شناسهٔ خبر: 55303266 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مجلس ۳ حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کرد

روزنامه جوان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را از میان شش نفر معرفی‌شده توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب کردند.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را از میان شش نفر معرفی‌شده توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب کردند.
در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، شش حقوقدان پیشنهادی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان به بیان نطق‌های خود پرداختند و سپس با رأی نمایندگان، سه نفر از آن‌ها به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند. در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از میان شش نفر حقوقدان معرفی‌شده توسط رئیس قوه قضائیه، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و خیرالله پروین را به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند. از این میان، کدخدایی و ره‌پیک پیش از این هم عضو شورا بودند، اما خیرالله پروین برای اولین بار به عضویت شورای نگهبان درآمده است.
تعداد آرای این افراد از مجموع ۲۵۴ رأی به شرح زیر است: عباسعلی کدخدایی: ۱۸۲ رأی، خیرالله پروین: ۱۴۹ رأی، سیامک ره‌پیک: ۱۱۶ رأی.

معتقدم در صورت رد‌صلاحیت افراد باید علت ردصلاحیت به آن‌ها اعلام شود
علی احمدی‌فر یکی از کاندیدا‌های حقوقدان شورای نگهبان که از سوی رئیس قوه قضائیه معرفی شده است، در این نشست گفت: یقیناً در بررسی صلاحیت افراد که یک نوع قضاوت است، حقوق آن‌ها را رعایت خواهم کرد و به این موضوع حساس هستم.
این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه در بررسی صلاحیت‌ها آنچه اهمیت دارد، عمل به قانون است، گفت: بر اساس فرامین مقام معظم رهبری و قوانین موضوعه، گزارشات غیرموثق و غیرمستند پیش از بررسی آن‌ها مورد استناد قرار نخواهد گرفت و ضمن حراست از حقوق جامعه، نسبت به رعایت حقوق افراد حساس هستم و معتقدم در صورت رد‌صلاحیت افراد، باید علت رد به آن‌ها اعلام شود.

با برداشت‌های مختلف از قانون نباید نظارت مخدوش شود
سیامک ره‌پیک دیگر کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان که از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده است، با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله، همکاری مجلس و شورای نگهبان است، گفت: نمونه‌های همکاری‌های خوب میان این دو نهاد که در حوزه تقنین، مانند جمعیت و جوانی، بودجه سنواتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و تسهیل کسب و کار صورت گرفت، باید الگویی برای موارد مهم‌تر بعدی باشد. ره‌پیک ادامه داد: در مصوبات مذکور، پیش از تصویب در صحن، با برگزاری جلسات کارشناسی میان نمایندگان و اعضای شورای نگهبان توانستیم قانونی دقیق‌تر به تصویب برسانیم، لذا این نوع همکاری باید برای دو موضوع مهم پیش رو (برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲) نیز صورت گیرد.
وی همچنین به موضوع مهم همکاری مجلس و شورای نگهبان در حوزه برگزاری انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: در موضوع انتخابات دارای سختی‌ها، پیچیدگی‌ها و ابهاماتی هستیم که حل این مسائل به فرایند انتخابات، مشارکت، امنیت و روان‌سازی انتخابات کمک می‌کند که خوشبختانه اصلاح قانون انتخابات یکی از موارد هماهنگی میان مجلس و شورای نگهبان است.
این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در پایان با اشاره به اهمیت مرز دخالت و نظارت در امور اجرایی که رویه شورای نگهبان در این حوزه طی سال‌های گذشته نیز روشن بوده است، گفت: با تفسیر و برداشت‌های مختلف از قانون و مقررات نباید نظارت مخدوش شود.

عملکرد شورای نگهبان می‌تواند به مشارکت مردم در انتخابات کمک کند
خیرالله پروین که از سوی رئیس قوه قضائیه به قوه مقننه معرفی شده است نیز در این نشست تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی بررسی مصوبات تقنینی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات ملی از جمله وظایف شورای نگهبان است. موضوع نظارت یکی از صلاحیت‌هایی است که مطابق اصل ۹۰ قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است که این مؤلفه همواره باید با دقت و در چارچوب قوانین انجام شود.
پروین ادامه داد: عملکرد شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت نامزد‌ها و کاندیدا‌ها می‌تواند به مشارکت پرشور مردم و همچنین حضور افراد کارآمد، نخبه و دارای صلاحیت کمک کند. جلوگیری از تضییع حقوق افراد کارآمد در بررسی صلاحیت نامزد‌ها جهت شرکت در انتخابات نیازمند رعایت قوانین است و این موضوع در شرایطی آرام و به دور از حواشی رخ خواهد داد.

خود را موظف به بررسی دقیق قوانین و پرونده‌ها می‌دانم
عبدالحمید مرتضوی‌بریجانی که از سوی رئیس قوه قضائیه به قوه مقننه معرفی شده است هم در نشست علنی مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان یکی از مقدس‌ترین نهاد‌های کشور بوده که در دوران سختی‌ها به سمت جلو حرکت کرده است، تأکید کرد: با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب هستیم، باید به نوآوری در شورای نگهبان توجه شود. شورای نگهبان و مجلس دو نهاد مقدس و قوی در کشور هستند که مکمل یکدیگر هستند و هر دو در تلاشند قوانین مناسب در کشور وضع شود و مردم به بهترین وضع برسند. مرتضوی‌بریجانی اظهار کرد: بنده خود را موظف به بررسی دقیق و همه‌جانبه قوانین و پرونده‌ها می‌دانم و بدون ملاحظه مستندات هرگز تصمیم نخواهم گرفت و این موضوع را در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات‌ها در نظر خواهم گرفت.

شورای نگهبان نیازمند تحول است
عباسعلی کدخدایی نیز که به عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضائیه معرفی شده است، ضمن بیان برخی فعالیت‌های شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان در شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب اسلامی و در نظارت تقنینی کمک می‌کند مجلس رسالت بزرگ خود را تکمیل کند. شورای نگهبان نیز مانند سایر نهاد‌های حاکمیتی نیازمند تغییر و تحول است، زمانی که سخنگوی شورای نگهبان بودم بر این نکته بسیار تأکید داشتم.
این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر نکاتی درباره تغییر و تحول در شورای نگهبان مطرح کرد: یک تحول در ساختار است که نیازمند بحث‌های بیشتری است و در مرحله دوم تحول در قوانین را نیاز داریم، قوانینی مانند قوانین انتخابات و دیگری تحول در رویکرد‌ها بسیار مهم است. در این حوزه باید از نیرو‌های جوان، نخبه، مستعد و علاقه‌مند به نظام استفاده کنیم که این کار به خصوص در پژوهشکده شورای نگهبان چند سالی است شروع شده و حضور این افراد را در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شاهدیم.
وی اظهار کرد: درباره چشم‌انداز شورای نگهبان می‌توانم سه نکته را مطرح کنم؛ اول اینکه باید دقت کنیم شورای نگهبان استقلال و بی‌طرفی خود را حفظ کند، چراکه اعتبار این شورا به حفظ این دو مهم است. از طرفی اعضای شورای نگهبان فقط و فقط باید قانون و مستندات را در نظر بگیرند و اینگونه می‌توانیم بگوییم که اعتبار و شأن این شورا را حفظ کرده‌ایم. دومین نکته، اتخاذ یک رویکرد فعالانه بین شورای نگهبان و مجلس است، کارشناسان ما به طور مرتب با همکاران در مجلس شورای اسلامی ارتباط دارند، اما این همکاری باید توسعه یابد. کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان فقط یک حقوقدان محض نمی‌خواهد و حقوقدانی می‌خواهد که درک عمیقی از مسائل حکمرانی و حاکمیت نظام داشته باشد و نسبت به مسائل روز تحلیل کند و بتواند چشم‌انداز آینده کشور را رصد کند.

حقوقدانان شورای نگهبان نیازمند داشتن صفت عدالت، امانت و صداقت هستند
فضل‌الله موسوی دیگر کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان که از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده است، گفت: هدف از ایجاد شورای نگهبان دو موضوع اساسی و مهم است؛ اول نگهبانی و پاسداری از شرع مقدس اسلام، قوانین، مقررات و احکام آن، از طریق تطبیق مصوبات با شرع مقدس و دوم نگهبانی و پاسداری از یک سند مهم و بنیادین مهم کشور، یعنی قانون اساسی، بنابراین جایگاه مهم نهاد شورای نگهبان از این دو هدف مذکور روشن می‌شود. وی افزود: با این دو هدف مهم ویژگی‌هایی که برای حقوقدانان شورا باید در نظر گرفت، بسیار اساسی است. درست است که طبق اصل ۹۱ قانون اساسی تنها به مسلمان بودن و تخصص حقوقی افراد اشاره شده است، اما باید دقت کرد افراد علاوه بر تخصص باید به معنای دقیق مسلمان بودن نیز اشراف داشته باشند. با توجه به جایگاه مهم اعضای شورا، افراد نیازمند داشتن صفت عدالت، امانت و صداقت هستند.
موسوی با اشاره به سوابق خود عنوان کرد: در دوره هفتم به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خدمت کردم که قطعاً این تجربه چهار ساله به من کمک می‌کند با درک شرایط نمایندگان بتوانم پل ارتباطی که دو بال مکمل یکدیگر هستند، در شورای نگهبان عمل کنم. در جایگاه فعلی نیز به مدت شش سال عضو حقوقدان شورای نگهبان بودن که این مسئله نیز به عنوان مسئله‌ای گرانقدر که آشنایی با اصول قانون اساسی و مسائل مربوط به طرح‌ها و لوایح است، می‌تواند اینجانب را یاری‌رسان باشد.

نظر شما