شناسهٔ خبر: 55245090 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

ممنوعیت تازه برای نحوه حضور بانوان در تبلیغات محیطی و مجازی؟

آفتاب‭ ‬یزد‭ - ‬گروه‭ ‬شبکه‭:‬‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬اقدامی‭ ‬عجیب‭ ‬وزارت‭ ‬ارشاد‭ ‬استان‭ ‬البرز‭ ‬در‭ ‬نامه‌ای‭ ‬به‭ ‬آموزشگاه‌های‭ ‬آزاد‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬سینمایی‭ ‬اعلام‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬مصوبه‭ ‬شورای‭ ‬عالی‭ ‬انقلاب‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬مصوبات‭ ‬عفاف‭ ‬و‭ ‬حجاب‭ ‬‮«‬هرگونه‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬زن‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬ممنوع‭ ‬است‮»‬‭. ‬گفتنی‭ ‬است‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬خبرگزاری‭ ‬فارس‭ ‬با‭ ‬راه‌اندازی‭ ‬پویشی‭ ‬اقدام‭ ‬به‭ ‬جمع‭ ‬آوری‭ ‬امضا‭ ‬برای‭ ‬ممنوعیت‭ ‬حضور‭ ‬زنان‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬خبر‭ ‬این‭ ‬خبرگزاری‭ ‬این‭ ‬پویش‭ ‬با‭ ‬50‭ ‬هزار‭ ‬امضا‭ ‬به‭ ‬موفقیت‭ ‬دست‭ ‬یافته‭ ‬و‭ ‬موضوع‭ ‬در‭ ‬مجلس‭ ‬طرح‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭. ‬

صاحب‌خبر -

اینکه‭ ‬چرا‭ ‬مدتی‭ ‬است‭ ‬می‌خواهند‭ ‬با‭ ‬برنامه‌هایی‭ ‬عجیب‭ ‬مانند‭ ‬انواع‭ ‬و‭ ‬اقسام‭ ‬ممنوعیت‌ها‭ ‬برای‭ ‬زنان،‭ ‬جای‭ ‬سوال‭ ‬دارد‭. ‬اقداماتی‭ ‬که‭ ‬بی‌شک‭ ‬نتیجه‭ ‬عکس‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬خواهد‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬مهم‌تر‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬دولت‭ ‬را‭ ‬زیر‭ ‬سوال‭ ‬خواهد‭ ‬برد‭. ‬نکته‌ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ممنوعیت‭ ‬تازه‭ ‬برای‭ ‬زنان‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‌اند‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬تبلیغات‭ ‬نیازمند‭ ‬به‭ ‬حضور‭ ‬زنان‭ ‬است‭ ‬مانند‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬بحث‭ ‬خانواده‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬بکشند،‭ ‬لوازم‭ ‬خانگی‭ ‬را‭ ‬تبلیغ‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬حتی‭ ‬محصولات‭ ‬آرایشی‭ ‬بهداشتی‭ ‬را‭ ‬معرفی‭ ‬کنند‭. ‬قطعا‭ ‬تبلیغ‭ ‬چنین‭ ‬محصولاتی‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬مردان‭ ‬جذابیتی‭ ‬برای‭ ‬مخاطب‭ ‬ندارد‭. ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬تمامی‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬صدا‭ ‬و‭ ‬سیما‭ ‬پخش‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬زنان‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬نقش‭ ‬پررنگی‭ ‬دارند،‭ ‬به‭ ‬جرات‭ ‬می‌توان‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬موازین‭ ‬شرعی‭ ‬و‭ ‬اسلامی‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬


ااستفاده‭ ‬ابزاریب‭ ‬از‭ ‬بانوان‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬ممنوع‭ ‬است

البته‭ ‬انتشار‭ ‬خبر‭ ‬اولیه‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ذهن‌ها‭ ‬ایجاد‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کل‭ ‬از‭ ‬زنان‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬استفاده‭ ‬نشود‭ ‬اما‭ ‬اداره‭ ‬کل‭ ‬تبلیغات‭ ‬وزارت‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬ارشاد‭ ‬اسلامی‭ ‬در‭ ‬بیانیه‌ای‭ ‬با‭ ‬استناد‭ ‬به‭ ‬مواد‭ ‬قانونی‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬تبلیغات‭ ‬در‭ ‬کشور،‭ ‬بر‭ ‬ممنوعیت‭ ‬‮«‬استفاده‭ ‬ابزاری‮»‬‭ ‬از‭ ‬زنان،‭ ‬مردان‭ ‬و‭ ‬کودکان‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬تاکید‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬برخی‭ ‬منابع‭ ‬خبری‭ ‬درباره‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬زنان‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬اشاره‭ ‬کرده‌اند‭. ‬به‭ ‬گزارش‭ ‬ایسنا،‭ ‬در‭ ‬اطلاعیه‭ ‬دفتر‭ ‬تبلیغات‭ ‬و‭ ‬اطلاع‌رسانی‭ ‬وزارت‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬ارشاد‭ ‬اسلامی‭ ‬آمده‭ ‬است‭: ‬

‮«‬مطابق‭ ‬قوانین‭ ‬و‭ ‬مقررات‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬کشور‭ ‬هرگونه‭ ‬‮«‬استفاده‭ ‬ابزاری‮»‬‭ ‬از‭ ‬زنان،‭ ‬مردان‭ ‬و‭ ‬کودکان‭ ‬ممنوع‭ ‬است؛‭ ‬چنانچه‭ ‬در‭ ‬مجموعه‭ ‬قوانین‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬کشور‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬مهم‭ ‬بدین‌گونه‭ ‬اشاره‭ ‬شده‭: ‬‮«‬در‭ ‬تبلیغ‭ ‬کالا،‭ ‬خدمات‭ ‬و‭ ‬محصولات‭ ‬استفاده‭ ‬ابزاری‭ ‬از‭ ‬زنان‭ ‬و‭ ‬مردان‭ ‬و‭ ‬کودکان‭ ‬ممنوع‭ ‬است‭.‬‮»‬‭ ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬آیین‌نامه‭ ‬اجرایی‭ ‬ماده‭ ‬7‭ ‬قانون‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬حقوق‭ ‬مصرف‭ ‬کنندگان‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬صراحت‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬مصادیق‭ ‬‮«‬تبلیغ‭ ‬خلاف‭ ‬واقع‭ ‬و‭ ‬نادرست‮»‬‭ ‬آمده‭: ‬استفاده‭ ‬ابزاری‭ ‬از‭ ‬زنان،‭ ‬مردان‭ ‬و‭ ‬کودکان‭ ‬که‭ ‬نقش‭ ‬اصلی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬معرفی‭ ‬کالا‭ ‬و‭ ‬خدمات‭ ‬ایفا‭ ‬می‌نماید‭. ‬‮»‬


واکنش‭ ‬کاربران

به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬اطلاع‌رسانی‭ ‬نادرست‭ ‬باعث‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬بسیار‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬کاربران‭ ‬شبکه‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬قرار‭ ‬بگیرد‭ ‬و‭ ‬واکنش‌های‭ ‬آن‌ها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬

یکی‭ ‬از‭ ‬کاربران‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬باره‭ ‬نوشته‭ ‬است‭: ‬‮«‬یعنی‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬اوصاف‭ ‬زنها‭ ‬فقط‭ ‬بچه‭ ‬بیارن‭ ‬تو‭ ‬خونه‭ ‬بمونن‭. ‬بنظرم‭ ‬هرچقدر‭ ‬میزان‭ ‬تورم‭ ‬ماه‌ها‭ ‬بیشتر‭ ‬میشه‭ ‬این‭ ‬قوانینم‭ ‬بیشتر‭ ‬میشن‭!‬‮»‬‭. ‬

کاربر‭ ‬دیگری‭ ‬گفته‭ ‬است‭: ‬‮«‬الان‭ ‬یکم‭ ‬گیچ‭ ‬شدم‮»‬‭. ‬

یکی‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬کاربران‭ ‬اینطور‭ ‬می‌نویسد‭: ‬‮«‬دوچرخه‭ ‬سواری‭ ‬ممنوع‭ ‬حضور‭ ‬در‭ ‬ورزشگاه‭ ‬ممنوع‭ ‬آواز‭ ‬ممنوع‭ ‬تبلیغ‭ ‬ممنوع‭ ‬البته‭ ‬این‭ ‬تنها‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬خواست،‭ ‬رفتار،‭ ‬روابط‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬حرفه‭ ‬یک‭ ‬زنِ‭ ‬امروزی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬زنان‭ ‬این‭ ‬سرزمین‭ ‬ممنوع‭ ‬شده‭ ‬است‮»‬‭. ‬

کاربران‭ ‬دیگر‭ ‬نوشته‭ ‬اند‭: ‬یعنی‭ ‬حتی‭ ‬وقتی‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مادر‭ ‬استفاده‭ ‬میشه؟‭!‬‮»‬،‭ ‬‮«‬دیگه‭ ‬تمام‭ ‬تبلیغات‭ ‬کارهای‭ ‬خانگی‭ ‬و‭ ‬آشپزی‭ ‬و‭... ‬رو‭ ‬باید‭ ‬مردا‭ ‬انجام‭ ‬بدن‭!‬‮»‬