شناسهٔ خبر: 54965554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

احیای برجام؛ آمریکا: مطالبات تهران در مذاکرات اخیر نامربوط بود/ فعلاً برنامه‌ای برای دور جدید مذاکرات نداریم/ ایران: هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی نداریم/ مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- هفته گذشته گفتگوهای فشرده‌ای با وساطت انریکه مورا برای احیای برجام در دوحه برگزار شد و طرفین نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند. طبق گفته مذاکره کننده ارشد ایران، ادامه روند مذاکرات پس از هماهنگی با طرف مقابل، ادامه خواهد یافت. در این بین اظهار نظر اخیر مقامات آمریکایی واکنش برانگیز شده است. رابرت مالی و ند پرایس ادعا کردند که «تهران (در دوحه) خواسته‌های جدید و غیرمرتبط با مذاکرات پیشین برجام مطرح کرده است»؛ ادعایی که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با امیر قطر آن را رد و تأکید کرد: «در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست، در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود.»

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار درباره احیای برجام را می خوانید:

بورل: ممکن است فضای سیاسی برای احیای برجام به زودی محدود شود

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین روز سه‌شنبه پس از گفت وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، در توییتی نوشت: بار دیگر با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. اگر می‌خواهیم توافق را به نتیجه برسانیم، تصمیماتی باید همین حالا گرفته شود. این همچنان امکان‌پذیر است، اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.

امیرعبداللهیان: آمریکا باید تضمین های لازم را به ایران بدهد 

امیرعبداللهیان: هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریموزیر امور خارجه ایران هم با اشاره به گفت وگوی تلفنی اخیر با «جوزف بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است. برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم.
آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود است. هر دو، همزمان با هم ممکن نیست.»

امیرعبداللهیان در دیدار امروز خود با وزیر خارجه قطر نیز بیان کرد: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درورن گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ ایم براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند هر آنچه را مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت.

وزیر خارجه بیان کرد: در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست، در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات جدیدی با ایران برنامه‌ریزی نشده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: مطالبات ایران در مذاکرات احیای برجام نامربوط است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از وبسایت وزارت خارجه آمریکا؛ ند پرایس سخنگوی این وزارتخانه گفت: هیچ برنامه جدیدی برای مذاکره با ایران طراحی نشده است؛ مطالبات تهران در مذاکرات اخیر نامربوط بوده است.

ند پرایس افزود: ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها «مطالبات غیرمربوطی» مطرح کرده که فراتر از محدودیت‌های منظور شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) بوده است. طرح این مطالبات جدید، نشان دهنده عدم جدیت تهران است.

پرایس همچنین مدعی شد: برجام تنها در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. معرفی هر مساله خارج از محدوده برجام، نشان دهنده عدم جدیت و تعهد است و متاسفانه این چیزی بود که تیم ما در دوحه با آن مواجه شد. ما از اینکه ایران باز هم به ابتکار اتحادیه اروپا به صورت مثبت پاسخ نداد، ناامید و مایوس شدیم و در دوحه هیچ پیشرفتی بدست نیامد.

گروسی: آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران هستیم

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس زمینه‌ها و رویه‌های مختلفی را به ایران پیشنهاد کرده است، گفت: این پیشنهادها همچنان وجود دارد و آژانس آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران است.

به گزارش تارنمای رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی سه‌شنبه در سخنرانی خود در دانشکده کورال بل در امور آسیا و اقیانوسیه در استرالیا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همکاری‌ها و نظارت‌های آژانس با تهران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته زمینه‌ها و رویه‌های مختلفی به ایران پیشنهاد کرده است و این پیشنهادها همچنان وجود دارند و آژانس آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری (در ایران) است.

وی ادعا کرد: مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در خلأ اتفاق نمی‌افتد و مفاد مهم است. عدم پیشرفت در راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ممکن است بر تصمیمات سایر کشورها تأثیر بگذارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ما اکنون در شرایطی هستیم که همسایگان ایران نگران بدترین شرایط هستند و می‌توانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

وی در تداوم ادعاهای خود افزود: امروزه کشورهایی در منطقه با دقت آنچه در ارتباط با ایران اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کنند و تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است.

گروسی مدعی شد: رهبران سیاسی در منطقه آشکارا اعلام کرده‌اند که اگر ایران به یک تهدید هسته‌ای تبدیل شود، آن‌ها نیز فعالانه به دنبال سلاح هسته‌ای خواهند بود.

اولیانوف: واشنگتن درباره برجام سریعتر موضع گیری کند

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات را بر عهده دارد در توئیتی نوشت:‌ اگر واشنگتن واقعاً به احیای برجام متعهد است، وقت آن رسیده است که در جریان مذاکرات (رفع تحریم‌ها) سریع‌تر موضع‌گیری کند.

رابرت مالی: ایران خواسته‌های غیرمرتبط مطرح کرده و به سطح هشدار غنی‌سازی رسیده است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: تهران خواسته‌های جدید و غیرمرتبط با مذاکرات پیشین برجام مطرح کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، رابرت مالی گفت: پیشنهادی روی میز برای جدول زمانی وجود دارد که طی آن ایران بتواند به توافق هسته‌ای بازگردد و واشنگتن بتواند تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد. با این حال ایران در جریان مذاکرات اخیر درخواست‌های غیرمرتبط با بحث در مورد برنامه هسته‌ای خود را اضافه کرده و پیشرفت‌های نگران‌کننده‌ای در زمینه غنی‌سازی اورانیوم داشته است.

مالی افزود: ایران خواسته هایی در آخرین دور مذاکرات در دوحه اضافه کرد. آنها در دوحه خواسته‌هایی را اضافه کردند که به نظر من هر کس که به این موضوع(مذاکرات اتمی) نگاه می‌کند، هیچ ارتباطی با توافق در آنها نمی‌بیند، آنها مسائلی را مطرح کرده‌اند که جزء خواسته‌های آنها در گذشته بوده است. خواسته‌هایی که طرف ایرانی مطرح کرده، جزء مسائلی است که آمریکا و طرف اروپایی قبلاً گفته‌اند نمی‌تواند جزیی از مذاکرات برای احیای برجام باشد.

مالی در نهایت مدعی شد: بحثی که در حال حاضر واقعاً باید انجام شود، چندان بین ما و ایران نیست، اگرچه ما آماده‌ایم جزیی از آن باشیم اما بحث اصلی بین ایران و خود این کشور است. آنها باید به نتیجه برسند که آیا اکنون آماده بازگشت به انطباق با قرارداد هستند یا نه.

گفتنی است ادعاهای رابرت مالی درحالی مطرح می‌شود که طرف ایرانی خواستار تضمین‌های لازم از سوی دولت آمریکا برای خارج نشدن دولت‌های بعدی از توافق هسته‌ای است؛ همانطور که ترامپ در سال 2018 از این توافق خارج شد. ایران همچنین خواستار خارج شدن سپاه از لیست به اصطلاح تروریستی خارجی آمریکا است.

مکرون: می‌خواهیم مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد


رئیس‌‎جمهور فرانسه در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار موفقیت توافق هسته‌ای با ایران شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در حضور یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما خواهان موفقیت مذاکرات بر سر توافق با ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر وزیر دولت انتقالی رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده که چشمانش را به روی آن چه اقدامات ایران مبنی بر ارسال تسلیحات برای حزب‌الله خوانده، نخواهد بست.

نظر شما