شناسهٔ خبر: 5503606 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت:

ارزش کالاهای وارداتی به کشور سه برابر محصولات صادراتی به خارج است

قزوین-ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: میانگین ارزش کالاهای وارداتی به کشور در هر تن حدود سه برابر محصولات صادراتی می باشد که این نشان از سهم بالای مواد خام در صادرات کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ولی الله افخمی راد روز دوشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین افزود: سه برابر بودن ارزش کالاهای وارداتی نسبت به محولات صادراتی در کشور لزوم تغییر رویکرد در حوزه صادرات و تلاش برای فرآوری مواد خام و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و با فناوری بالا را می رساند.

وی، میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از کشور به خارج را در فروردین و اردیبهشت ماه امسال را 467 دلار بوده خواند و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد رشد داشته است.

این مسوول، میانگین ارزش کالاهای وارداتی در مدت یاد شده به کشور در هر تن را نیز یکهزار و 142 دلار اعلام کرد و افزود: ارزش کالاهای وارداتی به کشور نیز نسبت به مدت مشابه پارسال 6.5 درصد کاهش داشته است.

وی به آمار صادرات و واردات کشور در دو ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت 8 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 2.7 درصدی را نشان می دهد.

*** کاهش 14 درصدی واردات به کشور در دو ماهه امسال

رییس سازمان توسعه تجارت از کاهش 14 درصدی واردات به کشور در دو ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی ها مناسب در حوزه اقتصاد کلان شاهد ورود کالاهای غیرضروری به کشور نباشیم و صادرات خود را به بازارهای بین المللی افزایش دهیم.

افخمی را با تاکید بر تلاش برای توسعه زیرساخت های صنعتی در کشور به منظور افزایش حجم تولید محصولات با فناوری روز و ارزش بخشی بیشتر به مواد خام، گفت:تحقق این مهم، رونق صادرات و در نهایت شکوفایی اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تعداد زیاد واحدهای فعال در حوزه صادرات را یک موضوع ناخوشایند دانست و گفت: از وجود شرکت های متعدد و زیاد در حوزه صادرات نباید خوشحال باشیم چرا که این موضوع حضور کالاهای داخلی در بازار کشورهای هدف را با مشکل روبرو می سازد.

افخمی راد با بیان اینکه امور صادرات باید برعهده واحدهای تولیدی بزرگ باشد چرا که آنها دارای برنامه بلند مدت و با ثبات هستند و به سود مقطعی و کوتاه مدت فکر نمی کنند، افزود: چنین واحدهایی حاضر به کم کردن کیفیت محصولات خود به قیمت فروش بیشتر نمی شوند و به برند کالاهای ایرانی در خارج ضربه نمی زنند.

این مسوول با بیان اینکه وجود صادرکنندگان کوچک و متنوع در بازارهای کشور هدف موجب می شود تا بین آنها رقابت منفی ایجاد شده و در نهایت موجب خروج شان از بازار می شود، افزود: صادرات را باید یک علم و موضوعی تخصصی بدانیم که ورود به آن نیازمند داشتن دانش و تخصص های لازم است.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صنایع بزرگ در حوزه صادرات بهتر و موفق تر عمل می کنند، اظهار کرد: به عنوان نمونه 72 درصد از صادرات لبنیات کشور در اختیار 10 واحد قرار دارد که این آمار مناسبی به شمار می رود.

افخمی راد با ذکر اینکه نمی توان به لحاظ قانونی منعی برای صادرات تولیدات واحدهای کوچک و حضور آنها در بازارهای خارجی ایجاد کرد، اظهار داشت: اما واحدهای کوچک برای صادرات محصولات خود و موفقیت در این عرصه باید دست به ایجاد تشکل بزنند.

*** تدوین دستورالعمل های جدید برای حمایت از واحدهای پیشرو در صادرات

وی در ادامه از تدوین دستورالعمل های جدید مربوط به تشویق و حمایت از صادرکنندگان با رویکرد ترغیب واحدهای صادر کننده پیشرو در کشور خبر داد و گفت: در صورت حمایت از این گونه واحدها، آنها قادر به ایجاد ظرفیت های جدید و تولید بیشتر برای صدور کالاهای داخلی به بازارهای بین المللی خواهند بود.

