شناسهٔ خبر: 54984225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توسعه و ترویج هنر‌های سنتی در اردکان

سرپرست میراث‌فرهنگی شهرستان اردکان از راه‌اندازی ۲ کارگاه کاربافی در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

سید علیرضا سالار حسینی گفت: این کارگاه‌ها باهدف توسعه و ترویج هنر‌های سنتی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته‌های کاربافی ایجادشده است.

او می گوید: با راه‌اندازی این دو کارگاه که با هشت دستگاه و اعتباری بالغ‌بر سه میلیارد ریال تجهیز شده، زمینه اشتغال مستقیم هشت نفر و غیرمستقیم بیست‌وپنج نفر فراهم‌شده است.

به گفته سالار حسینی کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی شهرستان اردکان است و این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و … کاربرد دارد و بهترین الیاف برای بافت آن پنبه است به این دلیل که دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی متوالی بالاست.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان گفت: مسئله مهم در بحث صنایع‌دستی به‌روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، محصولات صنایع‌دستی اگر از حالت یک هنر تزیینی و موزه پسند خارج‌شده و جنبه کاربردی آن با نگاه به نیازمند‌های جامعه مدرن امروز موردتوجه قرار گیرد، بدون شک دارای صرفه اقتصادی بوده و قطعاً فعالان این حوزه با رغبت بیشتری به فعالیت می‌پردازند.

نظر شما