شناسهٔ خبر: 54885973 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

ممنوعیت کشتار دام خارج از کشتارگاه های یزد در روز عید قربان /بیماری تب کریمه کنگو در کمین است

فاتحی‌نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: کشتار دام در روز عید قربان فقط در کشتار گاه‌های مجاز دام انجام می‌شود و اجازه کشتار خارج از کشتارگاه ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فاتحی نیا در گفتگو با یزدرسا، نسبت به رعایت موارد بهداشتی با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور هشدار داد و خاطرنشان کرد: مردم برای جلوگیری از انتقال این بیماری خطرناک در عید قربان به هیچ عنوان اقدام به ذبح غیربهداشتی دام در خارج از کشتارگاه‌ها نکنند.

وی ادامه داد: در روز عید قربان گشت های سیار و سامانه های پاسخگویی شبکه دامپزشکی استان به شماره1512اماده پاسخگویی به سوالات مردم و همچنین دریافت گزارشات مردم هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه به شدت با افراد متخلف که اقدام به ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه ها کنند برخورد و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد تصریح کرد: در سطح استان 7کشتارگاه سنتی و 2 کشتارگاه صنعتی به صورت کامل امادگی ذبح دام  و نذورات مردم را دارند.

فاتحی نیا با اشاره به اینکه ظرف 48ساعت در مورد فعالیت کشتارگاه های موقت در سطح شهر یزد تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد ابراز داشت: در سالجاری عید قربان مصادف با روزهای گرم سال شده، در این روزها ما هر ساله با بیماری تب کریمه کنگو مواجه هستیم که برای انسان بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: تب کریمه کنگو در دام تظاهر قابل مشاهدی ندارد به نحوی که بدون آزمایش برای دامپزشکان نیز قابل تشخیص نیست، اما این بیماری می‌تواند در انسان خونزیزی شدید ایجاد کرده و منجر به مرگ شود.

فاتحی نیا با بیان اینکه این بیماری از طریق کنه منتقل می‌شود، گفت: گزش کنه تا ترشحات آن می‌تواند انسان را آلوده به ویروس بیماری کند، همچنین تماس با ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت تازه حاصل از کشتار غیر مجاز دام آلوده از دیگر راه‌های انتقال بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان در پایان گفت: همشهریان حتما گوشت ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال ودمای 0تا4درجه نگهداری و سپس مورد مصرف قرار دهند.

انتهای پیام/ک

نظر شما