شناسهٔ خبر: 55469619 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پاسخ به سوالات داوطلبان کنکور درباره انتخاب رشته

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز مهلت انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری از 17 مردادماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب در روزهای هشتم تا یازدهم تیرماه در ۵ گروه آزمایشی مختلف کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ شرکت کرده بودند.

نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است و داوطلبان می‌توانند از اینجا و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای یا داوطلبی خود کارنامه آزمون را مشاهده کنند.

از مجموع داوطلبان شرکت کننده در کنکور، تعداد یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در دوره‌ها و رشته‌های با آزمون مجاز به انتخاب رشته شدند.

این داوطلبان باید اطلاعات کاملی درباره زمان و نحوه انتخاب رشته داشته باشند، سوالات داوطلبان کنکور درباره انتخاب رشته را از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پرسیدیم.

* جزئیات انتخاب رشته

فارس: داوطلبان از چه زمانی می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند؟

پورعباس: ویژه نامه انتخاب رشته پیک سنجش و سیستم انتخاب رشته مجازی از روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه در سایت سازمان سنجش فعال می‌شود.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته از روز جمعه ۱۴ مردادماه از طریق سایت سازمان سنجش قابل دریافت است.

مهلت انتخاب رشته نیز از دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز می‌شود و تا شنبه ۲۲ مرداد ادامه دارد.

فارس: سیستم انتخاب رشته مجازی چیست؟

پورعباس: سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش آموزش کشور از روز ۱۳ مردادماه از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با صرف هزینه کمتر از ۲۰ هزار تومان با در نظر گرفته شدن گروه‌های آزمایشی، سهمیه‌ها، درصد و رتبه داوطلب، فهرستی از رشته و دانشگاه‌های دارای پذیرش در نوبت روزانه، شبانه، دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس و غیرانتفاعی با آخرین داده‌های سال‌های اخیر انتخاب رشته خود را انجام دهند.

البته علاوه بر این سامانه داوطلبان باید بدانند که مدارس و مراکز مشاوره آموزش و پرورش و برخی دانشگاه‌ها نیز با کمک سازمان سنجش امکان انجام مشاوره با هزینه کم را فراهم کرده‌اند.

بنیاد شهید، امور ایثارگران و کمیته امداد نیز امکان مشاوره برای داوطلبان کنکور را دارند.

فارس: برخی داوطلبان در کنکور ثبت‌نام نکرده بودند و حالا تصمیم گرفته‌اند برای ادامه تحصیل در رشته‌های بدون آزمون(با سوابق تحصیلی) ثبت نام کنند، این داوطلبان چه کنند؟

پورعباس: داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده اند، می‌توانند از ۱۸ مردادماه برای انتخاب رشته‌های بدون آزمون از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

این مهلت تا ۲۳ مردادماه ادامه دارد.

فارس: داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت‌نام کردند اما غایب جلسه بودند، چطور؟

پورعباس: این داوطلبان نیز در صورتیکه می‌خواهند در رشته‌های بدون آزمون ادامه تحصیل دهند نیازی به ثبت نام مجدد برای این رشته‌ها ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کنند.

فارس: داوطلبان دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اسلامی چه باید بکنند؟

پورعباس: داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره‌ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ ۲۰۰ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی سازمان سنجش، رشته‌های مربوط به این دانشگاه‌ها را هم انتخاب کنند.

داوطلبان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتیکه مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله میتوانند با اطمینان از داشتن شرایط برای پذیرش در رشته های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۲۰۰ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی سازمان سنجش، رشته‌های مربوط به این دانشگاه‌ها را هم انتخاب کنند.

داوطلبانی که علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی واحدهای دانشگاه آزاد هستند باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته این دانشگاه از ۱۸ مردادماه به بعد به درگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی آزمون دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

به گزارش فارس، ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری ۱۴۰۱ حدود ۵۰۳ هزار نفر است که ۱۶۷ هزار نفر از طریق رشته‌های با آزمون و ۳۳۶ هزار نفر از طریق رشته‌های صرفاً با سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند و نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۱ هفته آخر شهریورماه اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما