شناسهٔ خبر: 55521546 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

با همکاری روسیه؛

ماهواره ایرانی خیام به فضا پرتاب شد + فیلم

ماهواره خیام طی یک همکاری مشترک با سازمان فضایی روسیه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ ماهواره خیام لحظاتی قبل طی یک همکاری مشترک با سازمان فضایی روسیه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

 

دریافت نخستین سیگنال‌های ماهواره «خیام» در مرزهای ایران تا دقایقی دیگر

«سعید صدیقیان» معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن قرارگیری ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین، سیگنال‌های ماهواره خیام ساعت ۱۲ ظهر قابل دریافت است.

ماهواره خیام حدود ساعت ۱۲ ظهر و زمانی که این ماهواره از آسمان ایران عبور کند، می‌توانیم سیگنال‌های آن را دریافت کنیم.

فرآیند پرتاب ماهواره خیام به فضا تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند.

ماهواره سنجشی این قابلیت را دارد تا تصاویر مربوط به حوزه‌های مختلف را دریافت کند. 

ما در قالب یک برنامه توسعه، تامین یک ماهواره سنجشی بومی که قابلیت ارائه تصاویر یک متر در حوزه‌های کشاورزی، کنترل شهری، پایش اراضی و کاربری‌های مختلف داشته باشد را مدنظر قرار داده‌ایم.

 

روسیه: ماهواره خیام با موفقیت در مدار قرار گرفت

سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد ماهواره ایرانی سنجش از راه دور خیام که از پایگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان امروز (سه شنبه) پرتاب شد، با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

طبق گزارش «خبرگزاری اینترفاکس روسیه»، سازمان فضایی روسیه اعلام کرد: ماهواره ایرانی سنجش از راه دور خیام که بوسیله پرتابگر سایوز به فضا پرتاب شد، با موفقیت در مداری که برای وی تعیین شده بود، قرار گرفت.

بنابر این گزارش، ماهواره بر سایوز علاوه بر ماهواره ایران، ۱۶ ماهواره کوچک دیگر را نیز با خود به فضا برد.

 

سازمان فضایی اعلام کرد: عملکرد صحیح همه زیرسامانه‌های ماهواره خیام تایید شد

سازمان فضایی اعلام کرد: ماهواره خیام که صبح امروز (۱۸ مردادماه ۱۴۰۱) توسط ماهواره‌بر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد با موفقیت در مدار قرار گرفت.

نخستین ارتباط با ماهواره خیام حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در کشور برقرار و داده‌های دریافتی در مرکز کنترل ماموریت ماهواره خیام در پایگاه فضایی ماهدشت تجمیع شد.

بر اساس ارزیابی اولیه کارشناسان، داده‌های دریافتی نشان از صحت عملکرد ماهواره‌ دارد. پس از تحلیل داده‌های تله‌متری ماهواره نیز مشخص شد که تا کنون عملکرد کلیه زیرسامانه‌های این ماهواره مطابق با برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده در حالت عملکرد مناسب و صحیح قرار دارند.

طبق برنامه کاری تعیین شده، ماهواره خیام هر ۲۴ ساعت ۴ گذر از فراز ایران خواهد داشت که در این گذرها ارسال فرمان به ماهواره و دریافت داده تله‌متری ماهواره انجام خواهد شد.

طی روزهای آینده فرآیندهای راه‌اندازی و تست زیرسامانه‌های این ماهواره بر اساس برنامه از پیش تعیین شده صورت خواهد گرفت.

 ماهواره خیام از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری و با تصاویر با وضوح یک متر است. همچنین این ماهواره قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.

ماهواره خیام، تحت حاکمیت و بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل خواهد شد و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد.

گفتنی است به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.

پرتابگر «سایوز» در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار است و تاکنون بیشترین تعداد ماموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.

تکمیل می شود...

mp4
حجم ویدیو: 3.90M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما