شناسهٔ خبر: 55286010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان

در این روز‌های گرم تابستانی بار دیگر به لطف پدیده «مونسون» در استان گرم و خشک سیستان و بلوچستان شاهد بارش‌های بی سابقه‌ هستیم.

صاحب‌خبر -

 مونسون یک پدیده جوی-اقیانوسی بزرگ مقیاس است که محدوده وسیعی از مناطق حاره و جنب حاره را در فصل گرم سال تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به طور معمول همه ساله بادهای مرطوب موسمی از اوایل خرداد ماه از جنوب شبه قاره هند آغاز و بعد از گذشت چندین روز به سواحل جنوب استان سیستان و بلوچستان می‌رسد.

اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با صدور بالاترین سطح هشدار، نسبت به وقوع بارش های سنگین در این استان هشدار قرمز داد.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

روابط عمومی اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان بر اساس این هشدار، بارش های مونسون از دوشنبه تا چهارشنبه پیش رو تقویت شده و نیمه جنوبی و غرب استان شاهد بارش های سنگین در بازه زمانی کوتاه می‌شوند.

در اطلاعیه هواشناسی آمده است: رگبارهای سنگین تا فوق سنگین باران، رعدوبرق، وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی و تگرگ از جمله مخاطرات جوی مورد انتظار این سامانه اعلام شده است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، منطقه اثر سامانه همرفتی شهرستان های ایرانشهر، بمپور، چابهار، دشتیاری، دلگان، راسک، زرآباد، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، کنارک، گلشن، لاشار، مهرستان، نیکشهر، ارتفاعات تفتان و خاش است.

این اطلاعیه می افزاید: مهمترین اثرات مخاطره آمیز این شرایط آبگرفتگی گسترده معابر شهری و روستایی، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها، احتمال تخریب جاده و پل، سیلاب شهری و امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید لحظه ای و خیزش گردوخاک، پرآب شدن سدها، احتمال ورود سیلاب از سمت استان های غربی ذکر شده است.

هواشناسی سیستان و بلوچستان در هشدار سطح قرمز خود توصیه کرده است  از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها خود داری شود و تجهیزات راهسازی به مکان های امن منتقل شود.

در این اطلاعیه ذکر شده  عدم صعود به ارتفاعات، عدم تردد و پارک خودروها در کنار درختان کهنسال، آمادگی و اقدام شهرداری ها، فرمانداری ها و دستگاههای امدادی، مدیریت سدها و بندهای خاکی، بازگشایی دهانه پل ها و آبروها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، محافظت از محصولات کشاورزی، پرهیز از مسافرت غیر ضروری به استان های کرمان، هرمزگان و فارس از جمله توصیه های این اداره کل به شهروندان سیستان و بلوچستان است.

هواشناسی همچنین اعلام کرده است که وضعیت جوی در شهرستان های زاهدان و میرجاوه از دوشنبه تا چهارشنبه به ویژه در ارتفاعات جنوب و غرب در سطح هشدار نارنجی است و شرایط برای رگبارورعدوبرق پراکنده در شمال استان نیز فراهم است.

 بارش باران و رگبار سنگین در جنوب سیستان و بلوچستان 

روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ستاد مدیریت بحران استانداری آمده است  طبق پیش بینی های هواشناسی احتمال آبگرفتگی گسترده معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه‌ها، تخریب جاده‌ها و پل‌ها، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید و پر آب شدن سدها دور از انتظار نیست.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین طی این مدت فعالیت سامانه بارشی در شهرستان های ایرانشهر، بمپور، چابهار، دشتیاری، دلگان، راسک، زرآباد، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج ، قصرقند، کنارک، گلشن، لاشار، مهرستان، نیکشهر، ارتفاعات تفتان و خاش محسوس تر است.

