شناسهٔ خبر: 55055958 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شیوه‌ای نوین در مدیریت کشت برنج در کامفیروز

رییس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز از کشت برنج به روش "تک خال" یا تک بوته در سطح ۱.۲ هکتار در کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم عسکری گفت: در این شیوه کشت برنج از یک نشا در هر کپه و همچنین از نشا‌های بسیار جوان استفاده می‌شود که قدرت پنجه زنی بسیار بالایی خصوصا در ارقام محلی دارد.

عسکری گفت: در روش تک بوته تمامی فاکتور‌های موثر برای افزایش پنجه زنی برنج تا حد امکان رعایت می‌شود، در روش جدید برنج مواردی از قبیل عدم رقابت بین نشا‌ها، جوان بودن نشاها، تامین مواد غذایی کافی در تمام دوره رشد برنج، تامین فاصله کاشت مناسب، تامین اکسیژن کافی، کنترل مناسب علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها، مصرف مناسب کود‌های سرک در دستور کار است.

او گفت: در روش سنتی کشاورزان معمولاً از هشت تا ۹ عدد نشاء در هر کپه استفاده می‌کنند که این امر رقابت شدید بین نشا‌ها و کاهش پنجه زنی در زمین را در پی دارد، در شیوه جدید نشاءکاری مسئله رقابت بین نشا‌ها حذف شده و برنج حداکثر پنجه دهی خودش را نشان خواهد داد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز گفت: گیاه برنج یک گیاه کاملاً غرقابی نیست بلکه متحمل به غرقاب است که در این روش زارعین با استفاده از آبیاری تناوبی (هر پنج روز یک بار) و نگه داشتن رطوبت خاک در حد اشباع پتانسیل پنجه زنی را افزایش می‌دهند.

عسکری گفت: افزایش قدرت پنجه زنی، کاهش میزان مصرف بذر از حدود ۷۰ کیلو گرم در هکتار به ۱۲ تا ۱۵ کیلو گرم در هکتار، کاهش عمق نشاء، کاهش مصرف سموم، افزایش مصرف کود‌های آلی، کاهش سن نشاء و کاهش صدمه به نشاء به دلیل مدیریت انتقال نشاء و کاهش هزینه کارگری از مهمترین مزیت‌های کشت محسوب می‌شود.

کامفیروز در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت قرار دارد و بزرگترین تولید کننده ارقام برنج مرغوب محلی در فارس و جنوب ایران است.

نظر شما