شناسهٔ خبر: 55295161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان:

سرانه مصرف دارو در ایران بسیار بالاتر از نرم جامعه است

دکتر فرشیدی گفت: متاسفانه سرانه مصرف دارو در ایران مانند سرانه مصرف برق و نان بسیار بالاتر از نرم جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، دکتر « حسین فرشیدی » در جلسه ای که در راستای طرح دارویار و با عنوان کمیته منطقی تجویز دارو اظهار کرد: بحث دارو کمتر از آنچه برای آرد و روغن انجام شد نیست، داروی کالای مهم و حیاتی است که قیمت آن و در دسترس بودن آن اهمیت فراوانی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح دارویار تخصیص ارز دولتی به دارو و تفاوت قیمت آن با بازار آزاد باعث سوء استفاده محتکران و قاچاقچیان شده بود که به همین خاطر علاوه بر افزایش قیمت ها کمبود برخی از اقلام دارویی را شاهد بودیم، افزود: امروز با اصلاح طرح سیاست ارزی دارو  و اجرای طرح دارویار جلوی این مشکل گرفته می شود و در واقع یارانه دارو به بیماران تعلق می گیرید.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه عده ای به جهت منافع شخصی سعی در سیاه نمایی این طرح دارند، عنوان کرد: در این طرح علی رغم افزایش قیمت دارو به هیچ عنوان پرداختی بیماران که با نسخه پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند افزایش نخواهد یافت بلکه در پاره ای از موارد کاهش خواهد یافت، چرا که این افزایش قیمت ها توسط بیمه ها جبران می شود.


وی ادامه داد: همچنین در این طرح تمامی دهک های تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و افراد نگرانی از جهت بیمه نخواهند داشت و در این طرح  ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه مانند داروی سرماخوردگی برخی مسکن ها داروهای ضد حساسیت تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و کمافی سابق با قیمت قبلی به بیماران تحویل می شود.

 

دکتر فرشیدی در ادامه در خصوص طرح دارویار گفت: در این طرح تمامی دهک های جامعه می توانند با بهره مندی از بیمه و با نسخه پزشک دارو را با قیمت  دولتی دریافت کنند و خبر خوب در این طرح آن است که تمامی افرادی که پیش از این بیمه نداشتند تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار می گیرند به این صورت که سه دهک اول جامعه به صورت خودکار بدون آنکه شاید خودشان بدانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند سایر افراد نیز با مراجعه به سایت بیمه سلامت ایرانیان و یا دفاتر پیشخوان دولتی می توانند ثبت نام خود را انجام دهند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مزایای اجرای طرح دارویار گفت: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره مندی همه دهک های درآمدی از یارانه دارو، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت های بیمه ای نبوده اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و  مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری های مزمن، خاص و صعب العلاج از جمله مزیت های این طرح است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت پرداخت از جیب مردم پس از اجرای این طرح چگونه خواهد بود، گفت: پرداخت از جیب مردم  در گروه های دارویی مختلف پس از اجرای این طرح برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود و برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند برای ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه ای به گونه ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد و در صورت لزوم بیمه ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیش تری را به این فهرست اضافه کنند.

 

فرشیدی در خصوص داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد(OTC) گفت: این داروها افزایش قیمتی نخواهند داشت و با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به صورت روزانه از این داروها استفاده می کنند؛  حسب دستور ریاست محترم جمهور، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیش تری دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه ای تهیه شوند، کاهش می یابد.

 

وی در خصوص  داروهای گیاهی و مکمل های غذایی نیز عنوان کرد: این بخش از محصولات  افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد و با توجه به سیاست های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجددا مورد بررسی قرار گرفته و تا حد امکان قیمت ها تعدیل خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه گفت: در راستای اجرای این طرح از طرف وزارت بهداشت و درمان بدهی بیمارستانها به شرکت های دارویی متقبل گردیده که کمک ارزنده در جهت کم شدن بار مالی و بدهی بیمارستان ها ست که در خور قدردانی است.

 

دکتر فرشیدی با عنوان اینکه متاسفانه سرانه مصرف دارو در ایران مانند سرانه مصرف برق و نان بسیار بالاتر از نرم جامعه است، خاطر نشان کرد: بخش عمده این مسئله دست مسئولین،  نظام پزشکی و انجمن داروسازی است که باید اصلاح شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سیستم الکتریکی کردن نسخه های پزشکی را  یکی از اقدامات ارزشمند و مهم برشمرد و بیان کرد: این طرح اکثر مناطق استان اجرا شده و باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.

 

فرشیدی گفت: سیستم الکترونیکی کردن نسخه ها باعث می شود که  به صورت اصولی پایش شود چه بخشی از داروها کجا و چگونه مصرف می شود، بررسی اینکه آیا داروی تجویز شده  توسط بیماران مصرف می شود یا این که نصفه و نیمه رها میشود از نکات ارزشمند و قابل تامل در اجرای این سیستم است.

 

وی با بیان اینکه  مردم، پزشکان و داروخانه سه بخش مهم و درگیر با این مسئله می باشند، گفت: وزارت بهداشت انجمن نظام پزشکی و انجمن داروسازان باید این مقوله را به نحوی مدیریت کنند که دارو به میزان درست و کافی و بدون تحمل بار سنگین توسط مردم تهیه شود.

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/711

نظر شما