هواشناسی برای دریای عمان اخطاریه جوی سطح قرمزصادر کرد

اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در پی وزش باد به همراه سامانه بارشی و افزایش ارتفاع امواج، برای دریای عمان هشدار سطح قرمز صادر کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به بالاترین سطح هشدار برای دریا از اوایل وقت سه شنبه ۴مردادماه افزود: وزش باد شدید به همراه رگبار و رعد و برق تا اواخر روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و ارتفاع امواج نیز به ۲ تا ۳ متر هم خواهد رسید.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

محسن حیدری بیان کرد: با توجه به احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و همچنین خطر خسارت به شناورها و تاسیسات دریایی و بندری توصیه کرد تا از انجام فعالیت های دریایی و تفریحی پرهیز شود.

وی با بیان آمار بارندگی های روز گذشته ایستگاه های هواشناسی استان گفت: مارندگان از توابع شهرستان خاش با ۴۲ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین نقطه استان بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: روز یکشنبه دوم مردادماه از ۱۲ ایستگاه هواشناسی در سطح استان گزارش بارندگی شده و از ایستگاه هایی نظیر چاه کمال ۳۴ میلی‌متر، ایرندگان ۲۵ میلی‌متر، کارواندر ۲۰ میلی‌متر، تمندان ۸.۵ میلی‌متر و نوک آباد ۷.۵ میلی‌متر گزارش بارندگی شده است.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته توابع شهرستان ایرانشهر نیز از بارش باران بی نصیب نبوده، افزود: با توجه به فعالیت مونسون در نواحی جنوبی استان و تقویت این سامانه تا پایان هفته و صدور هشدار سطح قرمز این اداره کل توصیه می‌شود از قرارگیری در حاشیه رودخانه های فصلی جلوگیری شود.

حیدری تاکید کرد: همچنین توصیه می‌شود با توجه به متلاطم بودن دریای عمان تا پایان هفته از انجام فعالیت های دریایی خودداری شود.

آماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی استان در برابر سیل احتمالی

استاندار سیستان و بلوچستان بر لزوم آماده باش همه دستگاه های اجرایی و امدادی استان، گفت: مدیران از جمله مدیرکل بحران استانداری در محل مستقر خواهند شد و جلسات در همان مکان مدیریت خواهد شد.

حسین مدرس خیابانی در نشست مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با توجه به این که مدت زمان زیادی را در استان درگیر خشکسالی بودیم لذا به دنبال بارش هایی هستیم که بخشی از این کمبود آب را جبران کند.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

وی افزود: بر اساس پیش بینی های هواشناسی سامانه بارشی جدید از نوع بارندگی های مونسون است و تمام مناطق سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: از همین رو تمامی تلاش خود را به کار می گیریم تا علاوه بر آماده باش در برابر سیل احتمالی، به بهترین شکل ممکن از این رحمت الهی استفاده کنیم تا بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی در استان حل شود.

وی تاکید کرد: با بالاترین سطح هشدار هواشناسی روبه رو هستیم که امکان بروز سیل و آبگرفتگی معابر وجود دارد؛ لذا در تمام روزهای بروز بحران ستاد مدیریت بحران استانداری تشکیل خواهد شد.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی اصلی از طریق مدیرکل بحران به عنوان سخنگو و رسانه ملی انجام خواهد شد، افزود: یکی از عوامل مهم در مدیریت بحران هشدار و آگاهی بخشی به مردم است که رسانه‌ها و فضای مجازی در این امر نقش مهمی دارند.

وی اذعان کرد: تمام مرخصی ها و ماموریت ها لغو شده و همه فرمانداران تجهیزات خود را در محل های پر خطر مستقر کرده اند و دستگاه‌های امدادرسان و خدمات رسان نیز مستقر شده‌اند تا اگر این سیل منجر به قطع راه‌های ارتباطی شد در کمترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: از مردم تقاضا می کنیم به سیل بندها، رودخانه ها و سواحل نزدیک نشوند؛ همچنین معتمدین، ائمه جمعه و جماعات، متنفذان و صاحبان تریبون در این باره به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: اینکه مدیران در هنگام بروز بحران دلهره ایجاد کرده و باعث تشویش اذهان شوند به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که ما استانی بحران خیز هستیم لذا باید مدیران با بسیج منابع آمادگی لازم را داشته باشند

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: طبق قانون بحران همه دستگاه های خصوصی و دولتی باید ماشین آلات خود را در هنگام بروز حادثه در اختیار مدیریت بحران قرار دهند.

وی تصریح کرد: ما در سیستان و بلوچستان کانون های بحران‌زا داریم زیرا برخی از نقاط استان نسبت به سایر مناطق بیشتر مستعد اتفاقات غیر مترقبه هستند که ماشین آلات در این مناطق متمرکز خواهند شد.

سیلاب ۳ محور در جنوب سیستان و بلوچستان را مسدود کرد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان از مسدود شدن محورهای ارتباطی ایرانشهر _ مهرستان، اسپکه _ فنوج و قصرقند _ نیکشهر براثر طغیان رودخانه های محلی و سیلاب خبر داد.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

جلال الدین قادری گفت: با توجه به فعالیت مونسون در نواحی جنوبی استان و تقویت این سامانه تا پایان هفته و صدور هشدار سطح قرمز در استان شاهد بارش و جاری شدن سیلاب در برخی شهرهای جنوبی استان هستیم که این پدیده تاکنون سه مسیر را مسدود کرده است.

وی ادامه داد: هم اینک ۳۴۰ نیروی راهداری این اداره کل با تجهیزات و امکانات کامل در قالب ۵۰ اکیپ در راههای تحت پوشش این اداره کل مستقر هستند تا در کمترین زمان خدمات لازم را ارائه دهند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به پیش بینی فراگیری و مقدار بارندگی قابل ملاحظه در مناطق جنوبی استان و احتمال جاری شدن سیلاب در حجم بالا و طغیان رودخانه های محلی از تمامی شهروندان درخواست می شود با توجه به حساسیت شرایط( هشدار وضعیت قرمز) از سفر غیرضروری خودداری کنند.

شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان به حالت آماده باش کامل قرار گرفت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: به منظور مقابله با حوادث احتمالی تمامی نیروهای عملیاتی و پیمانکاری، کارکنان ستادی و واحدهای تابعه در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

خلیل عوض زاده گفت: پس از هشدار سطح قرمز هواشناسی به جهت بارندگی شدید در استان تجهیزات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر گرفته شده است و بدنبال هشدار صادر شده تمامی مرخصی های کارکنان، لغو و فراخوان بازگشت افرادی که در استان حضور ندارند، داده شد.

وی ادامه داد: طبق هشدار صادره شهرستان های بمپور، زرآباد، سراوان، سیب و سوران، فنوج، مهرستان، لاشار، خاش، دلگان، گلشن، چابهار، کنارک، دشتیاری، سرباز، راسک، نیکشهر، قصرقند و ایرانشهر از جمله مناطقی هستند که بیشترین درگیری جوی را شاهد خواهند بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه لزوم همکاری و صبوری مردم در شرایط بحرانی بسیار مهم است افزود: شهروندان گرامی در صورت بروز هر گونه خاموشی و خسارت ناشی از طوفان و بارندگی به شبکه برق مراتب را از طریق سامانه ۱۲۱ مرکز اتفاقات این شرکت اعلام کنند.

وی ادامه داد: همکاران این شرکت به محض دریافت اطلاعات در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع خاموشی اقدام خواهند کرد.

عوض زاده اظهارداشت: با توجه به شرایط جوی شهروندان در خانه مانده و از تردد غیر ‌ضروری پرهیز و همچنین افراد از مجاورت تیرهای برق، کابل‌ های فشار قوی، وسایل هادی برق و تجمع در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی دوری کنند.

آماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران/مرخصی فرمانداران و بخشداران لغو شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی مونسون تمامی دستگاه های مسوول در مدیریت بحران در محل مستقر بوده تا در صورت برور بحران در کمترین زمان ممکن امداد رسانی انجام شود.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

علیرضا شهرکی اظهارداشت: از ابتدای تیرماه تاکنون بیشترین مقدار بارندگی مربوط به چاه کمال ۸۹ میلی‌متر، آپگاه نیکشهر ۱۱۸ میلی‌متر، ایرانشهر ۴۴ میلی‌متر و دهیرک ۱۲۳ میلی‌متر گزارش شده همچنین فعالیت سامانه بارشی نیز در این هفته شدیدتر خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل نشست ستاد بحران با حضور استاندار سیستان و بلوچستان افزود: مقرر گردید فرمانداران از تمامی ظرفیت ماشین آلات بخش دولتی و خصوصی برای کاهش خسارات و مدیریت بهینه سیلاب استفاده کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در زمان فعالیت سامانه بارشی تمامی مسیرهای منتهی به سواحل دریا توسط نیروی انتظامی و پلیس مسدود و از ورود افراد جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: تامین کالاهای اساسی از جمله آرد مورد نیاز به مقدار کافی برای یک هفته تامین شد تا در صورت بروز بحران مشکلی وجود نداشته باشد.

شهرکی افزود: با توجه به هشدارهای دریایی و مواج شدن دریا از فعالیت تمامی صیادان بنادر جنوبی سیستان و بلوچستان تا پایان هفته جلوگیری به عمل می‌آید و ادارات کل شیلات و بنادر و دریانوردی استان در این زمینه اطلاع رسانی و فرمانداری ها نیز موضوع را پیگیری و رصد می کنند.

وی تصریح کرد: تیم‌های امدادی و خدمات رسان همچون برق، آب و ارتباطات در مناطق آسیب‌پذیر حضور یافته تا در صورت بحران و بروز خسارت در کوتاه ترین زمان ممکن به رفع مشکل اقدام کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: به دستور استاندار تا پایان فعالیت سامانه بارشی مرخصی و ماموریت تمامی فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و اعضای ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان لغو شد.

وی اذعان کرد: سازمان جهاد کشاورزی از طریق ادارات شهرستانی و مراکز خدمات کشاورزی موضوع اتخاذ تدابیر حفاظتی از محصولات کشاورزی در حال برداشت را به عموم کشاورزان اطلاع رسانی کرده و فرمانداران و بخشداران نیز در این زمینه همکاری کنند.

شهرکی گفت: با توجه به پیش بینی فعالیت این سامانه بارشی در کشور افغانستان و احتمال جاری شدن روان آب در رودخانه هیرمند مقرر شد تا شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به پاکسازی و لایروبی مسیر جریان و هدایت حداکثری آب به چاه نیمه ها نیز اقدام کنند.

ستاد بحران ایرانشهر آماده برای مقابله با سیل احتمالی است

فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر با بیان اینکه مردم از تردد در مسیل رودخانه ها خودداری کنند گفت: ستاد بحران این شهرستان در پی هشدار سطح قرمز هواشناسی آماده مقابله با سیل احتمالی است.

علی شعبانی اظهارداشت: با توجه به پیش‌بینی‌های کارشناسان سازمان هواشناسی و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، انتظار می رود در ساعات آینده از بعدازظهر امروز تا روزهای پایانی هفته، در مناطق مختلف استان بویژه حوزه سرزمینی ایرانشهر و شهرستان‌های جنوب استان باران ببارد.

وی افزود: به لحاظ پیش بینی فراگیری و مقدار بارندگی مورد انتظار و احتمال جاری شدن سیلاب در حجم بالا و طغیان رودخانه ها و آبگیری نقاط پست و گود زمین و معابر و خیابان های شهرها و روستاها بار دیگر ضمن معطوف کردن نظر تمامی عزیزان به حساسیت شرایط( هشدار وضعیت قرمز) و تاکید بر رعایت هشدارها و تذکرات کارشناسان، ادارات و ستادها؛مردم با تدبیر و رعایت موارد اعلام شده و اطلاع رسانی هر مورد لازم در اسرع وقت و همکاری جمعی به ویژه با کمیته ها و دست اندرکاران کارگروه مدیریت بحران شهرستان، انشاءالله از هرگونه خطر و آسیب و خسارت پیشگیری کنیم.

