شناسهٔ خبر: 54948435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات هسته ای

نماینده آمریکا: در حال حاضر مذاکرات بین ما و ایران نیست بلکه بین ایران با خودش است!/ یک مقام ایرانی: در صورت جدیت آمریکا آماده انعقاد یک توافق قوی هستیم/بورل: هنوز فرصت برای توافق بر سر احیای برجام وجود دارد

پس از پایان مذاکرات دوحه در روز چهارشنبه هفته گذشته، گزارش های متفاوتی از نتیجه این مذاکرات میان ایران و آمریکا منعکس شد. در حالی که مقامات کشورمان این معتقدند مذاکرات شکست نخورده است، طرف آمریکایی اظهارات متفاوتی را مطرح کرده و از شکست مذاکرات دوحه سخن گفته است.

صاحب‌خبر -

نماینده آمریکا: در حال حاضر مذاکرات بین ما و ایران نیست بلکه بین ایران با خودش است!/ یک مقام ایرانی: در صورت جدیت آمریکا آماده انعقاد یک توافق قوی هستیم

بین الملل تابناک: پس از پایان مذاکرات دوحه در روز چهارشنبه هفته گذشته، گزارش های متفاوتی از نتیجه این مذاکرات میان ایران و آمریکا منعکس شد. در حالی که مقامات کشورمان این معتقدند مذاکرات شکست نخورده است، طرف آمریکایی اظهارات متفاوتی را مطرح کرده و از شکست مذاکرات دوحه سخن گفته است. 

مکرون: آماده بازگشت سریع به برجام هستیم
۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۲۰:۱۱

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت که مایل به دستیابی به توافق هسته ای با ایران در سریع ترین زمان ممکن هستیم .

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وی در نشست خبری مشترک با یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی افزود : باید از توافق هسته ای دفاع و مذاکرات را ادامه دهیم.

رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت : مایل به موفقیت مذاکرات احیای توافق هسته ای و بازگشت به این توافق هستیم .

وی در عین حال گفت که فرانسه متعهد به حفظ امنیت اسراییل و منطقه و مبارزه با تروریسم است .

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به موضوع اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص منابع انرژی دریای مدیترانه پرداخت و گفت: باید از هر اقدامی که منجر به آسیب زدن به مذاکرات اسراییل و لبنان در خصوص منابع گازی بشود اجتناب کرد .

او همچنین خواستار احیای مذاکرات بین فلسطینی ها و اسراییل شد و گفت که باید به راه حلی برسیم که هم حقوق ملت فلسطین را تامین کند و هم نگرانی های اسراییل را بر طرف کند.

لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی هم در ادامه مواضع همیشگی سران این رژیم، ایران را به نقض توافق هسته ای متهم کرد و ادعا کرد که جهان هم باید به این نقض واکنش نشان بدهد.

وی در ادامه سخنان ضد ایرانی خود افزود : بحران هسته ای ایران منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد و تهدیدی علیه صلح جهانی است .

بورل: هنوز فرصت برای توافق بر سر احیای برجام وجود دارد
۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۲۰:۰۹

جوسپ بورل عصر سه‌شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: بار دیگر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفتگو کردم. وی افزود: اگر بخواهیم توافقی را (برای ازسرگیری اجرای برجام) منعقد کنیم، اکنون نیاز به تصمیم گیری است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هنوز فرصت برای توافق وجود دارد افزود: اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.

بورل هفته پیش در راس هیاتی دیپلماتیک به تهران سفر کرد تا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقام‌های کشورمان گفت‌ وگو کند. در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته مذاکرات برای حل اختلاف های باقی‌مانده میان ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا از سرگرفته شد.

یک مقام ایرانی: در صورت جدیت آمریکا آماده انعقاد یک توافق قوی هستیم
۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۱۸:۴۸

یک مقام ایرانی درباره مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان تهران و واشنگتن گفت که آمریکا باید یک ابتکار واقعی ارائه دهد نه آنه از ابتکار طرف‌های دیگر انتقاد کند.

این مقام ایرانی که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد، اضافه کرد: «در جریان مذاکرات دوحه هیچ گونه تغییری از سوی آمریکا در خصوص منافع ایران در توافق هسته‌ای احساس نشد».

این مقام ایرانی که الجزیره اشاره‌ای به نام وی نکرده، افزود: «صحبت درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، صرفا اتهاماتی بوده که با هدف افزایش فشار سیاسی صورت می‌گیرد».

وی گفت: «برخی تغییرات اندک در موضع واشنگتن ناکافی و غیرقابل اعتماد بوده و تضمینی برای اجرای آنها وجود ندارد».

مقام ایرانی اضافه کرد: «آماده انعقاد توافقی قوی بوده و این مشروط به یک دولت جدی در آمریکاست».

وی گفت: «اکثر موضوعات فنی در وین حل شده و موضوعات باقی مانده در خصوص تحریم‌ها و ارائه ضمانت می‌باشد».

این مقام ایرانی گفت: «آنچه واشنگتن شرط و شروط ایران می‌نامد، حق طبیعی ما بوده و اگر تصمیم‌گیری به اروپایی‌ها بستگی داشت تا کنون توافق امضا شده بود».

وی گفت: «هیچ ارتباطی مستقیم و موثری میان سفر بایدن به منطقه و موضوع مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد».

ادعاهای رابرت مالی درباره مذاکرات دوحه 

«رابرت مالی» نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.

به گزارش ایرنا، این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

تارنمای ان پی آر امروز به نقل از مصاحبه با «رابرت مالی» نوشت که اتحادیه اروپا به دنبال آن بود تا دستکم یک تلاش دیگر انجام داده و دو هیأت را دعوت کردند تا با آنها دیدار کنند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: امید می‌رفت که ایران اراده‌ای برای توافق نشان دهد ولی به نظر می‌آید که در حال حاظر امکان ارائه پاسخ نداشته و مذاکرات دوحه بیشتر فرصتی بود که به هدر رفت.

مالی ادعا کرد: اتحادیه اروپا یک طرح بسیار دقیق را روی میز گذاشته و به گمان ما جمع‌بندی منصفانه‌ای است. گفته‌ایم که آماده‌ایم تا با این توافق موافقت کنیم.
وی مدعی شد: طرفی که هنوز موافقت نکرده و معلوم نیست که چه زمانی موافقت خواهد کرد، ایران است. طرفی که لازم است تا اکنون پاسخی ارائه دهد، طرف ایرانی است و اگر چنین آمادگی ندارند، معلوم نیست که چرا آماده سفر به دوحه بوده.

این مقام آمریکایی همچنین ضمن تلاش برای مثبت جلوه دادن رویکرد طرف غربی اما بدون اشاره به اینکه طرف آمریکایی و اروپایی تاکنون هیچ اقدام ملموس سازنده‌ای در راستای احیای برجام انجام نداده‌اند، افزود، پیشنهاد ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا ۱۰۰ درصد نهایی نشده و آمریکا نیز ایده‌هایی برای نهایی کردن آن دارد، با این حال این کشور آماده است تا پیشنهاد مطرح شده را مبنا قرار داده و منتظر است تا ببیند ایران می تواند خود را از خط پایان عبور دهد یا خیر.

این مقام آمریکایی در ادامه با اشاره به این موارد تصریح کرد: «در حال حاضر مذاکرات بین ما و ایران نیست بلکه بین ایران با خودش است تا به این نتیجه برسد که آیا برای بازگشت به پایبندی و توافق هسته‌ای آمادگی دارد یا خیر. ما آمادگی داریم و آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم».

خبرنگار از رابرت مالی پرسید که آیا ایران خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است، که وی مدعی شد: ایران در دوحه و پیش از آن نیز خواسته های جدید "بی ارتباط با توافق هسته‌ای" را مطرح کرده که ما و اتحادیه اروپا آنها را جزئی از مذاکرات نمی‌دانیم. ایران باید به این نتیجه برسد که اگر آمریکا آماده ازسرگیری تعهدات برجامی خود باشد - که گفته ایم هستیم - آیا اکنون آماده ازسرگیری تعهدات خود در توافق هست؟ دیر یا زود باید این تصمیم را بگیرند چرا که توافق هسته ای بالاخره در زمانی به تاریخ خواهد پیوست.

این مذاکره‌کننده آمریکایی در ادعایی بی‌پایه و اساس و بدون ارائه مدرک مدعی شد که ایران به دستیابی به سوخت لازم برای ساخت بمب هسته‌ای بسیار نزدیکتر شده اما در عین حال وی اعتراف کرد که اطلاعات آمریکا نشان می دهد ایران "برنامه نظامی مورد نیاز برای ساخت بمب" ندارد.

رابرت مالی همچون گذشته تاکید کرد که وضعیت فعلی هیچ ضرورتی نداشته و دولت بایدن آن را از دولت پیشین آمریکا تحویل گرفته است. وی گفت که دولت ترامپ بی ملاحظه تصمیم گرفت از برجام خارج شود و هنوز فرصت هست تا هر چه سریعتر این مسئله را حل‌وفصل کرد و به توافقی که هنوز کارآمد است، بازگشت.

وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که ۴ شهروند آمریکایی در ایران زندانی‌اند و واشنگتن به موازات گفت‌وگوهای هسته ای به دنبال آزاد کردن آنان است.

مالی مدعی شد: ایران در ازای آزادی این افراد خواهان انجام چهار خواسته توسط آمریکا شده است.

پاریس: پنجره دیپلماسی با ایران همچنان باز است

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه طی یک تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که پنجره دیپلماسی همچنان باز است و باید از آن به بهترین شکل برای رسیدن به توافق استفاده کنیم.

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان تصریح کرد: «پنجره دیپلماسی همچنان باز است و ما باید از آن به بهترین شکل برای رسیدن به توافق استفاده کنیم».

وی با تأکید بر لزوم حصول توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد: «توافق کردن بهتر از توافق نکردن است و شما باید مذاکره کنید و برای رسیدن به آن چه که رضایت همگان را دربرداشته باشد، تلاش کنید».

اوایل هفته، خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور گزارش داد پاریس خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که پاریس خواهان بازگشت دو کشور تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای نفت است تا فشار روسیه در عرضه انرژی را کاهش دهد که باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

نظر شما