شناسهٔ خبر: 55149464 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مرجعیت دانش باید به رفتار علمی و فناوری منجر شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به منظور کاهش واردات دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر اقلام حوزه سلامت، باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها را به سمت تولید، تحقیق و حل مساله هدایت کنیم.

صاحب‌خبر -

یونس پناهی در وبینار" توسعه مراکز نوآوری، گامی جهت تکمیل چرخه پژوهش و فناوری"، گفت: توسعه فناوری در راستای شعار سال جزو برنامه‌های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری بوده و باید آن را تقویت کنیم، به منظور کاهش واردات دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر اقلام حوزه سلامت، باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها را به سمت تولید، تحقیق و حل مساله هدایت کنیم.  

وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید متناسب با زیرساخت‌ها و توانمندی اعضای هیات علمی خود، ارتباط نزدیکی با معاونت تحقیقات و دفتر توسعه فناوری سلامت داشته باشند و تا پایان سال، ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشگاه‌ها مرکز نوآوری خود را راه اندازی کرده و توسعه دهند.

پناهی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هیچ دانشگاهی نمی‌تواند بدون مرجعیت علمی و تولید دانش در امر دانش بنیان، نوآوری و فناوری نقشی داشته باشد، لذا باید همه زیرساخت‌ها در این جهت به کارگرفته شود.  

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نگارش مقاله و مرجعیت علمی جزو اولویت‌ها و اهداف ما است، اما پایان راه نیست، تولید علم، ابزار لازم برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها است، اما این تازه شروع کار است. گام بعدی تبدیل دانش تولید شده به رفتار و فرآورده علمی است تا مشکلی از مردم را رفع کرده و مردم از آن بهره برداری کنند.

در ادامه این وبینار،محمدرضا منظم، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت به تشریح دلایل و اهمیت راه اندازی مراکز نوآوری در ساختار وزارت بهداشت پرداخت و گفت: در زنجیره آموزش، پژوهش و فناوری، جای یک حلقه خالی بود؛ با توجه به اینکه در مراکز رشد و پارک‌های فناوری تیم‌ها و شرکت‌ها حضور دارند، اما جایگاهی برای حضور محققین و دانشجویان که دارای ایده، فکر و توانمندی هستند، وجود نداشت، بنابراین با موافقت شورای گسترش بستر ایجاد مراکز نوآوری سلامت را فراهم کردیم.  

عطاالله پورعباسی، رییس کمیته راهبری مراکز نوآوری سلامت کشور نیز در ادامه به تشریح الگوی استقرار و توسعه مراکز نوآوری سلامت پرداخت و در پایان این وبینار، معاونین تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی و حاضران در نشست، به طرح پرسش‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

نظر شما