شناسهٔ خبر: 54963160 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تشدید بحران در کابینه جانسون/۱۱ عضو دولت استعفا دادند

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین،در ادامه اعتراض‌ها به عملکرد دولت بوریس جانسون، تاکنون یازده تن از کابینه استعفا داده و زمینه برای برکناری نخست‌وزیر انگلیس در حال فراهم شدن است.

 دومینوی استعفا در کابینه دولت بوریس جانسون از عصر دیروز (سه‌شنبه) حوالی ساعت ۱۸ پس از کناره‌گیری «ریشی سوناک» وزیر دارایی و «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس آغاز شد.

کمتر از یک ساعت بعد اندرو موریسون نماینده دولت انگلیس در امور تجارت با مراکش و نیم ساعت بعد بیم افولامی معاون دبیر حزب حاکم محافظه‌کار استعفا دادند. این روند تا حوالی ساعت ۲۳ ادامه داشت و در این مدت معاونین وزرای ایرلند شمالی، ولز، بهداشت و حمل و نقل از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. نماینده ویژه دولت در امور تجارت با کنیا هم در فهرست کارکنان مستعفی دیشب دیده می‌شود.

گفتنی است که طبق رویه، معاونین وزرا نیز از سوی نخست وزیر انتخاب می‌شوند.

بوریس جانسون دیشب جانشین وزرای بهداشت و دارایی را تعیین کرد تا به این ترتیب کابینه ترمیم شود. او همچنین برای اینکه خود را بر اوضاع مسلط نشان دهد در نامه‌ای به دو وزیر مستعفی از خدمت آن‌ها در دولت تقدیر کرد.

اما اعتراض ها به صبح امروز هم کشیده شد و معاونین وزرای حمل و نقل و آموزش استعفا دادند. حوالی ساعت ۸ صبح لورا تروت معاون وزیر حمل و نقل و به فاصله ۲۰ دقیقه بعد ویل کوینس معاون وزیر آموزش انگلیس از مقام خود کناره‌گیری کردند.

کوینس یکی از عناصر وفادار به جانسون شناخته می‌شد که استعفای او نشانگر عمق بحران و شکاف در دولت بشمار می‌رود.

فشارها برای کناره‌گیری جانسون از قدرت پس از آن شدت گرفته است که او دیشب (سه‌شنبه) در مصاحبه‌ای اعتراف کرد نباید «کریس پینچر» نماینده مجلس را به عنوان معاون رئیس مجلس در ماه فوریه منصوب می‌کرد. کریس پینچر متهم است که هفته پیش دو مرد را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

کوینس صبح دیروز از موضع نخست وزیر در پرونده آقای پینچر حمایت کرد. اما پس از اعترافات جانسون، او در استعفانامه خود نوشت که از اظهارات خود متاسف است.

هم زمان با نگارش این خبر، رابین والکر معاون وزیر آموزش در امور مدارس نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد و به نظر می رسد که این روند در ساعات آینده ادامه یابد.

ناظران معتقدند که حضور جانسون در قدرت به شمارش افتاده و بعید است که او تا آخر امسال در داونینگ استریت دوام بیاورد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر از محبوبیت نسبتا بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی برخوردار است.

یافته‌های موسسه نظرسنجی بریتین پردیکت نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات حزب کارگر موفق خواهد شد تا به راحتی ۳۰۶ کرسی مجلس را تصاحب کند. در مقابل پیش‌بینی می‌شود که حزب محافظه کار ۱۲۰ کرسی پارلمانی را از دست خواهد داد و شکست سنگینی را متحمل شود.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگوو هم ۵۴ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب جانسون رای دادند خواستار استعفای او از قدرت هستند. این درحالیست که ۶۹ درصد از انگلیسی‌ها خواستار استعفای نخست وزیر و فقط ۱۸ درصد طرفدار او هستند.

گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین جانسون هم آغاز شده و نام افرادی چون جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت، بن والاس وزیر دفاع، لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی به عنوان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب رقیب دولت جانسون در واکنش به تحولات اخیر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و معتقد است که دولت در آستانه سقوط است. جانسون تاکنون دربرابر این پیشنهاد مقاومت و تاکید کرده است که انتخابات باید در تاریخ مقرر برگزار شود. انتخابات بعدی در انگلیس برای ۲ «می» ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.

ناظران معتقدند که دوره صدارت جانسون سر آمده و زمان زیادی در قدرت دوام نخواهد آورد. «آنتونی سلدون» مورخ برجسته انگلیسی گفت تصور اینکه بوریس جانسون می‌تواند با توجه به شکست محافظه‌کاران در انتخابات میان‌دوره‌ای و «نارضایتی ‌های عمومی علیه او» به عنوان نخست‌وزیر در قدرت بماند، «توهم است».

تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن او یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.


انتهای پیام/


 

نظر شما