شناسهٔ خبر: 55406290 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

خوش‌بینی میانجی آمریکا به حصول توافق میان بیروت و تل‌آویو

خبرگزاری ایسنا

میانجیگر آمریکا در امر ترسیم مرز‌های دریایی میان اراضی اشغالی و لبنان اعلام کرد که نسبت به حصول توافقی پیرامون ترسیم مرز‌های دریایی در هفته‌های آتی بسیار خوشبین است. در همین حال، محافل سیاسی اسرائیل نیز نسبت به فرصت‌های دست یابی به توافق ترسیم مرز‌ها با لبنان با میانجی گری آمریکا ابراز خوشبینی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

آموس هوکشتاین، میانجیگر آمریکا در امر ترسیم مرزهای دریایی میان اراضی اشغالی و لبنان بعد از نشستی یک ساعته با حضور میشل عون، رئیس جمهور؛ نبیه بری، رئیس پارلمان و نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در کاخ بعبدا گفت: از رئیس جمهور عون بیسار قدردان هستم، چراکه وی به این نشست با حضور روساء دعوت کرد و بسیار نسبت به توافقی درمورد ترسیم مرزهای دریایی در هفته‌های آتی خوشبین هستم.

به گزارش القدس العربی، وی افزود: من به زودی برای تکمیل مذاکرات به منطقه بازخواهم گشت و امید به دست یابی به توافقی را داریم.

شبکه الجدید لبنان نیز گزارش داد که میقاتی در حین خروج از این نشست به "مسائل مثبت" اشاره کرد.

در همین حال، شبکه پخش اسرائیل امروز (دوشنبه) با بیان اینکه خوشبینی وجود دارد، اما اطلاعات بیشتری را منتشر نکرد.

روزنامه هاآرتص نیز امروز گزارش داد که مسئولان اسرائیلی نسبت به دست یابی به توافقی سریع با لبنان پیرامون مرزها میان دو منطقه اقتصادی دریایی میان اراضی اشغالی و لبنان ابراز خوشبینی کرده‌اند.

این روزنامه از یک مسئول اسرائیلی که نامش را فاش نکرد، نقل کرد: من بر این باورم که سفر کنونی آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به منطقه ممکن است به گشایشی در مذاکرات طی هفته آتی بیانجامد.

این روزنامه نوشت: این توافق که در حال متبلور شدن است، یک راه حل میانه‌ میان راه حل پیشنهادی اسرائیل برای نزاع مرزی دریایی و آنچه که لبنان می‌خواست، خواهد بود.

یک مسئول اسرائیلی در مصاحبه با این روزنامه گفت: در حل و فصل کنونی، هیچ یک از طرفین به خواسته‌های کامل خود دست نخواهد یافت.

این روزنامه نوشت: طی روزهای اخیر، مسئولان ارشد آمریکایی احساس خوشبینی را به همتایان اسرائیلی خود انتقال دادند. مسئولان اسرائیلی نیز اظهار کردند که تهدیدهای اخیر حزب الله، نشانگر این است که این گروه در حال درک این امر است که حصول توافق درخصوص مرزهای دریایی، نزدیک است.

در این راستا، رام بن باراک، رئیس کمیسیون امور خارجه و امنیت در کنست (پارلمان اسرائیل) امروز در مصاحبه با هیات پخش این رژیم در اشاره به میدان قانا یا همان کاریش گفت: پیشرفتی وجود دارد، بله اختلافاتی در نظرات درخصوص میدان گازی که به اراضی ما امتداد می‌یابد، وجود دارد، اما این اختلاف قابل حل است.

وی مدعی شد: تهدیدهای دبیرکل حزب الله عاملی تاثیرگذار در مذاکرات نیست، اگر دست به اقدامی علیه سکوهای گاز اسرائیل بزنند، لبنان از جمله حزب الله بهای سنگینی خواهد پرداخت."

نظر شما