شناسهٔ خبر: 55105459 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

دکتر خزعلی در جمع بانوان دانشگاه رازی:

برنامه‌ "سند تحول" برای حمایت از بانوان تنظیم شده است

نشست بانوان دانشگاهی با دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در دانشگاه رازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه رازی، همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری و هیأت دولت به استان کرمانشاه، نشست جمعی از بانوان دانشگاهی با دکتر انسیه خزعلی، معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

دکتر خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بدو ورود به دانشگاه رازی با همراهی مسئولان، در یادمان شهدای گمنام دانشگاه حضور یافت و با قرائت فاتحه و نثار گل به روح مطهر شهدای والامقام ادای احترام کرد.

در ادامه نشستی با حضور جمعی از بانوان دانشگاهی در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی ضمن تبریک عید امامت و ولایت و خیرمقدم به همه حضار به ویژه دکتر خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سخنانی اظهار داشت: امروز شاهد سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهوری به استان کرمانشاه هستیم و بسیار مفتخریم که دانشگاه رازی از قدوم مبارک سرکار خانم دکتر خزعلی برخوردار شد.

وی افزود: سرکار خانم دکتر خزعلی در خانواده‌ای پرورش یافتند که استوانه‌ای برای انقلاب هستند و این خانواده معزز در زمان حیات و به خصوص در تاریخ انقلاب اسلامی منشأ خیرات و برکات برای جامعه اسلامی شده‌اند. سرکار خانم دکتر خزعلی از خانواده دانشگاهی و یک شخصیت بارز علمی هستند و با حضور ایشان در رأس امور بانوان کشور، روزهای خوبی برای بهبود مباحث مربوط به زنان انتظار می‌رود. 

دکتر احمدی با استناد به آیات، احادیث و روایات دینی، در ارتباط با مقام والای زن اظهار داشت: حقیقتا بهشت زیر پای مادران است و به تعبیر امام (ره) از دامن زن، مرد به معراج می‌رود و این همه به برکت وجود حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.

وی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم در مدح مقام والای رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: انک لعلی خلق عظیم، لولاک لما خلقت الافلاک، اما خداوند متعال در مورد وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: اگر حضرت زهرا(س) نبود نه علی (ع)، نه پیامبر(ص) و نه جهان را خلق نمی‌کردم، در واقع اگر به خاطر وجود مبارک حضرت زهرا(س) نبود پیامبر گرامی اسلام(ص) پا به عرصه وجود نمی‌گذاشت.

دکتر احمدی افزود: زمانی که مشیت الهی بر این مقدر شد که پیامبر اکرم(ص) صاحب حضرت زهرا(س) شوند، خداوند بزرگ امر فرمودند که مقام و مرتبه پیامبر(ص) ارتقا پیدا کند و چهل روز را به اعتکاف، عبادت و روزه‌داری بپردازد و بعد به خانه برگردد. در اینجا انسان در می‌یابد که مقام زن و حضرت زهرا (س) چقدر بالاست و خداوند متعال بر پیامبر اکرم (ص) منّت می‌گذارد و می‌فرماید: انا اعطیناک الکوثر... ما به تو کوثر را عطا کردیم و به شکرانه این نعمت نماز بگذار و قربانی کن و اینجاست که عظمت حضرت زهرا(س) برای ما روشن می‌شود.

وی بیان کرد: در روایت از «مادر» به عنوان یک «مدرسه» نام برده شده است که یک ملت را می‌تواند به سوی تعالی و تکامل سوق دهد. مقام و کرامت زن این است و این مقام زمانی است که گوهر وجودی زن در صدف «عفاف و حجاب» حفظ شود و رسالت ما با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین بسیار سنگین است.

دکتر احمدی افزود: امروز در دانشگاه رازی ۷۷ نفر از اعضای هیأت علمی را بانوان تشکیل می‌دهند که همگی از بانوان تاثیرگذار، مکرمه و محجبه هستند. از این تعداد، چهار نفر با مرتبه استاد، ده نفر دانشیار و ۶۳ نفر با مرتبه استادیاری مشغول به خدمت هستند. همچنین ۱۴۱ نفر از بانوان دانشگاه به عنوان یاوران علمی مشغول به خدمت هستند و ۶۵۹۲ از دانشجویان دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند که ظرفیت بالایی است و منشأ خیر در آینده خواهد بود.

