شناسهٔ خبر: 54985265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و دو کارگاه کاربافی در اردکان

حمید رضا دهقان

هم‌زمان با برنامه‌های بزرگداشت ثبت جهانی یزد و جشنواره تابستانه در این استان نمایشگاه محصولات صنایع دستی اردکان و دو کارگاه کاربافی در این شهرستان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

«محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون صنایع دستی استان یزد در این باره گفت: نمایشگاه محصولات صنایع دستی با مشارکت شهرداری و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان و با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی و مشاغل خانگی در حسینیه بین الحرمین شریف آباد اردکان افتتاح شد.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه با حضور بیش از ۳۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در رشته های زیلوبافی، کاربافی،  صنایع چوب، حوله بافی، ترمه، شمع سازی، زیورالات دست ساز و عروسک های بافتنی برپا شده است.

به گفته دهقان، این نمایشگاه تا روز جمعه ١٧ تیرماه از ساعت ١٨ تا ٢٢ برای بازدید عموم دایر است.

«سید علیرضا سالار حسینی» سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان نیز با اشاره به افتتاح دو کارگاه کاربافی در این شهرستان، تصریح کرد: این کارگاه‌ها با حضور نماینده مردم شریف اردکان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و فرماندار شهرستان اردکان افتتاح شد.

وی ادامه داد: این کارگاه‌ها باهدف توسعه و ترویج هنرهای سنتی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته‌های کاربافی ایجادشده است.

سالار حسینی اظهار کرد: با راه‌اندازی این دو کارگاه که با هشت دستگاه و اعتباری بالغ‌بر سه میلیارد ریال تجهیز شده، زمینه اشتغال مستقیم هشت نفر و غیرمستقیم بیست‌وپنج نفر فراهم‌شده است.

وی با اشاره به این که کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی شهرستان اردکان است، تصریح کرد: «این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و … کاربرد دارد و بهترین الیاف برای بافت آن پنبه است به این دلیل که دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی متوالی بالاست.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم در بحث صنایع‌دستی به‌روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، محصولات صنایع‌دستی اگر از حالت یک هنر تزیینی و موزه پسند خارج‌شده و جنبه کاربردی آن با نگاه به نیازمندهای جامعه مدرن امروز موردتوجه قرار گیرد، بدون شک دارای صرفه اقتصادی بوده و قطعاً فعالان این حوزه با رغبت بیشتری به فعالیت می‌پردازند.

انتهای پیام

نظر شما