شناسهٔ خبر: 55169303 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار چین به آمریکا در صورت اصرار بر سفر پلوسی به تایوان

وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد در صورت سفر مقام این کشور به تایوان، پکن اقدامات جدی اتخاذ خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین در واکنش به برنامه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آینده گفت، اگر آمریکا بر این سفر تاکید داشته باشد، چین برای تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی اش، اقدامات جدی انجام خواهد داد.

تایوان پس از تبدیل شدن به پایگاه حزب ملی گرای چین (کومین تانگ) که در سال ۱۹۴۹ در جنگ داخلی از حزب کمونیست شکست خورد، از پکن اعلام جدایی کرد. سرزمین اصلی چین و جزیره تایوان در اواخر دهه ۱۹۸۰ روابط تجاری و غیررسمی را از سر گرفتند. پکن با هرگونه تماس رسمی کشور‌های خارجی با تایوان مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیرقابل انکار می‌داند.

وزیر دفاع چین اواخر خرداد در اجلاس امنیتی آسیا موسوم به «شانگری‌لا دیالوگ» به همتای آمریکایی خود هشدار داد که صادرات تسلیحات آمریکا به تایوان مداخله آشکار در امور داخلی چین است و صلح در تنگه تایوان را تهدید می‌کند. این مقام چینی از واشنگتن درخواست کرد که فوراً فروش تسلیحات به تایوان را لغو کرده و روابط نظامی با آن را متوقف کند.

آمریکا با وجود فقدان روابط رسمی دیپلماتیک، مهمترین حامی بین المللی تایوان و تامین کننده تسلیحات آن است. ارتش چین نیز اعلام کرده که اخیرا رزمایشی را در اطراف تایوان به عنوان هشدار جدی علیه تبانی تایوان و آمریکا انجام داده است.

نظر شما