شناسهٔ خبر: 55431475 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان غذا و دارو | لینک خبر

افراد بدون بیمه با مراجعه به سامانه بیمه سلامت ایرانیان و یا دفاتر پیشخوان دولت برای بیمه کردن اقدام کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اجرای مطلوب طرح دارویار در استان مازندران گفت: یارانه مربوط به داروهای تولید داخل بجای تخصیص به شرکت های واردکننده مواد اولیه دارویی به بیماران از طریق بیمه ها پرداخت خواهد شد. قیمت 1045 قلم داروی تولید داخل در این مرحله افزایش داشته ولی پرداخت توسط بیماران نه تنها افزایش نیافته بلکه در مواردی هم کمتر خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو مازندران، دکتر ابراهیم صالحی فر با اظهار اینکه با اجرای طرح دارویار برخی اقلامی که تحت پوشش بیمه نبودند، مشمول بیمه شدند، افزود:  ۳۶۶ قلم دارویی که عمدتا در درمان بیماری های مزمن نظیرفشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کاربرد دارند به لیست داروهای بیمه ای افزوده شده اند و علیرغم افزایش قیمت این داروها، مبلغ پرداختی بیماران تغییری نخواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین درباره داروهایی که نیاز به نسخه ندارند (داروهای OTC) با توجه به عدم تخصیص ارز ترجیحی به این داروها، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند. 
دکتر صالحی فر تصریح کرد: علاوه براین، مقرر شد که در آینده  ۱۱۹ قلم از داروهای OTC، در صورتی که توسط پزشک تجویز شده باشند به صورت بیمه‌ای محاسبه شوند. 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشتند مقرر است که تمام افراد جامعه تحت پوشش بیمه قرار گیرند و افرادی که هیچگونه بیمه پایه ای ندارند می توانند با مراجعه به سامانه بیمه سلامت ایرانیان و یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با بیمه سلامت برای بیمه کردن خود و خانواده شان اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم ارائه نسخه، بیمار باید وجه دارو را بصورت آزاد و بر اساس مبالغ جدید پرداخت کنند. 
وی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار، وابستگی دارو به تامین ارز ترجیحی در خصوص قسمت عمده ای از داروهای تولید داخل برداشته شده اظهار امیدواری کرد که اجرای این طرح بتواند سبب رونق اقتصادی تولید دارو در کشور شده و به برطرف شدن قسمت قابل توجهی از کمبودهای دارویی کشور کمک کند. 
دکتر صالحی فر یادآور شد: رونق تولید می تواند در تامین پایدار دارو، خودکفایی کشور و توانمندی کشور در صادرات دارو کمک کند. پیش بینی می شود که در طی چند سال آینده، با بهبود وضعیت اقتصادی شرکتهای داروسازی، ارزش داروهای صادراتی کشور نیز چند برابر شود.  
وی افزود: اجرای طرح دارویار می تواند به کاهش قاچاق معکوس داروهایی که با ارز دولتی تولید می شده و طبیعتا قیمت کمتری در مقایسه با داروهای مشابه در کشورهای همسایه داشته اند کمک کند. وی با بیان اینکه داروهای وارداتی همچنان ارز ترجیحی دریافت خواهند کرد تاکید کرد که در خصوص داروهای وارداتی شامل داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، افزایش پرداختی توسط بیمار اتفاق نخواهد افتاد و این داروها، همچنان از پوشش بیمه ای مناسب برخوردار خواهند بود. همچنین داروهای گیاهی و مکمل ها نیز که در حال حاضر ارز ترجیحی به انها تعلق نمی گیرد، مشمول افزایش قیمت نخواهند شد. 

نظر شما