شناسهٔ خبر: 54927372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۰۴ شتاب‌نگار در خراسان رضوی فعال است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: با نصب و راه‌اندازی ۱۳ شتاب‌نگار نسل چهار (زلزله سنج)، خراسان رضوی رتبه نخست کشور در این زمینه را داراست.

صاحب‌خبر -

محسن نجات گفت: تعداد دستگاه‌های فعال شتاب‌نگار در تمامی پهنه خراسان رضوی با نصب دستگاه‌های جدید شتابنگار به ۱۰۴ مورد افزایش یافته است.

او گفت: شتابنگار‌ها علاوه بر کاربرد‌های علمی، تحقیقاتی و محاسباتی که در طراحی سازه‌ها دارند، با توجه به اندازه گیری شاخصه‌های جنبش نیرومند زمین به واسطه زمین لرزه امکان ثبت بیشینه شتاب، جابجایی زمین و مدت دوام زمین لرزه را دارند.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: بیشتر شهر‌ها و آبادی‌های خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های لرزه خیزی و زمین ساختی در مجاورت گسل‌های فعال و زمین لرزه‌ها قرار دارند، بطوریکه اکنون گسل درونه این استان طولانی‌ترین گسل کشور است.

نجات گفت: شاخص‌های جمعیتی و اقتصادی به ویژه در شهر مشهد و سایر شهر‌های استان مانند نیشابور، قوچان، گناباد و سبزوار که سابقه وقوع زلزله‌های تاریخی مهیب و یا تمرکز جمعیت و سرمایه بیشتری در خود دارد، اهمیت فعالیت شبکه شتابنگاری با تعداد دستگاه‌های زیاد را دوچندان می‌کند.

او گفت: بر همین اساس و پس از مکان‌یابی، نصب شتابنگار‌ها با روش‌های علمی که بیشتر در سطح زمین نصب می‌شوند، امکان شناسایی سریع بیشترین محل آسیب و تخریب ناشی از زمین لرزه مشخص می‌شود تا نیرو‌های امدادی و عملیاتی در سریع‌ترین زمان ممکن به منطقه اعزام شوند.

نظر شما