فرماندار ایرانشهر گفت: اولویت اول و اساسی این است که با آمادگی و هوشیاری و دقت و درایت در حفظ جان شهروندان کوشا باشیم بنابراین از هر موقعیتی که احتمال خطر سیلاب، ریزش تاسیسات، آبشستگی و آب بردگی و رانش زمین و ریزش کوه می رود افراد، دام و تجهیزات و لوازم و اموال قابل انتقال را جابجا و حفظ کنیم.

وی افزود: ستاد مدیریت بحران شهرستان با تمام توان در خدمت شهروندان ایرانهشر بوده و آماده هرگونه اقدام لازم برای رفع مشکلات احتمالی در سطح شهرستان است.

صیادان چابهار در وضعیت هشدار قرمز هواشناسی از دریاروی بپرهیزند

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار گفت: صیادان در وضعیت هشدار قرمز هواشناسی از دریاروی خودداری و تا اطلاع ثانوی صید و صیادی را تعطیل کنند تا از خطرات بارندگی در امان باشند.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران


جواد سپاهی اظهار داشت: هشدار سطح قرمز در پی سامانه بارشی مونسون، پیش بینی افزایش ارتفاع امواج در ساحل صادر شده که باعث ایجاد اختلال در فعالیتهای دریایی و احتمال آسیب به شناورها و ادوات و تور های صیادی خواهد شد.

وی افزود: ضمن خودداری از انجام هرگونه ترددهای دریایی تا پایان مدت زمان وقوع مخاطره، تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی اتخاذ و نسبت به انتقال شناور ها به مکان های امن اقدام شود.

وی خطاب به شهروندان شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: مردم از حضور در فضاهای باز گردشی و تفریحی پرهیز نموده و تردد کودکان و سالخوردگان در سطح شهر انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه استفاده نکردن از موتور سیکلت و دوچرخه، عدم تردد در مجاورت ساختمان های در سطح شهر، تیر های برق از دیگر توصیه ها است که امیدوارم کمترین مشکلات را داشته باشیم.

فرماندار چابهار گفت: شهروندان از حضور در اماکن و نقاط پرخطر، سواحل و تردد و اطراق در مسیل رودخانه ها و آبراها جدا خودداری کنند.

سپاهی با اشاره به اینکه احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به شناورهای صیادی سبک، تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی وجود دارد و توصیه شده در این مدت از شنا در سواحل پرهیز شود.

کشاورزان چابهار هشدارها را جدی بگیرند تا کمترین خسارت سیل را داشته باشند

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان چابهار گفت: بهره برداران بخش کشاورزی و کشاورزان و تولیدکننده حوزه کشاورزی توصیه می شود اخطاریه های هواشناسی را جدی گرفته و توصیه های ایمنی را رعایت کمترین خسارت را شاهد باشیم.

نورالدین میرلاشاری اظهار داشت: بهره برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی چابهار باید به استناد گزارش ستاد بحران استان و هشدار هواشناسی سطح قرمز در سطح استان و شهرستان و رگبار و رعد و برق شدید توام با وزش باد و باران حتی‌المقدور در خانه بمانند و از تردد غیرضروری در اطراف مسیل ها و رودخانه های فصلی پرهیز کنند.

وی افزود: برای دام ها سرپناه مطمئن پیش بینی کرده و نسبت به تهیه خوراک برای ۷۲ ساعت اقدام کنند و علاوه بر این ماشین آلات و ادوات کشاورزی را در جای مطمئن پارک کرده و پیش‌بینی سوخت ماشین آلات برای مواقع بحرانی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد بندخاکی مطمئن اطراف باغات و مزارع برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل باغات و مزارع ضروری است، افزود: پرهیز از رفتن به نقاط بلند و دوری از درختان، فاصله گرفتن از درختان در موقع بارندگی و در مواقع وقوع رعد و برق جهت جلوگیری از بروز خسارت رعد و برق باید از دیگر اقدامات باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان چابهار گفت: پرهیز جدی از هرگونه فعالیت دریایی جامعه بزرگ صیادی با توجه به طوفانی بودن دریا و هشدار سطح قرمز هواشناسی و پرهیز جدی از قرار دادن احشام در مجاورت درختان بزرگ در مواقع بارندگی و جلوگیری بروز خسارت رعد و برق به دام های کشاورزان را خواستار شد.

میرلاشاری با بیان اینکه لازم است کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی جهت حفاظت بیشتر جانی و مالی، لوازم و ادوات کشاورزی و تاسیسات برقی حداکثر دقت و مراقبت را جهت بروز هرگونه خسارت انجام دهند، بیان کرد: با عنایت به احتمال طغیان رودخانه های فصلی از اتراق و تردد در بستر و مسیل رودخانه ها جدا پرهیز شود.

وی ادامه داد: واحدهای مرغداری تمهیدات لازم درخصوص حفاظت از تولیدات و جلوگیری از خسارت به ساختمان و تاسیسات واحد مرغداری را انجام و همچنین پیمانکاران حوزه کشاورزی و سرمایه گذاران عزیز که در حوزه احداث واحد مرغداری درحال فعالیت در سطح شهرستان هستند ،اقدامات حفاظتی لازم را برای بروز هرگونه خسارت را پیش بینی و ماشین آلات و مصالح ساختمانی را در جای امن قرار دهند.

میر لاشاری افزود: مردم و مسوولان و به وِزه کشاورزان دست دعا بسوی خداوند متعال داریم تا این بارندگی را رحمت الهی برای جامعه کشاورزی قرار دهد و انشالله هیچگونه خسارتی در پی نداشته باشیم.

وی گفت: چنانچه در پی بارندگی و وقوع سیلاب خسارتی به هر یک از کشاورزان عزیز وارد شد، میزان خسارت را بصورت مکتوب به مراکز جهادکشاورزی بخش های مرکزی ،پیرسهراب و پلان گزارش دهید.

صید و صیادی در دریای عمان تا پایان وضعیت قرمز هواشناسی ممنوع شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صید و صیادی در دریای عمان تا پایان وضعیت قرمز هواشناسی ممنوع است، لذا ضروریست صیادان تا اطلاع بعدی از دریاروی جدا خودداری کرده تا از بروز هرگونه حوادث و خسارات احتمالی در امان باشند.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

محمد شهلی بر اظهار داشت: پیرو هشدارهای سطوح قرمز و نارنجی هواشناسی و سامانه بارشی مونسون، افزایش ارتفاع موج در دریا و سواحل پیش بینی شده که باعث ایجاد اختلال در فعالیتهای دریایی و احتمال آسیب به شناورها، ادوات و تورهای صیادی خواهد شد.

وی افزود: صیادان حتما نسبت به محکم کردن طناب های مهار شناورها در محدوده حوضچه آرام نیز اقدام کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به شرایط ناپایدار جوی و افزایش تندبادهای لحظه ای گفت: حضور یک نفر ناخدا موتوریست و حداقل ۲ نفر ملوان بر روی شناور برای آمادگی در شرایط اضطراری به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خسارت احتمالی ضروری است.

وی بیان کرد: ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

شهلی‌بر با اشاره به اینکه حدود یک‌هزار فروند لنج و یک‌هزار و ۵۰۰ فروند قایق مجموعا ۲ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

آماده باش ۵۰ تیم راهداری در جنوب سیستان و بلوچستان در پی بروز شرایط قرمز آب و هوایی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوی سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با اعلام هواشناسی مبنی بر حاکم شدن شرایط قرمز آب و هوایی در جنوب استان ۵۰ گشت راهداری این اداره کل به حال آماده باش در آمدند.

