شناسهٔ خبر: 55483273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کشورها و سازمان‌های مختلف،حمله رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند

مریم مینایی

در پی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گروه‌های فلسطینی، کشورهای تونس، اردن، ترکیه، عراق، یمن و لبنان با صدور بیانیه‌های جداگانه این حملات را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با صدور بیانیه‌ای به شدت حمله اسرائیل به نوار غزه و ترور تیسیر الجعبری را محکوم و بر حق  ملت فلسطین و حق مقاومت فلسطین در واکنش به حمله اسرائیل تاکید کرد.
دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن از امت‌های عربی و اسلامی خواست تا مسئولیت خود را برعهده گرفته و از ملت و مقاومت فلسطین در مقابله با زورگویی و اقدامات قلدرمآبانه اسرائیل حمایت کنند.
نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت، اسرائیل جنایتکار و متجاوز است و به شهادت رساندن تیسیر الجعبری در محله‌ای مسکونی به همراه تعدادی از شهدا از جمله یک کودک و زخمی شدن ده‌ها تن، اقدامی جنایتکارانه است که بدون مجازات باقی نخواهد ماند.
نعیم قاسم در ادامه گفت، اسرائیل باید مسئولیت این پاسخ را برعهده بگیرد.

جنبش النجباء عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کرد: ما خود را در این نبرد مقدس، نبرد عزت و کرامت می‌دانیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما در مقاومت اسلامی عراق به برادران مجاهد جنبش جهاد اسلامی شهادت "تیسیر الجعبری" را تسلیت عرض می‌کنیم.

طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی تاکید کرد، دشمن صهیونیستی تمامی تلاش‌های میانجیگران را دست کم گرفته و مسئولیتش برعهده خود آن است.

وی در ادامه افزود، از سیاست ترورها نمی‌توان گذشت و سرایا القدس عمق راضی اشغالی را هدف قرار داد.

طارق سلمی همچنین اظهار داشت، جهاد اسلامی به همراه تمامی گروه‌های مقاومت وارد نبرد با دشمن اسرائیلی شد.

وی تاکید کرد، دشمن اسرائیلی تلاش داشت اردوگاه‌های کرانه باختری را تحت کنترل خود دربیاورد اما جنبش جهاد اسلامی معامله وحدت جبهه‌ها را تحمیل کرد.

سلمی افزود: محور مقاومت تاکید کرده که آماده دفاع از قدس و ملت فلسطین است.

 وزارت خارجه یمن با الفاظ شدید اللحنی حملات اسرائیل به نوار غزه که در جریان آن ده‌ها تن از شهروندان فلسطینی شهید و زخمی شدند را محکوم کرد.

وزارت خارجه یمن تاکید کرد، حق مشروع ملت فلسطین است که آنچه را که مناسب می‌داند برای واکنش، دفاع از خود و مقاومت در برابر دشمن اشغالگر اتخاذ کند.

این وزارتخانه ضمن تاکید بر همبستگی رهبری و ملت یمن با ملت فلسطین و حمایت از مبارزه آنها و همچنین تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی اعلام کرد، شتاب‌زدگی برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، اسرائیل را به تداوم نقض‌ها و ارتکاب جنایت‌ها در حق ملت فلسطین ترغیب کرده است.

وزارت خارجه یمن هشدار داد، تشدید تنش نظامی رژیم صهیونیستی، منطقه را به سمت تنش و بی‌ثباتی بیشتر سوق می‌دهد.

این وزارتخانه ضمن عرض تسلیت به جنبش جهاد اسلامی و تمامی ملت فلسطین به مناسبت شهادت "تیسیر الجعبری" و قهرمانان فلسطینی و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌شدگان، از جامعه جهانی خواست شورای امنیت از سیاست یک بام و دو هوا دست بردارد و نقش خود را در پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و سیاست‌های خصمانه‌ای که باعث ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و جهان می‌شود، برعهده بگیرد.

ضیف الله الشامی، سخنگوی دولت نجات ملی یمن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را به شدت محکوم کرد. وی تصریح کرد، این جنایت در چارچوب جنایت‌های ادامه‌دار دشمن صهیوینستی در حق ملت فلسطین انجام شد و این جنایت حاصل شتاب‌زدگی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

الشامی بر حق ملت فلسطین در دفاع از خود، اراضی و مقدسات اسلامی‌شان و حق بیرون راندن اشغالگران از سرتاسر اراضی اشغالی تاکید کرد. وی سکوت شرم‌آور جامعه جهانی و سازمان ملل در قبال جنایت‌های دشمن صهیونیستی در حق ملت فلسطین را محکوم کرد. الشامی بر موضع ثابت یمن در قبال حمایت از ملت فلسطین و مقاومت قهرمانانه آنها تا زمان آزادسازی سرتاسر اراضی فلسطینی تاکید کرد. وی از ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان جهان خواست تا به ملت فلسطین در مقابله با دشمن صهیونیستی و جنایت‌های آن در حق فلسطینیان کمک کنند. الشامی در پایان از گروه‌های مقاومت خواست تا تلاش‌های خود را برای مقابله با حملات اسرائیل یکپارچه کنند.

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خاطرنشان کرد، اسرائیل مسئول تشدید تنش در نوار غزه است. او گفت: رژیم صهیونیستی آغازگر تجاوز به مقاومت در غزه است و باید مسئولیت کامل آن را برعهده بگیرد و بهای آن را بپردازد. مقاومت با تمام شاخه‌های نظامی و گروه‌هایش در این نبرد متحد و یکپارچه است و حرف خود را با تمام قدرت خواهد زد.

وزارت خارجه فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به نوار غزه از جامعه جهانی خواست برای توقف فوری این حملات و حمایت و حفاظت از ملت فلسطین وارد عمل شود.

وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد، این حملات اسرائیلی در امتداد تجاوزات فراگیر و گسترده به ملت، اراضی و حقوق ملی عادلانه و مشروع فلسطین در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه انجام شده است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در تماسی با فرماندهی اطلاعات کل مصر تاکید کرد: مسؤولیت آنچه در نوار غزه رخ داد، تنها متوجه طرف اشغالگر است. هنیه در ادامه بر لزوم توقف حملات به نوار غزه تاکید کرد.
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماسی تلفنی با محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر  نیز تاکید کرد: جنایات علیه مردم ما در غزه تنها نشان‌دهنده اهداف و نیات خصمانه درونی اشغالگران با توجیه‌های واهی هستند، این جنگ باید کاملا متوقف شود و این دست آلوده از نوار غزه برداشته شود.
سازمان همکاری اسلامی نیز حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرده و رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل پیامدهای این تنش خطرناک دانست.
هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز در بیانیه کوتاهی ضمن محکومیت شدید این حمله بزدلانه رژیم صهیونیستی به ملت مبارز و مقاوم فلسطین در نوار غزه، شهادت تیسیر الجعبری، از فرماندهان گردان‌های القدس و دیگر شهدای این حمله را به ملت و مقاومت فلسطین تسلیت گفت.
العامری اظهار کرد: دشمن صهیونیستی در سکوت و تسلیم طرف‌های عادی‌کننده حقیر در منطقه و همدستی کشورهای حامی این رژیم موقت، به جنایات خود ادامه می‌دهد. ما حمایت خود را از ملت صبور فلسطین و مقاومت آن اعلام می‌کنیم و به پیروزی قطعی آنها که پایان این رنج خواهد بود، اطمینان داریم.
گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما از اقدام رژیم صهیونیستی در ترور برادرانمان در غزه تعجب نمی‌کنیم بلکه از استمرار سکوت کشورهای عربی متجب هستیم. استمرار حملات مکرر رژیم صهیونیستی به ملت مقاوم فلسطین تنها نتیجه پذیرش عادی‌سازی است و اقدامات این رژیم در ترور افراد و بمباران ساختمان‌های مسکونی تاکیدی بر رویکرد مجرمانه این رژیم است.
احسان عطایا، نماینده جنبش جهاد اسلامی در لبنان نیز اظهار کرد: رژیم اشغالگر در تلاش است برای متوقف کردن پاسخ مقاومت، یک میانجیگری بین‌المللی را وارد موضوع کند و از برخی میانجی‌ها برای متوقف کردن این تنش کمک خواسته اما ما آن را رد کردیم زیرا دشمن از خطوط قرمز عبور کرده و ما نیز در ابتدای مقابله هستیم و اکنون صحبت از میانجیگری هیچ جایی ندارد.

