شناسهٔ خبر: 55535963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مذاکره کننده ارشد روسیه در وین:

ایران حق دارد بر مطالبات خود پافشاری کند

اولیانف: اگر ایران بخواهد پیشنهاد دیگری را مطرح کند یا اصلاحاتی در متن ارائه شده در نشست وین انجام دهد، مسکو از آن حمایت می‌کند

صاحب‌خبر -
با پایان نشست چهار روزه وین و اعلام این‌که متنی تهیه و میان شرکت‌کنندگان در نشست توزیع شده است تا هیا‌ت‌ها آنها را در پایتخت‌های خود بررسی و درباره آن اعلام‌نظر موافق یا مخالف کنند، اولیانف نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین با بیان این‌که اگر ایران بخواهد پیشنهاد دیگری را مطرح کند یا خواهان اصلاحاتی در متن نهایی نشست وین شود کشورش از آن حمایت خواهد کرد گفت: ایران حق دارد بر خواست‌های خود پافشاری کند.
او با رد نهایی بودن متن ارائه شده در پایان نشست اخیر وین به سه چهار سری تغییرات اعمال شده از متن نهایی ماه مارس تاکنون اشاره کرد و درباره تغییرات آینده هم گفت: هرگز نباید بگوییم هرگز٫
اولیانف همچنین گفت: معتقدیم که ایران باید از نتیجه کار راضی باشد چون بزرگترین قربانی سیاست فشار حداکثری آمریکاست. ایران حق دارد روی مطالبات خود پافشاری کند.
توافق هسته‌ای می تواند احیا شود
مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در صفحه توییترش با اشاره این که هنوز تمام دلایل برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد، به اظهارات اخیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در این باره، واکنش نشان داد.
میخائیل اولیانوف افزود: با احترام به تمامی طرفین توافق هسته‌ای و در وهله اول ایران، تمامی دلایل برای احیای برجام وجود دارد. مثل همیشه دشواری‌ها در جزئیات است.
وی در پیام دیگری در واکنش به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین نوشت: هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس احیای برجام را توزیع کرد. مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین اکنون باید تصمیم بگیرند که آیا این طرح قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی صورت نگیرد، توافق هسته‌ای احیاء خواهد شد.
بورل : اگر پاسخ طرفین به متن نهایی مذاکرات وین مثبت باشد،توافق امضا می شود
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت:پایتخت‌ها ‌اکنون باید درباره متن نهایی توافق بر سر احیای برجام تصمیم‌گیری کنند.
به گزارش ایسنا،وی افزود:مذاکره‌کنندگان از مذاکرات و گفتگوهای نزدیک میان ایران و آمریکا برای تنظیم و رسیدگی به برخی مشکلات باقی مانده در متن توافقی که من به هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای برجام در بیست و یکم جولای ارائه کرده بودم، استفاده کردند.وی در توییت دیگری نوشت: بر سر هر آنچه که می‌توانست مذاکره انجام پذیرد، گفتگو شد و اکنون در متن نهایی قرار دارد؛ با این وجود پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درباره آنها تصمیم‌گیری کنند. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.
وی در گفتگوی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه معتقدم در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است، افزود: ارزیابی من از این مرحله مذاکرات، مثبت است. به عنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیکتر کردن دیدگاه ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرفها ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه هم اظهار داشت: رسیدن به یک توافق «با موضعی واقع‌بینانه و پرهیز از مواضع غیرسازنده، به ویژه از سوی آمریکا» امکان‌پذیر است. اکنون اصلی‌ترین موضوع مورد بحث، پافشاری تهران بر این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی چندین ساله‌اش از فعالیت‌های هسته‌ای در سه محل اعلام‌نشده در ایران را پایان دهد.
حساب رسمی توییتر خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک مقام اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات هسته‌ای با ایران را به طرف‌های مذاکرات ارائه داده است.
شبکه الجزیره هم در این باره به نقل از یک مقام اروپایی بیان کرد: پیشنهاد اروپا آخرین و بهترین متن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است و اتحادیه متن نهایی توافق هسته ای با ایران را ارائه کرد.
