شناسهٔ خبر: 55324460 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

سیل درجان و مال مردم

گروه اجتماعی- الهام صالح‌آبادی: جاری شدن سیل در استان فارس روز جمعه (31 تیر) 22 قربانی گرفت. بر اثر بارش‌های موسمی‌شدید جنوب کشور ازجمله زاهدان و کرمان دیروز در معرض سیل قرار گرفتند. سانحه سیل خسارات مالی و جانی زیادی در پی دارد، بسیاری از خودروها، منازل و کسب و کار مردم در میان سیل قرارگرفته است. این در حالی است که پیش از این سازمان ناسا و سازمان هواشناسی ایران هشدار دادند و اعلام کردند که بارش‌های موسمی‌شدید از 5 مرداد تا 10 مرداد بخش‌های جنوب و جنوب شرقی ایران را فرامی‌گیرد. در این ارتباط مسئولان اعلام کردند که در آمادگی کامل برای مقابله باسیل هستند اما تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی حکایت از آن دارد که بسیاری از افراد و خودروها در محاصره سیل قرار داشتند. متأسفانه تاکنون در استان سیستان و بلوچستان بر اثر سیل شدید دیروز 3 نفر جان‌باخته‌اند. به نظر می‌رسد هشدارهای لازم برای جابه‌جایی و عدم تردد در مکان‌های پرخطر به شهروندان داده نشده و پیشگیری‌های لازم هم انجام داده نشده است. هرچند بارش‌ها و سیلاب‌ها خساراتی به بار می‌آورند اما اگر تدابیری اندیشیده و اجرا می‌شد که آب ناشی از سیلاب‌ها را به پشت سدها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، باتلاق‌ها مثل باتلاق گاوخونی و ... منتقل می‌کردند، خسارات بارش و سیل کمتر می‌شد. همچنین از یک‌سو تأمین آب شرب و کشاورزی استان های جنوبی تأمین و سرزمین خشک ایران سبز و آباد می‌شد.

صاحب‌خبر -

سایه «مونسون» بر آسمان جنوب و جنوب شرق ایران
به گزارش خبر آنلاین؛ سایه «مونسون» بر آسمان جنوب و جنوب شرقی ایران پهن‌شده است، سیلاب به پا می‌کند و تلفات می‌گیرد. هجوم بارش‌های رگباری در جنوب ایران تا اوایل هفته بعد ادامه خواهد داشت.
احد وظیفه، رئیس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره عوامل ایجاد سیلاب در ایران به خبر آنلاین می‌گوید: «اگر روی کشور ما در ترازهای میانی جو، جریان‌های شمالی ضعیف شوند و جریان‌های جنوبی تقویت شوند، طوری که بتوانند از شمال اقیانوس هند و خلیج‌فارس رطوبت را به سمت فلات ایران منتقل کنند، بعدازظهرها رگبار و رعدوبرق در مناطق جنوبی ایران هم‌شکل می‌گیرد، بارندگی در چنین وضعیتی ساعت مشخصی دارد، به‌طورمعمول از ساعت سه و چهار بعدازظهر تا اوایل شب احتمال بارندگی وجود دارد که عمدتاً هم حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت است و اصلاً این‌طور نیست که ساعت‌ها بارندگی داشته باشیم. این بارش‌های رگباری در ساعت‌های بعدازظهر شکل می‌گیرد و ازآنجایی‌که در مناطق کوهستانی هستند تبدیل به سیلاب می‌شوند.»
وظیفه درباره این‌که مونسون چند روز در ایران است و کدام را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد به خبر آنلاین می‌گوید: «این پدیده در هفته جاری و احتمالاً در هفته بعد و در مناطق جنوب و جنوب شرقی ایران ادامه دارد و همان‌طور که گفتم بیشتر در ساعات بعدازظهر رخ می‌دهد. مهم‌ترین منطقه‌ی بارش‌های مونسونی در ایران جنوب سیستان و بلوچستان و حوزه رودخانه سرباز است. بعد از جنوب سیستان بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب شرق کرمان مستعد اثرپذیری از مونسون هستند. بعدازاین استان‌ها در اواخر تیرماه، آهسته‌آهسته مناطق جنوب فارس و شرق بوشهر جزو عمده‌ترین مناطقی هستند که درگیر مونسون می‌شوند، بقیه مناطق ایران هم تقریباً تحت تأثیر این آن قرار نمی‌گیرند.»

در مسیر سیلاب قرار نگیرید
برای مونسون کسری از دقیقه لازم است تا تفریح را به هم بریزد، وقتی جاری شود دیگر پیاده و سواره نمی‌شناسد، سنگ و کلوخ و خار و خاشاک را برمی‌دارد و با خود می‌برد. وظیفه با اشاره به همین مسئله می‌گوید: «هم‌وطنان دقت کنند، بارندگی‌ها در تابستان به صورت رگبار و ناگهانی است، بارش‌های رگباری در تابستان به راحتی تبدیل به سیلاب می‌شوند، علت هم این است که سطح زمین به خصوص در مناطق شیب‌دار پر از گرد و خاک است و نفوذپذیری خاک کم می‌شود، بنابراین بارش‌های رگباری را تبدیل به سیلاب می‌کند، سیلابی که با حل شدن خاک زیادی همراه است و چگالی بالایی دارد.» او ادامه می‌دهد: «حجم زیاد آب، شیب زمین و سرعت زیاد آب خطرات زیادی را ایجاد می‌کند، از طرفی سیلاب‌ها معمولاً گل‌آلود هستند بنابراین کسی قادر نیست عمق آب را حدس بزند، لذا مردم فکر نکنند با ماشین شاستی بلند می‌توانند از رودخانه عبور کنند، در این سیلاب‌ها گرد و خاک زیادی حل‌شده و حتی سنگ با خود حمل می‌کند که به راحتی می‌تواند یک ماشین را واژگون کند، حتی اگر آب فقط به‌اندازه چرخ‌های ماشین بالا آمده باشد.»
رئیس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان به خبر آنلاین می‌گوید: «مردم هرگز در بستر رودخانه نروند و ماشین آنجا پارک نکنند، عمده‌ترین تلفات روزهای اخیر برای کسانی بود که به بستر رودخانه رفته بودند، کسانی که سوار بر ماشین منتظر سیلاب شدند دیدند که آب خودشان را به همراه ماشینشان برد و آن‌ها غافلگیر شدند.»

وضعیت خطرناک هوا تا آخر هفته
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش‌های جنوب کشور خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم باید هنگام صدور هشدار آماده کمک‌رسانی باشند.
به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان در پخش زنده اینستاگرام استان‌هایی را که در روزهای آتی درگیر بارش‌های شدید هستند را نام برد و گفت: طی روز (۵ مردادماه) در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب فارس همچنین استان‌هایی همچون یزد، اصفهان و جنوب بوشهر بارش‌های شدید پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: طی امروز در استان‌هایی همچون استان و گیلان نیز شاهد بارش‌هایی خواهیم بود که از شدت بالایی برخوردار نیستند همچنین در استان‌های تهران و البرز نیز بارندگی پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: روز ۶ مردادماه در استان‌های کرمان، هرمزگان و فارس بارش شدید باران پیش‌بینی می‌شود. با توجه به اینکه دو روز آینده روزهای تعطیل هستند و مردم به تفرجگاه‌ها و اطراف رودخانه‌ها می‌روند، از مردم درخواست می‌کنیم که در استان‌های اعلام‌شده از اطراف رودخانه‌ها دوری و از رفتن به محل‌های پرخطر اجتناب کنند.
ضیاییان درباره بارش‌های روز جمعه (۷ مردادماه) اظهار کرد: این بارش‌ها روز جمعه در استان‌های فارس، نیمه غربی کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و یزد با شدت بیشتری ادامه دارد همچنین بارش‌های شدیدی را در ارتفاعات تهران و البرز می‌توانیم شاهد باشیم. در استان‌های گیلان و گلستان نیز بارش‌های شدیدی انتظار می‌رود.
وی ادامه داد: روز شنبه (۸ مردادماه) نیز این بارش‌ها در فارس، کرمان، بوشهر و حتی در جنوب اصفهان ادامه دارد. این شرایط جوی روز یکشنبه (۹ مردادماه) برای البرز، مرکزی و استان قزوین پیش‌بینی می‌شود.

انسداد ۷۱ راه؛ قطع برق ۱۰ روستا و آب بردگی خودروها در کرمان
بارش‌های سامانه موسوم به «مونسون» از عصر سه‌شنبه در کرمان به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد؛ غیر از انسداد ۶۵ راه روستایی، چهارراه فرعی و ۲ راه اصلی و قطع برق ۱۰ روستا، آب بردگی سه خودرو نیز گزارش‌شده که سرنشینان آنها نجات‌یافته‌اند.
به گزارش ایرنا آن طور که مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اعلام می‌کند بارش شدید باران در شهرستان‌های فاریاب، منو جان، کهنوج، عنبر آباد، رودبار جنوب، قلعه گنج، جیرفت و اُرزوئیه رخ‌داده است. به گفته وی تمامی رودخانه‌های فصلی در جنوب استان کرمان جاری و سیلابی شده‌اند. سعیدی بابیان اینکه در این مناطق ۶۵ راه روستایی تاکنون مسدود شده اظهار داشت: چهارراه فرعی فاریاب – کهنوج، رودبار جنوب - برجک، قلعه گنج - رمشک و رودبار جنوب - کهنوج و ۲ راه اصلی رودبار جنوب به سمت زهکلوت و نیز ایرانشهر (سیستان و بلوچستان) به دلیل جاری شدن سیلاب مسدود شده است.
به گفته وی همچنین تعدادی منزل مسکونی نیز در شهرستان‌های ارزوئیه و فاریاب دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

قطع برق در نقاط مختلف
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان بابیان اینکه برق ۱۰ روستا در شهرستان فاریاب، برخی نقاط شهرستان‌های جیرفت و منو جان درنتیجه بارش‌ها و مناطقی از بخش گلستان شهرستان سیرجان نیز به علت طوفان شدید از دیروز قطع‌شده اظهار داشت: تلاش‌ها برای برقراری اتصال برق ادامه دارد.

غرش سیل در سیستان و بلوچستان
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بابیان اینکه فعالیت سامانه مونسون همچنان ادامه دارد گفت: با توجه به اهمیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان علاوه بر اورژانس هوایی با هماهنگی استاندار، سه فروند بالگرد دیگر از طریق هوانیروز ارتش در اختیار استان قرار گرفت.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا علیرضا شهرکی در رابطه با آخرین وضعیت سیلاب در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: متأسفانه تاکنون ۲ نفر در شهرستان زاهدان جان خودشان را به علت برق‌گرفتگی از دست دادند، علاوه بر این یک نفر از راهداران نیز در محور ایرانشهر به راسک به علت سانحه ترافیکی جان باخت. وی با اشاره به ناپدید شدن دختر بچه‌ای در حوزه شهرستان زرآباد افزود: با توجه به اینکه احتمال دارد وی در آبگیری یا هوتکی باشد هنوز از فوت یا پیدا شدن او خبری از سوی فرمانداری زرآباد اعلام‌نشده است. شهرکی اذعان کرد: بیش‌ترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان کنارک با میزان ۶۵ میلی‌متر بود که خوشبختانه به علت احداث زیرساخت‌ها و کانال‌کشی‌هایی که پیش از این انجام‌گرفته بود آبگیری معابر را به صورت بحرانی نداشتیم.

برچسب‌ها:

نظر شما