شناسهٔ خبر: 54893805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امیرعبداللهیان در نشست مشترک با همتای سوریه‌ای:

ایران آماده تلاش برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و راه‌حل سیاسی است

وزیر خارجه گفت: ایران آمادگی دارد مساعی جمیله خود را برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی به کار گیرد.

صاحب‌خبر -

آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دمشق سفر کرده امشب شنبه  (۱۱ تیر ماه) در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه شرکت کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به ترکیه و دیدار با مقامات این کشور اشاره کرد و گفت: چند روز پیش با مقامات عالی جمهوری ترکیه کشور همسایه ایران و سوریه در آنکارا گفت‌وگو داشتم. تأکید کردم که راه‌حل گفت‌وگو بین مقامات امنیتی ترکیه و سوریه است.

به گفته او، در گفت‌وگو‌ها با مقامات ترکیه دریافتم که ترکیه نیز راه‌حل سیاسی را راه‌حل دارای اولویت می‌داند.

ایران آماده تلاش برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است

آقای حسین امیرعبداللهیان گفت: امروز در دمشق به مقامات عالی‌رتبه سوریه منتقل کردم که ایران آمادگی دارد مساعی جمیله خود را برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی به کار بگیرد.

به گفته او، ایران بر تمامیت ارضی سوریه قویا تأکید می‌کند. سوریه در خط مقدم مبارزه با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل قرار دارد. دولت، رهبری و مردم سوریه اجازه نخواهند داد صهیونیست‌ها امنیت منطقه و امنیت سوریه را به بازی بگیرند.

وزیر خارجه گفت: به حمایت‌های قاطع خودمان از مقاومت برای تضمین وجود امنیت پایدار در منطقه در مقابل تهدیدات رژیم جعلی اسرائیل ادامه می‌دهیم.

اقدام نظامی در خاک سوریه را عامل ناامنی بیشتر در منطقه و پیچیدگی بیشتر اوضاع می‌دانیم

آقای امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت خارجی را در سوریه نادرست و عاملی برای پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌داند. ما نگرانی‌های ترکیه را در خصوص مسائل امنیت مرزی این کشور درک می‌کنیم. اقدام نظامی در خاک سوریه را عامل ناامنی بیشتر در منطقه و پیچیدگی بیشتر اوضاع می‌دانیم.

به گفته او، خون‌های ایرانی و سوریه‌ای در سال‌های مبارزه با تروریسم در هم آمیخته است. ما با قدرت در کنار سوریه در مبارزه با سوریه و صهیونیست می‌ایستیم. یاد و خاطره همه شهدای مقاوم سوری و شهدای ایرانی و مدافع حرم را گرامی می‌داریم. به همه شهدای سوری و شهدای ایرانی و به ویژه شهید بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی ادای احترام می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: بیش از دو ساعت با بشار اسد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشتم. آقای بشار اسد دیدگاه‌های مهمی را در خصوص ضرورت صلح و برقراری ثبات، آرامش و امنیت در منطقه بیان کرد.

او افزود: علاوه بر مناسبات دوجانبه در خصوص چگونگی استقرار امنیت هر چه بیشتر در منطقه از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی صحبت کردیم.

هیچ‌گاه دوستان و متحدان خود را در روزهای سخت تنها نگذاشته و نخواهیم گذاشت

وزیر خارجه با اشاره به سایر ابعاد رایزنی‌هایش گفت: درباره اوضاع منطقه و همچنین لیبی به گفت‌وگو پرداختیم و ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه را مورد گفت‌وگو قرار داده و در خصوص موانع احتمالی موجود در مسیر همکاری‌ها نیز راهکار‌هایی را مورد توافق و مشورت قرار دادیم.

به گفته او، تردیدی نیست که روابط ایران و سوریه روابطی استراتژیک و راهبردی است. با افتخار اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دوستان و متحدان خود را در روز‌های سخت تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت.

نظر شما