جلال الدین قادری با بیان اینکه راهداران با داشتن روحیه بسیجی به طور شبانه روز به منظور فراهم آوردن آرامش مردم در سطح جاده های استان در تلاشند افزود: پیرو هشدارهای هواشناسی مبنی بر حاکم شدن وضعیت قرمز هواشناسی و بروز بارندگی شدید و سیلاب ۳۴۰ راهدار به منظور روان سازی ترافیک و اطمینان از تردد ایمن رانندگان و مسافران در قالب ۵۰ اکیپ راهداری در حال ارائه خدمات به هم استانی های گرامی هستند.

وی با تاکید بر رعایت جوانب شرایط ایمنی توسط رانندگان در این شرایط جوی نامناسب منطقه توصیه کرد: شهروندان در شرایط بحرانی و ناپایدار جوی کنونی از سفرهای غیرضروری پرهیز و قبل از انجام سفر از طریق سامانه تلفنی، اینترنتی و پیامکی ۱۴۱ از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با استقرار حدود ۱۲۰ ماشین آلات راهداری و دستگاه‌های مکانیزه مورد نیاز در راهدارخانه‌ها، امید آن می‌رود مشکلی در خصوص برقراری ترددی ایمن در محورها نداشته باشیم.

جلالی تایید کرد: در سیلاب اخیر در جنوب استان ۴۵ کیلومتر از شبکه راه و ۹ دستگاه ابنیه فنی دچار خسارت شد که در مجموع ۱۳۰ میلیارد ریال خسارت به شبکه راههای تحت پوشش این اداره کل وارد شد.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان علاوه بر استفاده از تجهیزات و پتانسیل پرسنل سازمانی، از ظرفیت بخش خصوصی بویژه در نگهداری از راههای روستایی و فرعی نیز استفاده کرده است تا آنگونه که شایسته هم استانی‌های عزیز است در مقوله خدمت رسانی به رسالت سازمانی خود عمل کرده باشیم.

 نیرو‌های آتش نشانی زاهدان برای مقابله با سیل احتمالی به حالت آماده باش در آمدند

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت:سازمان آتش نشانی زاهدان برای مقابله با اتفاقات احتمالی ناشی از سیل در استان در حالت آماده باش کامل قرار گرفته است.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان، ابراهیم شهریاری گفت:؛ با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌ها و به تبع آن جاری شدن سیل، کلیه نیروهای عملیاتی این سازمان جهت مقابله با سیل و اتفاقات ناشی از بارندگی‌های احتمالی در استان به حالت آماده باش در آمدند.

او گفت: سازمان آتش نشانی زاهدان با تمام تجهیزات و نیرو‌های عملیاتی، ۱۱ ایستگاه و ۱۷۰ پرسنل در راستای ارایه خدمات و نجات مردم از حوادث در آماده باش ۱۰۰ درصد هستند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت:تمهیدات پیش بینی شده، شامل آماده سازی تجهیزات تخصصی و پمپ‌های ویژه برای رفع آب‌گرفتگی‌های احتمالی نیز می‌باشد و این شرایط آماده‌باش تا برگشتن وضعیت جوی به حالت عادی ادامه خواهد داشت.

سدهای مخزنی و تغذیه‌ای سیستان و بلوچستان آماده آبگیری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان: در پی پیش‌بینی بارندگی، ۷۳ درصد حجم سدهای این استان آماده کنترل سیلاب‌های احتمالی است.

آسمان بارانی در گرمترین روز‌های سال در سیستان و بلوچستان/آآماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران

محمد امین بارانی اظهارداشت: با شروع فعالیت سامانه بارشی قوی و هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر جاری شدن سیل و رواناب در سطح استان، تمامی امکانات شرکت در جهت پیشگیری از خسارات احتمالی در نقاط آسیب‌پذیر مستقر شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه یکی از قویترین سامانه‌های بارشی در سطح کشور است، ابراز امیدواری کرد حجم فعلی آب موجود در سدهای سیستان و بلوچستان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سدهای استان، ٢٧ درصد کل مخزن بوده که این حجم نسبت به سال آبی قبل ٣٣ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای در حال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهمترین آنها به شمار می‌آید.

نظر شما