شناسهٔ خبر: 55348823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

عکس| بارش‌های سیل آسا/ یزد غرق شد / تکرار هشدار قرمز

خبرگزاری ایسنا

کارشناس هواشناسی استان یزد از آغاز موج دیگری از بارندگی در استان از عصر امروز خبر داد. هواشناسی یزد نیز نسبت به سیلابی شده مسیل ها و برخورد صاعقه به زمین نیز هشدار داده و از شهروندان خواسته از هر گونه تردد در مناطق مستعد سیل، اتراق در حاشیه رودخانه ها و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بارش نم نم باران از ساعت یک بامداد امروز جمعه هفتم مردادماه، در شهر یزد شروع شد و بعد از چند ساعت شدت گرفت و اکنون تبدیل به یک سیلاب شده است.

اوج بارندگی در شهر یزد، از ساعت ۴ تا ۶ بامداد امروز ۷ مردادماه بود که باعث آبگرفتگی شدید معابر شد. این آبگرفتگی همچنین باعث شد تا تعدادی از خودروها در سطح شهر، غرق شوند، یک خانه در بافت تاریخی تخریب و یک نفر کشته شد. بارش باران هم اکنون نیز بصورت پراکنده و رگباری در در شهر یزد ادامه دارد.

«دهقانی» کارشناس هواشناسی استان یزد گفت: حوالی ظهر روز گذشته به دلیل رشد شاخص‌ها در چهار شهرستان تفت، مهریز و اشکذر و میبد در حالی که هشدار نارنجی صادر کرده بودیم آن را به هشدار قرمز تبدیل کردیم و برای امروز نیز این هشدار تکرار شد.

دهقانی با اشاره به پیش بینی آبگرفتگی در شهر یزد افزود: سیستم مانسونی به شدت خطرناک عمل کرد و بارش ۷۵ میلی متری را در شهر یزد شاهد بودیمو بیشترین بارش در خارج از شهر یزد متعلق به بنادک سادات به میزان ۶۴ میلی متر بود.

کارشناس هواشناسی استان گفت: پیش بینی می‌کنیم در ادامه فعالیت این سامانه بارشی در استان، در مناطق کوهستانی بافق، بهاباد، شیرکوه، میبد و حتی مرز بین کرمان و مهریز و خاتم شاهد بارش به صورت رگباری همراه با رعد و برق آغاز شود.

دهقانی در ادامه افزود: عصر امروز بار دیگر ابر‌های جوششی استان را دربرمی گیرد و بارش‌ها گسترده‌تر خواهد شد. بارش‌ها فردا اندکی ضعیف‌تر خواهد شد، اما از عصر روز شنبه ۸ مردادماه تا اواسط هفته آینده، ابر‌های جوششی و بارش رگبار و رعد و برق در ساعات بعدازظهر خواهیم داشت.

احتمال سرریز شدن سیل بندها در یزد

استاندار یزد با اشاره به احتمال سرریز سیل بند ها به شهروندان هشدار داد مطلقا تردد غیر ضرور نداشته باشند و ساکنین بافت تاریخی، فوراً اقدام به تخلیه منازل کنند.

مهران فاطمی  با بیان اینکه میانگین بارش سالیانه یزد ۴۰ میلی متر است گفت: طی چند ساعت اخیر قریب به ۵۰ میلی متر بارش گزارش شده و حجم بالای آبگرفتگی در شهر رخ داده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی های صورت گرفته برای وقوع سیل و آبگرفتگی در استان گفت: طی روزهای اخیر تمامی سیل بند ها تقویت شد با این‌همه حجم آب پشت سیل بند ها رو به تکمیل است و احتمال سرریز سیل بند ها وجود دارد.در حال مدیریت سر ریز احتمالی سیل بند ها هستیم تا کمترین آسیب به منازل مسکونی وارد شود.

استاندار یزد از شهروندان خواست مطلقا تردد غیر ضروری نداشته باشند. و در صورت قطعی آب، برق و یا گاز منازل، با دستگاه های خدمت رسان تماس گرفته شود.

استاندار با اشاره به آب گرفتگی بافت تاریخی گفت: با توجه به امکان ریزش برخی منازل، ساکنین بافت تاریخی فوراً اقدام به خروج از منازل کنند.

وی با بیان اینکه بارش ها همچنان ادامه دارد افزود: پیش‌بینی ها مبنی بر افزایش حجم باران در ساعت ۲ بعد از ظهر است.

وی در انتها از مردم استان خواست اخبار را صرفاً از طریق صدا و سیما دریافت کنند.

نظر شما