شناسهٔ خبر: 54947030 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۷۰ پژوهش شناختی در مسیر توسعه قرار گرفت

۷۰ طرح پژوهشی و فناورانه درحوزه علوم شناختی ارائه شد تا با توسعه فعالیت‌های نوآورانه، زمینه برای توسعه محصولات و خدمات این حوزه فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان، متخصصان، استادان و پژوهشگران فعال در مراکز دانشگاهی و موسسات علمی کشور با ارائه ۷۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی درهجدهمین فراخوان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمادگی خود را برای مشارکت و فعالیت‌های علمی و تخصصی در حوزه دانش و فناوری‌های شناختی اعلام کردند.

این طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی از سوی علاقه‌مندان به فعالیت‌های تحقیقاتی از ۳۷ مرکز دانشگاهی و موسسات علمی و تخصصی برای بررسی و داوری به ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده است.

ارتقای مهارت‌های شناختی

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در هجدهمین دوره فراخوان در سه حوزه «افزایش هم افزایی از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در قالب طرح‌های «دسته ج»، «آزمون‌های تشخیصی و ارزیابی توانبخشی در اختلالات مربوط به مغز و شناخت» و نیز «بهبود مهارت‌های شناختی یادگیرندگان درمحیط‌های یادگیری پساکرونا»، خواهان مشارکت استادان، محققان و متخصصان و نیز دانشجویان به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دربخش‌های دانش علوم شناختی شد.

در فراخوان حمایت از طرح‌های «دسته ج»، طرح‌های پیشنهادی شامل ترکیبی از حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد/ دکتری) است که باید در راستای اهداف ستاد قرار داشته و دستاورد پژوهشی، توسعه فن آوری و یا خدمات شناختی یکپارچه‌ای را دنبال کنند. طرح‌های پژوهشی به ویژه درحوزه علوم پایه مشروط به مشخص بودن فاز‌های بعدی طرح برای رفع نیاز‌های جامعه و توسعه اقتصاد دانش بنیان و خلاق مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ستاد در این دوره از فراخوان، حمایت از طرح‌های پژوهشی از طرح‌های پژوهشی در زمینه آزمون‌های تشخیصی و ارزیابی توان‌بخشی در اختلالات مربوط به مغز و شناخت را اعلام کرد که بر اساس آن، آزمون‌های گفتاردرمانی مربوط به مراکز درمانی از جمله آزمون‌های کاردرمانی و روانشناسی مد نظر قرار دارد. همچنین از طرح های پژوهشی در زمینه «بهبود مهارت‌های شناختی یادگیرندگان در محیط‌های یادگیری دوره پساکرونا» اعلام حمایت شده است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناور ریاست جمهوری، در راستای اهداف و سیاست‌های راهبردی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و مهاجرت نخبگان به حوزه علوم و فن آوری‌های شناختی درهرفصل از سال فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی برگزار می‌کند.

در نتیجه فراخوان‌های متعدد و گوناگون ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی درسطح کشور درسال‌های اخیر بیش از سیصد و بیست طرح مطالعاتی و تحقیقاتی محققان، پژوهشگران و اساتید مراکزعلمی و دانشگاهی با هدف تولید دانش، دستیابی به خدمات و فن آوری‌های شناختی از چترحمایتی این ستاد استفاده کردند.

از مجموع طرح‌های تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، تاکنون ۱۵۰ طرح به سرانجام رسیده و بیش از ۱۷۰ طرح دیگر درحال اجرا است.

نظر شما