پارلمان عربی نیز در بیانیه‌ای شدید اللحن، حمله وحشیانه اسرائیل علیه غیرنظامیان بی‌دغاع فلسطینی در نوار غزه را که موجب شهادت و زخمی شدن چندین تن از جمله تعدادی کودک شد، به شدت محکوم کرده و این حمله را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و زیر پا گذاشتن اصول حقوق بشر دانست.
پارلمان عربی مقامات رژیم اشغالگر را مسؤول پیامدهای این تنش خطرناک علیه فلسطینی‌ها دانست و تاکید کرد، بمباران اهدافی غیرنظامی در نوار غزه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و توافقنامه‌ها و پیمان‌ها و اصول بین‌المللی و عبور از تمامی قطعنامه‌های بین‌الملیی و اصول حقوق بشری است.
پارلمان عربی در ادامه از جامعه جهانی خواست برای توقف این تنش و حمله ظالمانه به ملت بی‌دفاع فلسطینی و زنان و کودکان و نیز حمایت مدنی از آنها فورا وارد عمل شود.

این وزارتخانه ضمن ستودن تلاش‌های کشورهای عربی و مصر برای توقف تنش اسرائیل تاکید کرد، ملت فلسطین که در معرض کشتار و عملیات تخریب قرار دارد، حق دارد از خودش دفاع کند.

وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای خواستار لزوم توقف فوری تجاوزات اسرائیل به نوار غزه شد و حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد.

این وزارتخانه از جامعه جهانی خواست تا برای توقف تشدید تنش و حمایت از ملت فلسطین فورا اقدامی موثر اتخاذ کند.

وزارت خارجه اردن نسبت به پیامدهای خطرناک تشدید تنش رژیم صهیونیستی و ترساندن غیرنظامیان که منجر به افزایش تنش و اقدامات خشونت‌بار می‌شود، هشدار داد.

وزارت خارجه تونس نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به نوار غزه، از جامعه جهانی خواست مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود را در قبال ملت فلسطین برعهده بگیرد.

این وزاتخانه بر لزوم ارائه حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین و مقابله آنها با جنایت‌های اشغالگران تاکید کرد.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: ما حملات اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنیم و کشته شدن غیرنظامیان به ویژه کودکان را نمی‌پذیریم.

وزارت خارجه لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، لبنان تجاوز اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرده و از جامعه جهانی می‌خواهد که برای توقف فوری این تجاوزات فورا وارد عمل شود.  این وزارتخانه همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد و از غیرنظامیان فلسطینی که از محاصره ظالمانه اسرائیل رنج می‌برند، محافظت شود.

وزارت خارجه قطر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوز اسرائیل به نوار غزه بر لزوم اتخاذ اقدامی فوری از سوی جامعه جهانی برای توقف حملات مکرر رژیم اشغالگر در حق غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان تاکید کرد.
تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه با صدور بیانیه‌ای هشدار داد، نزاع کنونی میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه عواقب خطرناکی برای غیرنظامیان به دنبال خواهد داشت.
وینسلند نسبت به تنش بی‌وقفه میان اسرائیل و فلسطینیان از جمله هدف قرار دادن یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه ابراز نگرانی کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به گزارش‌ها در خصوص شهادت یک کودک پنج ساله فلسطینی در این حملات عنوان داشت، در ساعات اخیر دست کم ۱۰ فلسطینی در نتیجه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. هیچ توجیهی برای هرگونه حمله علیه غیرنظامیان وجود ندارد.
این مقام سازمان ملل همچنین تاکید کرد: تداوم تشدید تنش بسیار خطرناک است، شلیک موشک‌ها باید فورا متوقف شود. من از تمامی طرف‌ها می‌خواهم از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود، ممانعت کنند.
وی گفت: سازمان ملل با تمامی طرف‌ها در ارتباط است تا مانع وقوع درگیری بیشتر شود. این درگیری‌ها ممکن است عواقب ویرانگری به ویژه برای غیرنظامیان داشته باشند.

نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی عصر جمعه با هدف قرار دادن یک منزل مسکونی در نوار غزه صفحه جدیدی از جنایات این رژیم را گشودند و چندین زن و کودک فلسطینی را به همراه یک فرمانده جهاد اسلامی به شهادت رساندند. نیروهای مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به این جنایت اراضی اشغالی را آماج موشک‌ها و راکت‌های خود کرده و صهیونیست‌ها را روانه پناهگاه‌ها کردند.

انتهای پیام

نظر شما