شناسهٔ خبر: 55352266 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جهانبین:

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیوند میان دانشگاه و مسائل جامعه است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید یک نهاد اجتماعی فرصت ساز همراه با جامعه باشد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیوند میان دانشگاه و مسائل جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرزاد جهان بین در بیست و یکمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با تسلیت فرارسیدن ایام محرم، گفت: بر اساس سند تحول و تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی،  5 چرخش تحولی مورد تاکید است. چرخش اول، چرخش از آموزش های حافظه محور، به آموزش های عمیق، کاربردی و بسترساز اشتغال است که براساس آمایش منطقه ای در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری می شود.

جهان بین با بیان اینکه امروزه حجم بسیار زیادی از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، عنوان کرد: اقبال اجتماعی به علم ناشی از کاربست علم توسط عالمان در جامعه است و در دانشگاه باید در کنار تخصص، مهارت هم مورد توجه قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه توسعه رشته های دانشگاهی باید متناسب با زیست بوم دانشگاهی باشد، گفت: تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی و طرح پویش اشتغال بر اساس همین مبنا و در راستای تربیت نیروهای کارآمد است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: چرخش تحول آفرین دوم، چرخش از عرضه محوری و مقاله گرایی به سمت مسأله گرایی و حل مسائل کشور و منطقه است که در این قسمت به دنبال ارائه راه حل برای مسأله های موجود در جامعه خواهیم بود. ضروری است پایان نامه ها و رساله ها  با مسائل جامعه  پیوند داشته باشند.

جهان بین با بیان اینکه چرخش سوم، چرخش از اقتصاد شهریه محور به اقتصاد مولد است، ابراز کرد: حرکت به سمت پایداری اقتصادی لازمه تدوام حیات دانشگاه آزاد اسلامی است، به طوری که دیگر نباید اقتصاد دانشگاه متکی به شهریه‌ها باشد و در این چرخش به سمت اقتصاد پایدار مبتنی بر نوآفرینی و دانش بنیانی حرکت خواهیم کرد. چرخش از رشد کمی واحد ها به واحد های ماموریت محور چهارمین رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی است و واحدهای دانشگاهی باید در خدمت مسائل مردم و حل مشکلات جامعه باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نمی شود، تصریح کرد: این دانشگاه بدون هیچ وابستگی به دولت، امید مردم بوده و علی رغم مشکلات اقتصادی، اجازه تعطیلی هیچ واحد دانشگاهی را نمی دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پنجمین رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی چرخش فرهنگی است؛ تربیت در دل تعلیم اتفاق می افتد. سوال اینجاست که چرا دانشگاه و احتمالا آموزش و پرورش به صورت قابل توجهی نقش نهاد بازتولید کننده مدرنیته را آن هم در جمهوری اسلامی بازی می کنند. غفلت از متن و استاد و کمرنگ بودن دین در مبانی، اصول، مفروضات، مسائل و..‌. در حوزه های دانشی عملا چنین وضعیتی ایجاد کرده و این در حالی است که ما گمان می کنیم با فعالیتهای فرهنگی اجتماعی در حاشیه آموزش و پژوهش می توانیم تغییری ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما