شناسهٔ خبر: 54999329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دامپزشکی قصرشیرین بر نحوه ذبح دام در روز عید قربان نظارت دارد

قصرشیرین - ایرنا - رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین از نظارت کارشناسان این شبکه در روز عید قربان بر نحوه ذبح بهداشتی دام خبر داد.

صاحب‌خبر -

دکتر «شهریار پاکباز » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کادر بهداشتی شبکه دامپزشکی قصرشیرین در روز عید قربان از ساعت ۶صبح تا ۱۴بعد از ظهر آماده ارایه خدمات رایگان از جمله معاینه لاشه دام های قربانی شده و نظارت بر ذبح به مردم است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلای به تب کریمه کنگو در قصرشیرین نداشته ایم، از مردم خواست تا با توجه به مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در یکی از شهرستان های استان کرمانشاه از خرید گوشت قرمز بدون تایید گروه های دامپزشکی خودداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین در ادامه گفت: با توجه به نبود کشتارگاه در قصرشیرین هماهنگی های لازم با کشتارگاه سرپل ذهاب به عمل آمده تا به صورت رایگان نسبت به ذبح شرعی دام های مردم قصرشیرین اقدام کند.

دکتر پاکباز ادامه داد: جلسه هماهنگی برنامه های روز عید قربان و نظارت بر ذبح و عرضه دام در شهرداری برگزار شده و قرار شده که مکان موقت عرضه دام زنده در ایام قربان توسط شهرداری مشخص شود و سطل زباله نیز برای جمع آوری فضولات دامی در محل عرضه موقت دام زنده نصب شود.

وی گفت: اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و برقراری میزان خدمت در محل نماز جمعه، توزیع بروشورهای بهداشتی ویژه عید قربان و همچنین حضور تیم گشت مشترک مبارزه با کشتار غیرمجاز دام با مرده زنده با محوریت شهرداری و تشدید برخورد جدی و قاطع با  کشتار غیرمجاز از برنامه های شبکه دامپزشکی است.

رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین اضافه کرد: مردم دام مورد نیاز خود را از محل های مطمئن خریداری کنند و علاوه بر خودداری از ذبح دام در معابر عمومی باید نکات بهداشتی در هنگام ذبح دام از جمله استفاده از دستکش و ماسک را مورد توجه قرار دهند.

پاکباز همچنین به مردم توصیه کرد نسبت به خرید گوشت و فرآورده های خام دامی از مکان های غیرمجاز و افراد سودجو در معابر عمومی خودداری کنند زیرا که بیماری های میکروبی و انگلی مشترک میان دام و انسان از طریق دام و فرآورده های دامی آلوده به انسان منتقل می شود.

وی از مردم خواست تا از طریق تماس با شماره تلفن ۴- ۴۲۴۲۲۲۸۳ از همکاران اداره دامپزشکی  در ارتباط با ذبح شرعی دام کمی بگیرند.

بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی آن کنه هیالوما است.

 CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه یا تماس با خون، ترشحات انسان آلوده یا ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، قرمزی چشمان، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما