شناسهٔ خبر: 55344593 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیراشرف آریان‌پور فرهنگ و آموزش موسیقی را عاشقانه میراث‌داری کرد

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد امیراشرف آریان‌پور، موسیقیدان و پژوهشگر نوشت: وی یکی از تأثیرگذارترین معلمان به شمار می‌رود که فرهنگ و آموزش موسیقی را عاشقانه میراث‌داری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمد اله‌یاری به مناسبت درگذشت استاد امیراشرف آریان‌پور، چنین آمده است: استاد امیراشرف آریان‌پور، موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت از جمع اهالی هنر موسیقی رخت سفر بر بست.

در ادامه این پیام آمده؛ مرحوم آریان‌پور با پژوهش و نگارش کتاب‌های مرجع حوزه موسیقی از ماندگاران موسیقی ایران است و با کارنامه پرباری که داشت یکی از تأثیرگذارترین معلمان موسیقی به شمار می‌رود که سال‌ها بی‌دریغ برای آموزش موسیقی کوشید و فرهنگ موسیقی و آموزش موسیقی را عاشقانه میراث‌داری کرد.  

اله‌یاری در این پیام افزوده؛ مرحوم آریان‌پور از نخستین مروجان هنر اُپرا در ایران نیز بود و هنرش چندین دهه بر تارک موسیقی درخشید.  برگزاری مراسم یکصدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی تهران در سال ۱۳۹۷ که با راهنمایی و حمایت او و همراهی پیشکسوتان موسیقی در دوره تصدی مسولیت دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار شد، فرصت همنشینی و بهره‌مندی از خاطراتش را برایم فراهم کرد.  

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت این هنرمند گرامی را به جامعه هنری کشور، هنرمندان عرصه موسیقی و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن مرحوم از درگاه احدیت مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت دارد.

امیراشرف آریان‌پور موسیقیدان، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ششم مرداد به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

آریان‌پور کاشانی متولد یکم تیرماه سال ۱۳۰۷ در تهران، از فارغ التحصیلان  هنرستان موسیقی ملی و دارای دکترای موزیکولوژی بود. این پژوهشگر و نویسنده عرصه موسیقی همچنین دارای مدرک دکترای ادبیات و مدیریت از دانشگاه تهران بود.

وی در رشته پژوهش و آموزش هنر نیز تحصیل کرد و یکی از شناخته‌شده‌ترین مدرسان هنر در مراکز علمی و آموزشی ایران به شمار می‌رفت، او حدود دو دهه قبل در جشن خانه موسیقی به پاس یک عمر فعالیت پژوهشی و علمی تندیس خانه را دریافت کرد.

مراسم تشییع و تدفین این موسیقیدان روز یکشنبه (نهم مردادماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

نظر شما