شناسهٔ خبر: 55283454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آخرین وضعیت جوی باد و باران سیستان وبلوچستان؛

از غرش سامانه مونسون تا مدیریتِ بحران توسط مسئولان

با فعال شدن سامانه مونسون و بارش های سیل آسا و بروز پدیده گرد و خاک در نقاط مختلف سیستان وبلوچستان، تمام دستگاه های خدماتی و امدادی در حالت آماده باش بسر می برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصرهامون، پیرو هشدارهای سطوح قرمز و نارنجی هواشناسی و سامانه بارشی مونسون، افزایش ارتفاع موج در دریا و سواحل تمام دستگاه های خدمات رسان وامدادی در سیستان وبلوچستان در حالت آماده باش قرار گرفتند.

بارش هایی که اگر چه خسارات هایی به اراضی کشاورزی و یا بخشی از زیرساخت ها وارد کرد اما منجر به سیراب شدن سفره های زمینی شد و موجی از خوشحالی دربین اهالی ایجاد کرد.

در این بین اما اگر چه هشدارهایی از قبل برای عدم حضور ساکنین در کنار رودخانه ها و مسیل های پیرامون، صادر شد اما باز هم عده ای از سر سهل انگاری جان خود را در معرض خطر قرار داده و با انجام اقدامات خطر آفرین زحمت مسئولان را دوچندان کردند.
 
علیرضا شهرکی، مدیر کل بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: به دنبال فعالیت سامانه بارشی مونسون مسیر های زیادی در محورهای سوران، مهرستان، خاش و همچنین محورهای فرعی و روستایی و گاها اصلی مسدود شدند که برخی پس از ۲ساعت طغیان، فروکش می کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه با همکاری نیروهای راهداری اقدام به جلوگیری از تردد در مسیر فرعی سوران به مهرستان، مهرستان به سمت خاش و سوران،سوران به سمت خاش کرده ایم.

این مقام مسئول افزود: در پی عدم تمکین از بخشنامه ها حدود ۲ ماشین در سیلاب گرفتار شدند که یک ماشین را آب برد، اما چهار سرنشین آن با کمک نیروهای محلی، فرماندار سرباز و نیروهای امداد و نجات حاضر در منطقه نجات و از سیلاب  رهایی یافتند.

وی خطاب به شهروندان گفت: افرادی که قصد تردد در مسیرهای حوزه جنوب استان را دارند تا فردا از تردد در مسیرهای فوق خودداری کرده تا ضمن فروکش کردن طغیان رودخانه ها و بازگشایی مسیر، بتوانیم خدمات دهی بهتری به آنان ارائه دهیم.

شهرکی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی احتمال تقویت سامانه و حرکت آن به سمت سراوان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شریان های اصلی تحت کنترل است، تاکید کرد: تمامی دستگاه های خدمات رسان و فرمانداران در حالت آماده باش بسر برده، خوشبختانه با مدیریت صورت گرفته تا کنون تلفات جانی گزارش نشده است.

مدیر کل بحران استانداری در خصوص پدیده گرد و خاک فعال در شمال و بخش مرکزی استان هم گفت: این سامانه ناشی از فعالیت سامانه مونسون در کشور پاکستان است که باعث بروز پدیده گرد و غبار در حوزه سیستان و شهرستان زاهدان شده و تمام پروازهای شمال استان را لغو  کرده است.

شهرکی گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده این سامانه تا پایان امشب فروکش کرده و فردا شرایط بهتری را در منطقه شاهد خواهیم بود، البته بر اساس گزارش هواشناسی سامانه بارشی مونسون احتمال فعالیت این سامانه در زاهدان و مناطقی از سیستان به شرط تغییر نکردن نقشه های هواشناسی دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

 

نظر شما