شناسهٔ خبر: 55277179 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی بلوکه شده برای خرید تجهیزات مترو آزاد شد

شفیعی از آزادسازی ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی بلوکه شده در سیستم بانکی ایران برای خرید تجهیزات متروخبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان: مجتبی شفیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اهمیت و پیچیدگی حمل و نقل در تمامی کلانشهرهای سراسر جهان بیان کرد: دغدغه بیش از ۸۰ درصد شهروندان در کلانشهرهای دنیا، حمل ‌و نقل است. خدمات حمل و نقل حساس‌تر است چرا که به صورت لحظه‌ای‌ ارائه می‌شود و ممکن است که در صورت بروز مشکل تبدیل به معضل اجتماعی و امنیتی شود.

معاون شهردار تهران ضمن اشاره به عقب ماندگی جدی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: بیش از ۱۰ سال است که هیچ حمایت جدی توسط دولت از حمل و نقل شهری تهران صورت نگرفته است که همین امر باعث شده تا اجزای مختلف سامانه حمل و نقلی دچار فرسودگی جدی شود. 

شفیعی افزود: نمی‌توان روی حل یک موضوع در حمل و نقل تمرکز کرد چرا که تمامی زیرمجموعه‌ها وضعیت اضطراری پیدا کرده‌اند و باید همزمان به آن‌ها پرداخته شود. بر همین اساس ۶۰ پروژه اصلی در قرارگاه حمل‌ و نقل تعریف شده است تا بخشی از عقب ماندگی‌های موجود را جبران کند. تجربه جهانی برای شهرهایی نظیر تهران نشان می‌دهد که باید سه رویکرد در شهر دنبال شود.

وی توسعه حمل و نقل انسان محور را یکی از آن سه رویکرد اعلام کرد و گفت: توسعه حمل و نقل انسان محور طی سال‌های گذشته به صورت شعار کلیشه‌ای درآمده و به صورت جدی در شهر اجرا نشده است. توسعه حمل و نقل عمومی و روش‌های مدیریت تقاضای سفر جزو دو رویکرد دیگر هستند، البته بخش‌های محدودی از مدیریت تقاضای سفر در تهران اجرا شده است که به دنبال روش‌های جدید هستیم.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل مدیریت شهری که باعث عقب ماندگی در ناوگان شده، منابع مالی است، عنوان کرد: نیاز شهر تهران برای رسیدن به تحقق برنامه‌های اساسی و برنامه ریزی شده ۵۳۰ هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۱۴۰۰ است. این عدد با رویه‌های تأمین منابع گذشته، در توان مدیریت شهری نیست. هیچوقت شهرداری نمی‌تواند و قرار نیست که به تنهایی مشکل شهر تهران را حل کند.

شفیعی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته ارتباط خوبی میان شهرداری و دولت شکل گرفته است و تیم جدید در تلاش هستند تا عقب ماندگی‌ها را جبران کنند، افزود: اتوبوس‌هایی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد از طریق ۸۲/۵ درصد آورده مالی توسط دولت و ۱۷/۵ درصد توسط شهرداری تأمین مالی شده است. حدود ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس طی ۱۶ سال گذشته فعال بوده است. روند تزریق اتوبوس از سمت دولت کاهش پیدا کرده تا به عدد ۲۳۰۰ اتوبوس موجود و فعال رسیده است.

وی ضمن اشاره به تقسیم بندی سهم یک سومی شهرداری، دولت و مسافر به عنوان پرداخت یارانه کرایه وسایل ناوگان گفت: ۱۰ برابر کرایه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، هزینه اصلی جابجایی است. ۹۰ درصد هزینه جابجایی بر عهده شهرداری گذاشته شده است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه یادآور شد: در بین ناوگان‌های مختلف، تاکسیرانی وضعیت بهتری دارد چرا که ۵۰ درصد فرسوده و اتوبوسرانی ۱۰۰ درصد فرسوده است. تأمین ناوگان تاکسیرانی در گذشته به صورت تسهیلات جایگزین دولت از طریق سیستم بانکی و مابه التفاوت سود تسهیلات ارزان قیمت و همچنین ناوگان ارزان قیمت‌تر از بازار آزاد بود اما در حال حاضر همه این موارد حذف شده است.

 

پایان پیام/55

نظر شما