شناسهٔ خبر: 54903615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آب و فاضلاب استان قزوین در سفر رئیس جمهور/ ۶ درصد مشترکین «بد مصرف» هستند

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور برای آب و فاضلاب استان قزوین در نظر گرفته شده که با ابلاغ و اجرای آن، تحولات خوبی در این دو حوزه شاهد خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، داراب بیرنوندی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات شرکت برق برگزار شد، با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان و در نظر گرفته شدن حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان شامل ۵۵۰ میلیارد تومان در بخش فاضلاب و ۴۵۰ میلیارد تومان در بخش آب اظهار کرد: امیدواریم هر چه زودتر مصوباتی که به استان قزوین ابلاغ شده، اجرایی شود و قطع به یقین تحولات بسیار خوبی در تامین، توزیع و انتقال آب در شهرهای استان و فاضلاب خواهیم داشت.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون، حدود ۱۵۱ کیلومتر اصلاح، بازسازی و توسعه خط انتقال در شهرها و روستاهای اجرا شده که ۱۰۶ کیلومتر در روستاهای استان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین ادامه داد: برای حل مشکلات تامین آب شرب حدود ۲۳ حلقه چاه آب حفر شده هر چند به نوعی مشکلاتی وجود دارد؛ فاز نخست پروژه تصفیه‌خانه شهر شال به بهره‌برداری رسیده که مردم باید هم استقبال و هم استفاده کنند، تصفیه‌خانه‌های آبگرم و شریفیه به اعتبارات موجود با پیشرفت‌های قابل محسوسی در حال اجراست و حدود ۱۴ کیلومتر  شبکه فاضلاب در شهرهای استان انجام شده است.

زیر پوشش قرار گرفتن ۹۶ روستا با اجرای جهاد آبرسانی

بیرنوندی اضافه کرد: به استناد آمار موجود  از سخت‌ترین سال‌های قرن اخیر بود  و ۲ سال پیاپی خشکسالی در کشور و استان تجربه شده که سبب شده آب شرب استان قزوین که از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود،  به مراتب با چالش‌های بسیاری مواجه شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۱۰ روستا زیر پوشش آبفا قرار دارند که حدود ۹۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، ۱۰۰ درصد شهرهای استان شامل ۲۹ شهر هم زیر پوشش آبفا هستند و با اجرای جهاد آبرسانی در ۵ مجتمع آبرسانی ۹۶ روستا به زودی زبر پوشش آبفا قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و اوج مصرف آب افزود: حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌شود و یک نفر به هر خانوار اضافه می‌شود. اگر ۵۵۰ هزار مشترک داریم حدود ۴۷۰ هزار مشترک، مسکونی هستند  و همین اندازه جمعیت به جمعیت شهری استان در زمینه مصرف آب افزوده می‌شود ‌.

حفر ۱۰ حلقه چاه برای رفع تنش آبی

بیرنوندی ادامه داد: تا تحقق طرحهای بلندمدت در استان قزوین شامل بهره‌مندی مردم آبیک از آب سد طالقان و سد بالاخانلو از آب چاه‌ها استفاده می‌شود.

وی به اقدامات انجام شده شرکت آبفای استان قزوین در زمینه تنش آبی اشاره و اضافه کرد: ۱۰ حلقه چاه آب حفر شد، هفت حلقه چاه آب مهندسی مجدد شد و بیش از ۲۹ کیلومتر خط انتقال اجرا شد و میزان اثربخشی ۶۶۵ لیتر است در حالی که ۶۱۶ لیتر آب در شهرهای استان کمبود داریم و دلیل آن هم پایین بودن راندمان چاهها به دلیل کاهش عمر مفید آنها، کمبود نزولات جوی و ... بوده که مدیریت صحیح در منابع  آب کشاورزی ضرورت دارد.

این مسئول با تقسیم مشترکین آب به خوش مصرف ها، پر مصرف ها و بد مصرف ها خاطرنشان کرد: حدود ۵۳ درصد از مشترکین استان قزوین خوش مصرف و الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، ۴۱ درصد پرمصرف شامل مشترکین مصرف‌کننده تا دو برابر الگوی مصرف و ۶ درصد مشترکین بد مصرف هستند که حدود ۳۰ هزار خانوار را شامل می‌شوند و بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، آب استفاده می‌کنند. الگوی آب به ازای هر خانوار ۱۴ مترمکعب یعنی ۱۴ هزار لیتر است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین بیان کرد: با اخطارهای داده شده به مشترکین بد مصرف، پیش‌بینی می‌شود از تعداد مشترکان بد مصرف بین ۵ تا ۶ درصد کاسته شود و حدود ۵۰ درصد مدیریت آب مصرف شود.

بیرنوندی سرقت آب و تاسیسات را به عنوان چالش در استان قزوین دانست و افزود: در سال گذشته یک هزار و ۱۲۰ مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی شد که در سه ماهه امسال هم ۱۳۲ مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی و برخورد لازم صورت گرفته است. با هر انشعاب غیرمجاز بین ۲۰ تا ۳۰ مترمکعب آب هدر می‌رود که لازم است قداست آب حفظ و در مصرف بهینه آب مدیریت شود.

انتهای پیام/

نظر شما