شناسهٔ خبر: 55240338 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست خبری شیخ اشراق مطرح شد:

نماد شیخ سهروردی ساخته می‌شود / برگزاری بزرگداشت شیخ‌اشراق در سوریه و هندوستان

نشست خبری بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی با حضور اصحاب رسانه برگزار و از ساخت نماد این فیلسوف در زنجان و برگزاری برنامه‌های مختلف علمی در فضای مجازی و‌ حضوری نکاتی بیان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ، محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی و‌ مدیرکل حوزه وزراتی بعداظهر امروز شنبه(۱مردادماه) در نشست خبری بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی که در تالار وحدت برگزار شد با گلایه از اینکه در معرفی ‌شخصیت شیخ اشراق تا به امروز اتفاقات خوبی رقم نخورده و این جای تاسف دارد، اظهار کرد: دولت مردمی و وزارت فرهنگ در دوره جدید از سال گذشته بزرگداشت مفاخر را در دستور کار خود قرار داده است، سال گذشته با بزرگداشت حکیم‌نظامی این‌کار آغاز و‌ این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی در این راستا همت خوبی در انجمن مفاخر فرهنگی شکل گرفته و در دوره جدید این انجمن پویاتر شده و سعی دارد بیش از پیش مفاخر کشورمان را معرفی کند.

دستیار وزیر فرهنگ تاکید کرد: این فیلسوف و شاعر پارسی زبان در سنین جوانی چشم بر جهان بست اما نور او تا به امروز ادامه داشته است، وی فلسفه نوین را تاسیس و مشتاقان زیادی را به خود جلب کرد.

شالویی یادآور شد: برای برگزاری این رویداد موسسه حکمت سهروردی همکاری زیادی را با ما داشته است، همچنین دستگاه‌هایی همچون صدا و سیما، وزارت میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان در برگزاری این بزرگداشت کمک‌های شایانی داشته‌اند.

وی افزود: فردا اولین همایش این بزرگداشت با پیام رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی در سهرورد زنجان آغاز خواهید‌ شد. در روز ۸مرداد و همزمان با روز بزرگداشت این فیلسوف همایش علمی هم برگزار خواهد شد، همچنین قرار است با همکاری دستگاه‌های مختلف بنای یادبودی از این شخصیت برجسته در سهرورد ساخته شود.

مدیرکل حوزه وزراتی بیان کرد: تصمیم‌ داریم یک خط فکری بین زنجان و همدان به خاطر شیخ سهروردی و ابن سینا شکل دهیم، این امر باعث خواهد شد تا اندیشه‌های این فیلسوفان در سطح جهانی تبیین شود.

شالویی ابراز داشت: در حلب سوریه به خاطر محل تدفین شیخ سهروردی و ‌در هندوستان‌ به خاطر نزدیکی فرهنگی برنامه‌هایی در مور این بزرگداشت خواهیم داشت. تلاش بر این است که جدای از فضای علمی برای بیان‌ این شخصیت از تمام ‌ابزارهای فرهنگی و هنری هم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که معرفی این شخصیت‌ها محدود به جریان خاصی نشود بلکه همه قشرهای جامعه با این‌شخصیت‌ها آشنا بشوند، در همین راستا در فضای مجازی کارهایی انجام شده است و وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و معرفی شخصیت‌های کشورمان در شبکه شاد پیش قدم شده است.

بلخاری رئیس انجمن مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ساخت نماد شیخ سهروردی فردا در شهر سهرورد زنجان کلنگ خواهد خورد، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت مردمی آنچه وظیفه انجمن مفاخر است و در دهه‌های گذشته مغفول مانده است احیا شود..

وی ادامه داد: ۱۴سخنرانی علمی در مورد شیخ سهروردی را در روز ۸مرداد همزمان با سالروز بزرگداشت این فیلسوف خواهیم داشت، البته از هفته گذشته سخنرانی‌های کوتاه و بلندی در فضای مجازی در تبیین ‌شخصیت شیخ اشراق منتشر شده است.

رئیس انجمن مفاخر فرهنگی اظهار کرد: در همکاری با رادیو فرهنگ سخنرانی‌های مربوط به شیخ اشراق که در سال‌های مختلف ضبط شده است پخش خواهد شد، همچنین مقالات برگزیده همایش را در دو ‌نشریه تخصصی انجمن مفاخر چاپ خواهیم کرد.

در ادامه این ‌نشست امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان بیان‌ کرد: فردا در دو‌ نوبت صبح و بعداظهر برنامه سخنرانی علمی در تبیین شخصیت این فیلسوف در فرهنگسرا امام خمینی(ره) خواهیم داشت و سپس مراسم کلنگ‌زنی نماد شیخ اشراق در سهرورد را داریم، اهالی سهرورد چند هکتار را به ساخت این‌ مکان اختصاص دادند تا کتابخانه و محلی برای تدریس فلسفه این شخصیت ساخته شود.

وی افزود: صدا و سیما زنجان برای ساخت سریال شیخ اشراق پیشنهادی داده و کارهای آن در حال انجام است، البته رییس سازمان سینمایی هم قولی برای ساخت فیلم سینمایی در خصوص این فیلسوف داشته است.

نجفقلی حبیبی عضو هیأت امنای موسسه فرهنگی حکمت سهروردی در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: حکمت اشراق باید ترویج بشود و در آمریکا این حکمت در حال تدریس است، در فرانسه چندسالی است این فلسفه تدریس می‌شود و در کشورهای عربی هم در دایرالمعارف‌ها به خوبی به این شخصیت پرداختند. در کشور خودمان هم آثار این فیلسوف مکررا چاپ شده است.

وی بیان داشت: حکمت اشراق نیازمند تبیین بهتر است و باید مورد بحث و‌ بررسی قرار بگیرد، از دوره صفوی چاپ آثار فلسفه اشراق بیشتر بوده و تا به امروز ادامه داشته است، تنها در چین این فلسفه تدریس نشده بود که خوشبختانه در دانشگاه‌های پکن تدریس این فلسفه آغاز شده است.

زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی در بخش پایانی این‌ نشست با بیان اینکه در مورد بزرگداشت شیخ اشراق برنامه‌های هنری پس از ایام محرم و‌ صفر ‌برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در مورد شیخ سهروردی ظرفیت بالایی برای تولید آثار هنری وجود دارد اما متاسفانه در این‌ خصوص اتفاقات خوبی رقم‌ نخورده است، در حوزه تجسمی بیش از سایر هنرها این‌ خلا وجود دارد و تلاش داریم در نیمه دوم سال فراخوان هنری در این خصوص داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه نمایش هم یک ویدئو‌ تئاتر خواهیم داشت، همچنین فراخوان نمایشنامه برای شیخ اشراق داریم و‌ همچنین گروه‌های موسیقی نیز در بزرگداشت این فیلسوف آثاری خواهند ساخت و ‌فراخوانی هم در این راستا ارسال شده است، در مجموعه در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فراخوان برای همایش هنری شیخ اشراق صادر شده است.

پایان پیام/523

نظر شما