شناسهٔ خبر: 54931784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کانکس‌ها به منطقه زلزله زده رسیدند/ تقسیم 19 روستا میان 3 قرارگاه سپاه+عکس و فیلم

در سومین روز پس از زلزله مهیب سایه خوش در هرمزگان، محموله‌های کانکس سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منطقه رسیده‌اند و یکی پس از دیگری در خانه زلزله‌زدگان برپا می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در سومین روز پس از زلزله مهیب سایه خوش در بخش مهران شهرستان بندرلنگه، حالا محموله‌های کانکس توسط سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به تدریج به مناطق زلزله زده می‌رسد و به همت گروه‌های جهادی و پاسداران نیروی دریایی سپاه، سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان و قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه در مجاورت با چادرهای مردم برپا می‌شود.

 

 

مشاهدات عینی خبرنگار فارس از منطقه سایه خوش، حکایت از آن دارد که دو اقدام مهم در دستور کار مدیریت کلان صحنه بحران در مناطق زلزله‌زده قرار گرفته است. 1- برپایی کانکس‌های بحران برای مردم  2- آواربرداری منسجم و در گستره تمامی روستاهای بحرانی.

اولین محموله‌های کانکس‌ها صبح امروز دوشنبه از راه رسیدند

حوالی ساعت 10 صبح امروز اولین محموله کانکس‌های اسکان موقت به سایه خوش رسیده است. خبرنگار فارس که از ساعت 15 در منطقه زلزله‌زده حاضر شده، شاهد ورود تریلرهایی بود که هر کدام 6 کانکس سیار در خود جای داده‌اند.

کانکس‌هایی که امروز به سایه خوش رسیده‌اند و با جرثقیل به کنار چادر زلزله زدگان منتقل و آنجا برپا می‌شوند

 

کانکس‌ها در ورودی روستاها با مسؤولان مدیریت بحران که عمدتا نیروهای سپاه هستند، هماهنگ شده و سپس در نقطه مشخصی از روستا با استفاده از جرثقیل‌های در نظر گرفته شده، تخلیه می‌شوند.

اینها کانکس‌های ستاد اجرایی فرمان امام که بارگیری شده و بزودی از شیراز به سایه خوش می‌رسد

 

یک گروه دیگر نیز از نیروهای مهندسی نیروی دریایی سپاه نیز در حال برپا کردن چادرهای اسکان گروهی در سوی دیگر روستای سایه خوش هستند تا نیروهای جهادی بتوانند شب‌ها مکان مناسبی برای استراحت داشته و برای کار دوباره در صبح فردا، جانی تازه‌ کنند.

کانکس‌ها 10‌ دقیقه‌ای برپا می‌شوند

به تدریج از ظهر امروز دوشنبه 13 تیرماه، کانکس‌ها با انتقال به حیاط منازلی که بخشی از آوار آنها تخلیه شده، ظرف حدود 10 تا 15 دقیقه برپا می‌شوند و نور امید را در دل مردمی که در این گرما در چادرها زندگی‌ می‌کنند، زنده می‌سازند.

 

تایم لپس نصب یک کانکس در روستای سایه خوش

 

برپا کردن کانکس‌ها نیز کار زیاد پیچیده‌ای نیست و به همین خاطر یکی از مهندسان نیروی دریایی سپاه، کار نصب و محکم سازی کانکس‌ها را به نیروهای جهادی و دیگر پاسداران حاضر در میدان توضیح می‌دهد و اینجاست که هر گروه 4 یا 5 نفره ای از پاسداران و نیروهای جهادی راهی نصب کانکس‌های دیگر می‌شوند. اینجا هم فرصت برای آموختن هست.

 

آواربرداری ساعتی متوقف نمی‌شود

پاره‌ای از مردم با کمک اقوام و آشنایان خود و همین طور با استفاده از نیروهای جهادی موجود در روستا، فورا اساس زندگی خود را تخلیه کرده‌اند و به همین دلیل در اولویت آوار برداری قرار گرفته‌اند. برخی منازل نیز در روز سوم شاهد خارج سازی تدریجی لوازم زندگی مردم از زیر آوار هستند. اگر چه نیروهای جهادی و پاسداران و بچه‌های هلال احمر ممکن است پس از ساعتی کار و تلاش، برای رفع خستگی دست از کار بکشند و آبی بنوشند اما صدای کامیون‌ها، بیل‌های مکانیکی و لودرها حتی برای دقایقی نیز قطع نمی‌شود و هر گوشه از روستای سایه خوش و دیگر روستاهای بحران زده شاهد آوار برداری گسترده هستند.

 

سرویس‌ بهداشتی و حمام نیاز اصلی مردم

به تدریج یکی از نیازهای مهم مردم و خانواده‌ها و نیروهای جهادی، دسترسی به حمام است. برای این منظور امروز دوشنبه دهها چشمه سرویس بهداشتی و حمام سیار نیز به مناطق زلزله زده منتقل شد که کار نصب آنها از فردا صبح در نقاط مختلف روستاها، برپا شوند.

گروههای مردمی بسته‌های مختلف غذایی و بهداشتی میان زلزله زدگان توزیع می‌کنند

در کنار حضور هلال احمر، مدیریت بحران استانداری هرمزگان، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش و دانشگاه علوم پزشکی و ... شاهد حضور گروههای مردمی نیز به منظور رساندن کمک‌ها به مردم هستیم. امروز چند گروه مختلف از جمله چند خانواده برای کودکان زلزله زده، عروسک و برای بانوان، لوازم بهداشتی مورد نیاز را به منطقه زلزله زده آورده بودند.

آنچه ضروری به نظر می‌رساند رساندن کمک‌هایی از این دست به ستاد مرکزی امدادرسانی است تا در زمان مناسب و در موقعیت مناسب به دست زلزله‌زدگان برسد تا هم اثربخشی بهتری داشته و هم به متوازن باشد.

قرارگاه مدینه، امدادرسانی به 16 روستا را به عهده گرفته است

سردار مارانی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه در این باره به فارس گفت: روستاهای کلاتو، بنو، نرمستان، دم گیرز، کوچی، دو آب، حنادان، چاه خودرو، پشتگان، خورخوار، سنگ سیاه، گواکو، خومکو، دژگان، کنخ، چاه دراز و تنب چکین برای امدادرسانی و اسکان اضطراری و ... به این قرارگاه واگذار شده و کارها از امروز با شتاب بیشتری در این مناطق دنبال می‌شود.

 

سردار مارانی فرمانده قرارگاه مدینه نیروی دریایی سپاه که لحظه‌ای زلزله زدگان را تنها نگذاشته است

 

وی گفت: کار نصب بیش از 30 کانکس امروز در کنار چادرهای مردم این چند روستا آغاز شده و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. در مجموع این دو روستا 1700 خانوار زندگی می‌کنند که حدود 450 خانوار در اثر زلزله آسیب کلی یا جزیی دیده‌اند.

 

گزارش: میثاق حیران - مهدی خسروی

انتهای پیام/ 3728

 

 

نظر شما