شناسهٔ خبر: 5511037 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

رییس سازمان توسعه تجارت

ارزش کالاهای وارداتی، سه برابر محصولات صادراتی به خارج است

صاحب‌خبر -
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: میانگین ارزش کالاهای وارداتی به کشور در هر تن حدود سه برابر محصولات صادراتی می باشد که این نشان از سهم بالای مواد خام در صادرات کشور است.
ولی الله افخمی راد افزود: سه برابر بودن ارزش کالاهای وارداتی نسبت به محولات صادراتی در کشور لزوم تغییر رویکرد در حوزه صادرات و تلاش برای فرآوری مواد خام و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و با فناوری بالا را می رساند.
وی، میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از کشور به خارج را در فروردین و اردیبهشت ماه امسال را 467 دلار بوده خواند و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد رشد داشته است. این مسوول، میانگین ارزش کالاهای وارداتی در مدت یاد شده به کشور در هر تن را نیز یکهزار و 142 دلار اعلام کرد و افزود: ارزش کالاهای وارداتی به کشور نیز نسبت به مدت مشابه پارسال 6.5 درصد کاهش داشته است. وی به آمار صادرات و واردات کشور در دو ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت 8 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 2.7 درصدی را نشان می دهد.
کاهش 14 درصدی واردات به کشور در دو ماهه امسال
رییس سازمان توسعه تجارت از کاهش 14 درصدی واردات به کشور در دو ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی ها مناسب در حوزه اقتصاد کلان شاهد ورود کالاهای غیرضروری به کشور نباشیم و صادرات خود را به بازارهای بین المللی افزایش دهیم.
افخمی را با تاکید بر تلاش برای توسعه زیرساخت های صنعتی در کشور به منظور افزایش حجم تولید محصولات با فناوری روز و ارزش بخشی بیشتر به مواد خام، گفت:تحقق این مهم، رونق صادرات و در نهایت شکوفایی اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تعداد زیاد واحدهای فعال در حوزه صادرات را یک موضوع ناخوشایند دانست و گفت: از وجود شرکت های متعدد و زیاد در حوزه صادرات نباید خوشحال باشیم چرا که این موضوع حضور کالاهای داخلی در بازار کشورهای هدف را با مشکل روبرو می سازد.
افخمی راد با بیان اینکه امور صادرات باید برعهده واحدهای تولیدی بزرگ باشد چرا که آنها دارای برنامه بلند مدت و با ثبات هستند و به سود مقطعی و کوتاه مدت فکر نمی کنند، افزود: چنین واحدهایی حاضر به کم کردن کیفیت محصولات خود به قیمت فروش بیشتر نمی شوند و به برند کالاهای ایرانی در خارج ضربه نمی زنند.
این مسوول با بیان اینکه وجود صادرکنندگان کوچک و متنوع در بازارهای کشور هدف موجب می شود تا بین آنها رقابت منفی ایجاد شده و در نهایت موجب خروج شان از بازار می شود، افزود: صادرات را باید یک علم و موضوعی تخصصی بدانیم که ورود به آن نیازمند داشتن دانش و تخصص های لازم است.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صنایع بزرگ در حوزه صادرات بهتر و موفق تر عمل می کنند، اظهار کرد: به عنوان نمونه 72 درصد از صادرات لبنیات کشور در اختیار 10 واحد قرار دارد که این آمار مناسبی به شمار می رود.
افخمی راد با ذکر اینکه نمی توان به لحاظ قانونی منعی برای صادرات تولیدات واحدهای کوچک و حضور آنها در بازارهای خارجی ایجاد کرد، اظهار داشت: اما واحدهای کوچک برای صادرات محصولات خود و موفقیت در این عرصه باید دست به ایجاد تشکل بزنند.
 

نظر شما