آمریکا: آماده احیای سریع برجام هستیم
دراین ارتباط،یک مقام وزارت خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای نهایی‌ کردن سریع توافق بر سر احیای برجام خبر داد.
همچنین یک مقام ارشد غربی به پالیتیکو گفت: شانس واقعی برای حصول توافق وجود دارد، اما مانند همیشه برخی شبهه‌ها باقی است. اکنون بر عهده پایتخت‌هاست این متن را مدنظر قرار دهند و این بهترین تلاش ممکن است و ما درباره تمامی جوانب مذاکره کرده‌ایم.
چین: آمریکا فورا ً تصمیمات سیاسی لازم اتخاذ کند
مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین هم با تاکید بر این که تمامی طرفین در این مذاکرات باید با اتخاذ رویکردی واقع‌بینانه و به کار بستن راه حلی واحد از فرصت احیای مذاکرات استفاده کنند، از آمریکا خواست در اسرع وقت تصمیمات سیاسی لازم برای احیای توافق هسته‌ای را اتخاذ کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ کوان، با بیان این که ازسرگیری مذاکرات وین نشان‌ می‌دهد فائق آمدن بر اختلافات از طریق گفتمان و مذاکرات یگانه راه حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران است، افزود: به لطف تلاش‌های مداوم تمامی طرفین مذاکره‌کننده برای مدت بیش از یک سال، اکنون چشم‌انداز رسیدن به یک توافق در دیدرس است؛ اما اگر از این فرصت استفاده نشود، از بین خواهد رفت.وی از تمامی طرفین خواست از فرصت موجود استفاده و رویکردی واقع‌بینانه و منعطف اتخاذ کنند ، به نگرانی‌ها و منافع یک‌دیگر احترام بگذارند، فضایی مطلوب ایجاد و مسائل باقی‌مانده را با راهکاری واحد حل کنند.
مذاکره‌کننده ارشد چین با اشاره به اینکه آمریکا اخیرا لفاظی‌های تهدیدآمیزی در قبال ایران به کار می‌برد و تحریم‌های جدیدی علیه چندین نهاد از جمله در چین اعمال کرده است، هشدار داد: اقدامات آمریکا «به مذاکرات کمکی نخواهد کرد، اما موجب گسترش تنش وضع موجود خواهد شد.»
وانگ همچنین با بیان این که آمریکا منشا اصلی بحران هسته‌ای ایران است، افزود: آمریکا باید وضع موجود را درک کند، صداقت نشان دهد، سیاسی‌کاری را کنار بگذارد و از به کار بستن استانداردهای دوگانه در زمینه مسائل عدم اشاعه تسلیحات اتمی دست بکشد.
مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین ادامه داد: چین با پیش‌برد صلح و گفتمان سعی داشته است به حصول توافق در مذاکرات وین کمک کند و کشورش فقط به این شرط این کار را انجام داده است که حقوق و منافع مشروع آن حفظ شود و هرگونه تلاشی برای تضعیف منافع چین غیرقابل قبول است و هیچ کشوری نباید توهمات غیرواقع‌بینانه‌ای در این باره داشته باشد.»
همچنین یک وبگاه خبری در گزارشی درباره جزئیات مذاکرات اخیر در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، به بیان دیدگاه‌های برخی مقامات آمریکایی و ایرانی درباره این مرحله از مذاکرات پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه المانیتور، با پایان یافتن مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به المانیتور گفت که دولت متبوعش آماده است که به سرعت توافقی در زمینه طرح اتحادیه اروپا انجام دهد اما از گمانه‌زنی درباره موضع ایران خودداری کرد.
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: آنها[ایران] مدام می‌گویند آماده بازگشت به اجرای دوجانبه برجام[توافق هسته‌ای] هستند. همان‌طور که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا روشن ساخته است، این متن تنها مبنای کاری است که باید انجام شود.
دراین چارچوب،محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران با بیان این که گزارش‌ها درباره جزئیات چیزی که پیشنهاد شده صرفا گمانه‌زنی‌اند، گفت: تیم مذاکره‌کننده تا زمانی که متن حاصله، با دقت در تهران مطالعه و بررسی نشود، نمی‌تواند درباره چیزی که تا امروز به دست آمده نظری ارائه دهد. در چند ماه اخیر، چه در وین و چه زمانی که مذاکره‌کنندگان در پایتخت‌هایشان هستند، مذاکره‌کنندگان ایران تهدیدهای غربی و ضرب‌الاجل‌های ساختگی را برای حفظ حقوق ایرانیان و دست یافتن به امتیازات مهم، نادیده گرفته‌اند. تفاوت آن موقع با اکنون بسیار زیاد است.
با پایان دور جدید مذاکرات و گفتگوها بر سر توافق برای احیای برجام درروز دوشنبه، ، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران بازگشت. این در شرایطی است که رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما