شناسهٔ خبر: 55243348 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست خبری بزرگداشت سهروردی مطرح شد؛

شیخ شهاب شعاع نور مکتب اشراق را پرتوافکنی کرد/ معرفی مفاخر در سطح جهانی صورت بگیرد

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سهروردی توانست مکتبی تاسیس کند که مشتاقان زیادی از جمله ملاصدرا را در قلمرویی از حوزه فکری خود جا دهد و مکتب اشراق شعاع نوری است که شیخ شهاب آن را پرتو افکنی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، نشست خبری بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) با حضور محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،  نجفقلی حبیبی عضو موسسه فرهنگی هنری حکمت سهروردی و امراله حسنی برگزار شد. 

شالویی در ابتدای این نشست گفت: جای بسی تاسف است که شخصیت والایی چون شیخ اشراق همچنان در میان بخش‌هایی از جامعه علمی بشری ناشناخته است و این اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی او به کار ببریم.

وی با اشاره به سخن هانری کرمن، فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی که گفته است شیخ اشراق به اندازه ابن سینا برای غربی‌ها شناخته شده نیست، اظهار داشت: متاسفانه شیخ اشراق برای خود ما و شرقی‌ها هم به اندازه کافی شناخته شده نیست. 

به گفته دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت سیزدهم در دوره جدید فعالیت خود، برپایی گرامی‌داشت و بزرگداشت مفاخر را در اولویت قرار داده است و با توجه به اینکه در سال گذشته بزرگداشت نظامی توانست در تمامی نقاط جهان به معرفی جامعی از او بپردازد به معرفی شیخ اشراق در جهان پرداخته و از اقدام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای معرفی سهروردی تقدیر کرد. 

شالویی با بیان اینکه انجمن مفاخر فرهنگی در دولت جدید وارد مرحله رو به رشدی شده است، تصریح کرد: این انجمن در دوره‌های قبل نیز کار معرفی بزرگان را انجام می‌داده است اما در دوره جدید ما در تلاش هستیم تا این معرفی در سطح جهانی صورت بگیرد و تاکنون موقعیت‌هایی هم به دست آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه از میان این شخصیت‌ها سهروردی فیلسوف بزرگی است که روشنی بخشی او ادامه داشته و در سال‌های پیش‌رو نیز همه از فیض وجودش بهره‌مند خواهند شد، خاطرنشان کرد: او توانست مکتب جدیدی را تاسیس کند که مشتاقان زیادی از جمله ملاصدرا را در قلمرویی از حوزه فکری خود جا بدهد و مکتب اشراق شعاع نوری است که شیخ شهاب آن را پرتوافکنی کرد.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قصد داریم بنای یادبود سهروردی را در سهرورد بنا کنیم و یک بسیج عمومی شکل گرفته که در سهرورد زنجان این یادبود شکل بگیرد که علاقه‌مندان بتوانند در آنجا به عنوان یک قطب فلسفی و فرهنگی کشور فعالیت داشته باشند.

شالویی با بیان اینکه هدف دولت مردمی در این دوره این است که افراد فاخر را نه فقط به جامعه علمی و آکادمیک که به عموم مردم و حتی در مدارس نیز معرفی کند، ابراز داشت: گرامی‌داشت این دانشمند گرانمایه تا قبل از هشت مرداد سال جاری در شهرهای تهران، زنجان، سهرورد و همچنین کشورهای سوریه و هندوستان برگزار می‌شود. 

در ادامه این نشست، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: در تاریخ تمدن‌ها برخی بزرگان فقط نقش علمی ندارند بلکه نقش تمدنی هم داشته و در حوزه شکل‌گیری فرهنگ هم نقش دارند که شیخ اشراق یکی از آنهاست.

وی افزود: شیخ اشراق در قرن ششم که یکی قرن‌های مهم در تاریخ ماست و شعله عرفان از سوی عقلانیت در حال خاموشی بود، شیخ اشراق یک تنه در مقابل این جریان ایستاد و فلسفه و حکمت را از آن حملات سنگین نجات داد.

به گفته رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با توجه به برقرای مسیری که قرار است بین زنجان و همدان ایجاد شود، گفتن این نکته ضروری است که نه حکمت اشراقی ما آنقدر عرفانی است که از ابن سینا به دور باشد و نه  ابن سینا آنقدر عقلانی است که از رگه‌های عرفانی و اشراقی به دور باشد.

بلخاری در انتها سخنان خود را با شرح فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر اسلامی و سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که از هفته گذشته آغاز و تا هشتم مرداد سالروز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی ادامه دارد، پایان داد.

نظر شما