شناسهٔ خبر: 54970008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بهانه جدید آمریکا برای توقف مذاکرات احیای برجام؛ مطالبه فرابرجامی ایران!/ آیا هنوز می توان به توافق امیدوار بود؟!

صاحب‌خبر -
بهانه جدید آمریکا برای توقف مذاکرات احیای برجام؛ مطالبه فرابرجامی ایران!/ آیا هنوز می توان به توافق امیدوار بود؟!
خبرگزاری آریا- امیرعبداللهیان ادعای آمریکا در باره مطالبه فرابرجامی از سوی ایران را تکذیب کرد و گفت آمریکا بین توافق و تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند.
به گزارش سرویس دیشب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در در توییتی از گفت وگوی تلفنی با جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و تاکید کرد آمریکا باید بین توافق و تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امشب (سه‌شنبه) با جوسب بورل گفت وگوی تلفنی داشتم.
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است، گفت: ‏برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ‏آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود است. هر دو، همزمان با هم ممکن نیست.

واکنش به ادعای آمریکا در باره مطالبه فرابرجامی از سوی تهران
امروز وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای قطری گفت که ایران هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداشته است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر که در تهران حضور دارد، گفت: از حسن میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگوهای ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه جانبه غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه قدردانی می‌کنم. هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای اینکه این گفت‌وگوها را تسهیل کنند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان گام‌ها مثبت و سازنده‌ای از دوستان قطر شاهدیم
وی گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم برخلاف برخی ادعاهای آمریکایی‌ها ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال 2015 است. اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است ما در درورن گفتگوها به آمریا تاکید کردیم براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌ّای غربی اعلام کردند هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود ر ا از میان برخواهند داشت. در گفت‌وگوهای دوحه یک موضوع اساسی که برآن تمرکز کردیم تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که نفع کامل اقتصادی ایران از براچام را بخواند تحت تاثیر قرار دهد. مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست ولی در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد باشد که ایران از مزایای کامل توافق سال 2015 برخوردار خواهد بود. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. حسن نیت داریم اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

آمریکا: برنامه‌ای برای دور دیگری از مذاکرات با ایران نداریم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران را ندارد.
علی‌رغم آنکه واشنگتن از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام خودداری کرده است ند پرایس مدعی شده ایران طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته مطالباتی فرعی مطرح کرده که خارج از چارچوب برجام بوده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده که طرح این ادعاهای جدید عدم جدیت تهران در مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.

ادعاهای راب مالی درباره مذاکرات اخیر احیای برجام
«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.
«راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ان‌پی‌آر با تاکید بر این موضوع که هنوز برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران زمان وجود دارد، گفت: «اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ کننده مذاکرات خواهان یک تلاش دیگر بود و از هر دو هیأت ایران و آمریکا برای برگزاری نشست در دوحه دعوت کرد به این امید که طرف ایرانی تمایل داشته باشد چیزی را به ما عرضه کند و اراده خود را نشان دهد اما متأسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود».
نماینده ایالات متحده در پاسخ به این سؤال که مقام‌های ایرانی گفته‌اند که واشنگتن همان مواضع قبلی را در مذاکرات در پیش گرفت، گفت: «اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، بار دیگر طرح بسیار مفصلی از آن چه گمان می‌کرد برآیند منصفانه‌ای خواهد بود روی میز قرار داد و ما گفتیم برای آن توافق آمادگی داریم، طرفی که پاسخ مثبت نداد، ایران بود».
مالی بار دیگر توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: «ایران زمانی که گفت ما با مواضع خود آمده‌ایم، شفاف‌سازی نکرد. ما به نقطه‌ای رسیدیم که با برای بازگشت به برجام سازگاری داشت و طرفی که هم‌اکنون باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه پاسخ را ندارند، مشخص نیست که به چه دلیل به مذاکرات دوحه آمدند».
نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص موافقت آمریکا با پیشنهادی که برای روی میز قرار گرفته بود و طبق آن یک جدول زمانی برای انجام شروط ایالات متحده و جمهوری اسلامی در خصوص رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به پایبندی به مفاد برجام گفت: «بله درست است، 100 درصد نهایی نشده است اما آمریکا ایده‌های زیادی درباره توافق نهایی دارد. زمانیکه این پیشنهاد روی میز قرار داده شد، ما اعلام کردیم که آماده‌ایم این توافق را بر آن اساس امضا کنیم. منتظریم ببینیم ایران آماده عبور از خط پایانی هست یا خیر».
مالی همچنین درباره درخواست ایران مدعی شد: «ایران در نشست دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت و بخشی از آن قبلاً به ما و اتحادیه اروپا مطرح شده بود و اعلام کرده بودیم که این موضوعات بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست».
این مقام آمریکایی در ادامه با اشاره به این موارد تصریح کرد: «در حال حاضر مذاکرات بین ما و ایران نیست بلکه بین ایران با خودش است تا به این نتیجه برسد که آیا برای بازگشت به پایبندی و توافق هسته‌ای آمادگی دارد یا خیر. ما آمادگی داریم و آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم».
مالی ادامه داد: «ایران هنوز تصمیم نگرفته که قصد بازگشت به برجام را دارد یا خیر اما دیر یا زود باید تصمیم‌گیری کند».
راب مالی ادعاهای دیگر مقام‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «ایران در مقایسه با قبل مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت یک بمب را در اختیار دارد و دانش آن را نیز در اختیار دارند. آن‌ها برنامه تسلیحات (اتمی) را از سرنگرفته‌اند اما مواد کافی را برای ساخت بمب در اختیار دارند. بازگشت به برجام نه تنها در راستای منافع عدم اشاعه است بلکه به نفع ایران هم هست زیرا تحریم‌ها برداشته خواهد شد اما ایران باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند».
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سپس تأکید کرد: «ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب را در اختیار دارد و می تواند ظرف چند هفته این کار را انجام دهد اما دولت بایدن آمادگی دارد در صورت آمادگی ایران، به توافق بازگردد. هنوز زمان برای بازگشت به برجام وجود دارد و امیدواریم که ایران چنین مسیری را برگزیند».

واکنش سخنگوی سازمان ملل به ادعای رابرت مالی درباره برجام
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره ادعاهای رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: ما معتقدیم این توافق (برجام ) ابزار بسیار موثری بود.
سخنگوی سازمان ملل همچنین در خصوص این ادعاها که مذاکرات به شکل مثبتی پیش نمی رود، ابراز نگرانی و تاکید کرد: امیدواریم طرف ها بتوانند به مذاکرات ادامه دهند.
وی در عین حال از ایران خواست به تعهدات خود تحت برجام و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

آیا هنوز می توان به توافق امیدوار بود؟!
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وز در گفتگو با وزیر خارجه ایران گفت: تصمیم‌ گیری برای دست یابی به توافق درباره برجام هنوز هم ممکن است.
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز سه شنبه در پیامی توئیتری بدون اشاره به ادامه انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود به ویژه پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 میلادی به تشریح دیدگاه خود درباره برجام پرداخت.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام گفتگوی امروز خود با حسین امیر عبدالهیان وزیر امورخارجه کشورمان در این خصوص نوشت: بار دیگر با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفتگو کردم. اگر بخواهیم توافقی را (برای ازسرگیری اجرای برجام) منعقد کنیم، اکنون نیاز به تصمیم گیری است.
«جوزف بورل» دراین خصوص اضافه کرد: اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.

نظر شما