دکتر احمدی در پایان گفت: از محضر سرکار خانم دکتر خزعلی معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تقاضا داریم که دانشگاه را در تأسیس "اندیشکده مطالعات زنان" یاری نمایند تا به یاری خداوند متعال و با همت دانشگاهیان گامی مؤثر در حوزه اثرگذاری بانوان در عرصه‌های مختلف در استان کرمانشاه صورت گیرد.

در ادامه این نشست، دکتر ندرلو مشاور سرپرست دانشگاه رازی در امور زنان و خانواده، در سخنانی ضمن خیرمقدم به دکتر خزعلی و هیأت همراه ایشان به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و مشکلات بانوان شاغل در دانشگاه پرداخت.

در ادامه برخی از بانوان حاضر، مطالبات و دغدغه‌های بانوان شاغل در بخش‌های مختلف دانشگاهی را مطرح کردند.

برقراری عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان، تشکیل اتاق‌های فکر در دستگاه‌های اجرایی با هدف تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه، توجه به بانوان آسیب‌دیده و سرپرست خانوار، توجه به عفاف و حجاب بانوان، پیشنهاد اجرای طرح پالایش سلامت روان خانواده‌ها با هدف بهبود مشکلات فرهنگی جامعه، به کارگیری بانوان توانمند در عرصه‌های مدیریتی، رسیدگی به مشکلات سراهای دانشجویی دختران، اختصاص بودجه برای  رسیدگی به امور دینی و مذهبی در خوابگاه‌‍ها با هدف کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی، تأسیس مهدکودک در دانشگاه برای حمایت از بانوان شاغل، کمک به احداث سراهای دانشجویی ویژه متاهلین از مهمترین موضوعات مطروحه بود.

دکتر خزعلی در پایان این نشست، پس از استماع مطالبات و دغدغه‌های بانوان دانشگاهی در سخنانی اظهار داشت: برنامه دولت محترم این است که موضوعات و دغدغه‌‍های مردم را به طور مستقیم دریافت کند و موارد را پیگیری نماید. دولت به هیچ عنوان موردی را به افراد دیکته نخواهد کرد. 

دکتر خزعلی با بیان اینکه برنامه‌های دولت از طریق نمایندگان مردم تهیه شده است، گفت: در ارتباط با امور بانوان، برنامه‌هایی با عنوان "سند تحول" تنظیم شده است که شامل مواردی از قبیل سلامت بانوان، درمان اعتیاد، کاهش آسیب‌ها، احداث مجموعه‌های ورزشی، درمان ناباروری، اشتغال به کشاورزی، حوزه علمیه مربوط به خواهران و... می‌باشد.

در ادامه، دکتر خزعلی در تایید موضوعات مطرح شده توسط بانوان دانشگاه رازی گفت: به‌طور خاص خانواده‌محور بودن یکی از مباحثی است که امروزه با خطر مواجه شده است. از آنجایی که زن در خانواده نقش محوری را دارد، باید مشکلات بانوان را در زمینه‌های مختلف حل کنیم تا بتوانیم مشکلات فرهنگی را از میان برداریم، لذا برای دستیابی به این مهم، لازم است مردم در موارد مختلف مشارکت کنند.

وی تأکید کرد: یکی برنامه‌های دولت برای رفع گسست‌هایی که امروزه در نهاد خانواده وجود دارد؛ اجرای طرح‌هایی ۳ ساله است که برای زوجین در نظر گرفته شده است.

دکتر خزعلی ضمن اعلام حمایت دولت از فعالیت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی زنان تأکید کرد: دولت از بانوان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار حمایت ویژه‌ای به عمل خواهد آورد.

وی ضمن تحسین اقدام دانشگاه رازی برای احداث خوابگاه متأهلین ویژه دانشجویان در راستای حمایت از خانواده و اهمیت فرزندآوری، حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای عملیاتی نمودن این طرح را اعلام کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیرامون پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مطالعات زنان و خانواده در دانشگاه رازی بیان کرد: چنین مراکزی در برخی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و باید فرآیندهای آن از مسیر قانونی طی شود.

نظر شما