این مسوول با بیان اینکه بدنبال ایجاد شاهراه های صادراتی هستیم تا واحدهای موفق حوزه صادرات بتوانند حجم بیشتری از محصولات خود را به بازارهای بین المللی ارسال کنند، افزود: در این راستا بدنبال ارایه حمایت های جدیدی از واحدهای صادراتی پیشرو کشور هستیم و اگر موفق به مجاب کردن بانک ها برای کاهش نرخ سود تسهیلات برای این دسته از واحدها نشویم، نرخ سود آنها را به عنوان کمک سود به بانک ها پرداخت می کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: تلاش می شود تا از این پس مشوق های صادراتی که در اختیار این سازمان قرار می گیرد را به جای ارایه جوایز نقدی، در قالب کمک سود به صادرکنندگان برتر و واحدهایی که صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و دارای فناوری روز دارند و یا خدمات فنی و مهندسی صادر می کنند، اهدا کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کاهش قیمت نفت و مشکل دولت عراق در پرداخت مطالبات برخی از پیمانکاران و شرکت های ایرانی، گفت: در حال فراهم کردن سازوکاری هستیم تا با اختصاص اعتبار از بانک مرکزی، مبلغی را برای پرداخت این بدهی ها در نظر بگیریم تا منابع مالی شرکت های داخلی فعال در این کشور همسایه را تامین کنیم و سپس با انعقاد قراردادهایی با عراق، هزینه صورت گرفته را بازپس بگیریم.

افخمی راد همچنین با بیان اینکه از حضور رایزنان تجاری بخش خصوصی در کشورهای مختلف استقبال می کنیم، اظهار کرد: این مهم می تواند به تقویت تجارت خارجی کشور کمک کند.

رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص آمار مربوط به صادرات استان های کشور نیز گفت: در این رابطه نمی توان به رقم دقیقی اشاره کرد و یا به خالص سازی آمار پرداخت چرا که تولیدات کشاورزی و محصولات صنعتی هر استان منع یا الزامی برای صادرات از یک گمرک خاص ندارند با این وجود تلاش می کنیم تا با اتخاذ شیوه ای بتوان آمار واقعی از صادرات هر استان را استخراج کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد ارزش کالاها را شامل می شود، اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم تا استرداد رقم مربوط به ارزش افزوده به واحدها در زمان کمتری انجام شود تا صادرکنندگان دچار مشکل نشوند.

افخمی راد همچنین از حمایت از واحدهای صنعتی صادرکننده برای حضور در نمایشگاه های بین المللی تجاری خبر داد و گفت: نمایشگاه یک ابزار به منظور توسعه و تقویت صادرات محسوب می شود.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه پیش بینی کرده ایم تا اگر محصولی در داخل با ورود کالاهای وارداتی مورد هجوم واقع شود تعرفه آن محصول را افزایش دهیم، افزود: اجازه نمی دهیم ورود کالایی خاص، محصول مشابه داخلی را مورد هدف و هجمه قرار دهد.

*** تجارت ترجیهی، تمرینی برای عضویت دایم کشور در سازمان تجارت جهانی

وی با اشاره به برقراری موافقت نامه های تجارت ترجیهی میان ایران و ترکیه، این موضوع را تمرینی برای عضویت دایم کشور در سازمان تجارت جهانی دانست و افزود: در حال حاضر و با هدف حمایت از تولیدات داخلی در خصوص شش کالای وارداتی ترکیه تقاضای اصلاح در تشریفات امور گمرکی کرده ایم که در صورت اقدام نکردن از سوی طرف مقابل، نسبت به این شش محصول اقدام مقابله به مثل می کنیم.

گفتنی است، بر اساس موافقت نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه که از سال گذشته عملیاتی شد، محصولات کشاورزی ایران و کالاهای صنعتی ترکیه برای کاهش تعرفه گمرکی و عوارض ورودی مشمول این توافقنامه هستند.

افخمی راد در بخش دیگری از صحبت های خود تسهیل در فرایندهای مربوط به ورود کالا در کشور را برای کاهش قاچاق ضروری خواند و گفت: وقتی هزینه واردات را افزایش داده و از واردکننده 15 سند مطالبه می کنیم، او بدنبال مبادی غیررسمی ورود کالا می رود و تلاش می کند تا جنس مورد نظر خود را به صورت قاچاق به کشور وارد کند.

*** لزوم جایگزینی راهکارهای علمی به جای برخوردهای فیزیکی و پلیسی با پدیده قاچاق

وی با اشاره به برخورداری کشور از مرزهای وسیع زمینی و آبی، گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم و به جای اتخاذ راهکارهای فیزیکی و پلیسی از روش های علمی بهره بگیریم.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته با پدیده قاچاق مواجه نیستند، افزود: با اصلاح ساختارهای اقتصادی خود باید قاچاق را پرهزینه کنیم.

این مسوول در بخش پایانی صحبت های خود از قزوین به عنوان استانی با ظرفیت های فراوان در حوزه صنعت و کشاورزی نام برد و با بیان اینکه توقع از این استان در حوزه صادرات بالا است، افزود: این استان بدلیل ظرفیت های یاد شده و همچنین نزدیکی به پایتخت با افزایش ظرفیت سازی و ارتقای توان خود در بخش تولید می تواند سهم قابل توجهی از حوزه صادرات کشور را به خود اختصاص دهد.

در پایان این نشست، از صادرکنندگان نمونه استان قزوین در سال 93 با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.

3013/ 6128

نظر شما