شناسهٔ خبر: 55506504 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، كارشناس روابط بین‌الملل؛

بیرون زدن دم خروس دموکرات‌های خوب!

آنچه در یک سال و نیم اخیر در کاخ سفید خصوصاً در قبال پرونده برجام رخ داده است می تواند مطلع و نشانه ای برای در هم شکستن دوگانه کاذب «دموکرات-جمهوری‌خواه» باشد. آخرین نظرسنجی ها در آمریکا نشان می دهد شهروندان این کشور علاوه بر ناامیدی از هر دو حزب سنتی این کشور، مشتاق ظهور حزب سوم واقعی در آمریکا هستند که بتواند بر روی حل معضلات آنها متمرکز شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در دهه های گذشته دوگانه «دموکرات-جمهوری‌خواه» بارها عامدانه از سوی صاحبان قدرت در آمریکا تقویت و ترویج شده است. طبق این نگاه القایی کلان، جمهوری‌خواهان طرفدار جنگ و براندازی سخت و دموکرات‌ها طرفدار صلح و براندازی نرم در کشورهای هدف (کشورهای مخالف آمریکا) هستند. 

 

طبق تصویرسازی کاذب و مجهول، رسانه های غربی حضور دموکرات‌ها در رأس هرم قدرت را نشانه ایجابی و حضور جمهوری‌خواهان در کاخ سفید را نشانه ای سلبی در حوزه روابط بین الملل قلمداد می کنند. این دوگانه سازی از سوی جریان‌های روشن‌فکر و غرب گرا نیز در کشورهای مسلمان از جمله کشورمان ترویج شده است. 

 

پس از انعقاد توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، این نگاه از سوی طرفداران غرب در ایران تقویت شد. آن‌ها دموکرات‌ها را به واسطه انعقاد توافق هسته ای «آمریکایی های خوب» و جمهوری‌خواهان را به واسطه خروج از برجام «آمریکایی های بد» قلمداد کردند.

 

اکنون بیش از یک سال و نیم از حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید سپری شده و خبری از بازگشت این کشور به توافقی که ترامپ از آن خارج شده است، نیست. افرادی نظیر بایدن، جیک سالیوان و آنتونی بلینکن و دیگر تصمیم سازان و مجریان حوزه سیاست خارجی این کشور معتقدند باید بازگشت پوچ و بی خاصیت به توافق هسته ای  را در دستور کار قرار داد و رفع عملیاتی و منفعت محور تحریم‌ها حکم خط قرمز غیر اعلامی اما محسوس آمریکا در مذاکرات را خواهد داشت.

 

به عبارت بهتر، دموکرات‌هایی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ بارها خروج وی از برجام را غیر مسئولانه دانسته و حتی به‌وسیله جان کری، وزیر امور خارجه اسبق خود به وزارت امور خارجه ایران درباره «بازگشت فوری دموکرات‌ها به برجام» در صورت بازگشت به قدرت پیام می فرستادند، اکنون مشغول رجزخوانی در زمینه کشورمان و فعالیت‌های هسته ای صلح آمیزمان هستند. 

 

فارغ از هر نتیجه ای که در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاصل شود، زمان آن رسیده است تا دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان پس از بازخوانی مستند رفتارها و رویکرد دولت بایدن در قبال برجام، یک بار برای همیشه به دوگانه سازی کاذب «کبوتر–باز» ، «الاغ-فیل» یا  «دموکرات –جمهوری‌خواه» پایان دهد. فراموش نکنیم راهبرد مهار ایران قدرتمند حکم راهبردی کلان در حوزه سیاست خارجی آمریکا دارد که هیچ رئیس جمهوری فارغ از تعلق خاطر به دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان حق عدول از این نقشه راه ضد ایرانی را ندارد. 

 

آنچه طی یک سال و نیم اخیر در کاخ سفید خصوصاً در قبال پرونده برجام رخ داده است می تواند مطلع و نشانه ای  برای در هم شکستن دوگانه کاذب «دموکرات-جمهوری‌خواه» باشد. آخرین نظرسنجی ها در آمریکا نشان می دهد شهروندان این کشور علاوه بر ناامیدی از هر دو حزب سنتی این کشور، مشتاق ظهور حزب سوم واقعی در آمریکا هستند که بتواند به دور از بحران سازی و مداخله گرایی در دیگر نقاط دنیا بر روی حل معضلات آنها متمرکز شود.

 

در چنین شرایطی تقویت دوگانه «دموکرات-جمهوری‌خواه» در دیگر کشورها از سوی رسانه های غربی آدرس غلطی است که به هیچ عنوان نباید آن را دریافت و بر مبنای آن حرکت کرد.

نظر شما