت از مردم فلسطین انجام دهد.الجزایر نیز با ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها توسط رژیم صهیونیستی، گفت: تجاوزات وحشیانه نیروهای اشغالگر اسرائیل به نوار غزه را به شدت محکوم می‌کنیم.وزارت امور خارجه تونس هم اعلام کرد: تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم که مسئولیت خود را در قبال فلسطینی‌ها انجام دهد.وزارت خارجه مصر نیز گفت: ما با هدف مهار اوضاع غزه و تلاش برای آرامش و حفظ جان و مال مردم، تماس‌های نزدیک شبانه‌روزی برقرار می‌کنیم.
نخست وزیر پاکستان هم اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. طالبان افغانستان هم ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، خواستار پایان فوری این حملات شد. جنبش أمل لبنان هم در بیانیه‌ای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مقاومت آن را بشدت محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان سعودی نیز از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای پایان دادن به تشدید حملات رژیم اشغالگر اسرائیل عمل کند. یمن نیز تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ترور فرماندهان ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین را محکوم کرد. وزیر خارجه کوبا هم اعلام کرد که کشورش حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را به شدت محکوم می کند. این در حالی است که کاخ سفید از جنایت جدید رژیم صهیونیستی در غزه حمایت و آن را «حق اسرائیل برای دفاع از خود» توصیف کرد! اوکراین هم اعلام کرد: ما در این جنگ در کنار اسرائیل هستیم.

نظر شما