شناسهٔ خبر: 54842218 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه :

وبا در کمین است

شکیبا،گفت: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است و در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب ، بسیار کشنده است.

صاحب‌خبر -

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با اشاره به شیوع ویروس کرونا ،گفت: انتقال وبا از طریق نوشیدن آب آلوده است، گفت: نشانه بارز وبا اسهال شدید و جهنده است و  افراد به محض مشاهده این علامت به مراکز درمانی مراجعه کرده و حتما به میزان زیاد مایعات مصرف کنند، چرا که در صورت از دست دادن آب بدن بسیار امکان کشنده بودن این بیماری وجود دارد.

 

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ،افزود : تجهیزات تشخیصی وبا در استان موجود است، علاوه بر مرکز استان، در تمامی شهرستان ها آزمایشگاه ها مجهز به این تجهیزات بوده و می توانند موارد ابتلا به وبا را شناسایی کنند و در صورت مثبت بودن نتایج، نمونه ها به مرکز  استان منتقل شده و تایید نهایی در مرکز استان صادر می شود.

 

وی خاطر نشان کرد:خوشبختانه بجز یک مورد، گزارشی در خصوص بیماری وبا نداشته ایم و امیدواریم مردم با رعایت نکات بهداشتی از بروز این بیماری در سطح استان پیشگیری کنند.

 

شکیبا با اشاره  به اینکه مردم باید به توصیه های بهداشتی توجه کنند، تصریح کرد: توصیه می شود افراد از آب لوله کشی کلردار برای نوشیدن و شستشوی ظروف و سبزیجات استفاده کرده و از آشامیدن آب‌های نامطمئن در پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز جداً اجتناب کنند و در صورت عدم دسترسی به آب لوله کشی، حتما آب را بجوشانند و پس از سرد شدن مصرف کنند ، وبا از طریق مصرف آب و غذای آلوده منتقل می شود و افراد باید از مصرف آب و غذای آلوده و مشکوک خودداری کنند ، افراد در صورتی که از سلامت آب مطمئن نیستند باید آب را به مدت یک دقیقه بجوشانند، یعنی پس از آنکه آب به جوش آمد اجازه دهند بیش از یک دقیقه در این حالت جوش بماند و پس از آن آب قابل استفاده است.

 

 

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،با بیان اینکه  وبا مانند کرونا نیست که از طریق تنفسی منتقل شود، اظهار کرد: اگر افراد قدری مراقبت بهداشت مواد غذایی و آب باشند به راحتی می توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند و از طرفی درمان های آنتی بیوتیکی خوبی برای این بیماری وجود دارد و در کنار این درمان ها فرد بیمار باید آب و مایعات بسیاری مصرف کرده و سرم درمانی هم انجام دهد.

 

وی با اشاره به اینکه  افراد سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین، گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف کنند،گفت: افراد از خرید و مصرف مواد غذایی پر خطر نظیرآب میوه، بستنی، کباب  از دستفروشان و دوره گردها اجتناب کرده و حتی الامکان از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده کنند ، افراد باید غذاها را به اندازه نیاز  وبه صورت تازه تهیه و در یخچال نگهداری کنند و از قرار دادن سبزی و میوه‌ های نشسته در یخچال جداً خودداری کنند و بعد از غذا چند قطره آب لیمو یا لیمو ترش تازه استفاده شود.

 

شکیبا تاکید کرد: افراد باید قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج، دست‌های خود را با آب سالم و صابون بشویند، زباله را در کیسه‌های مخصوص زباله نگهداری کرده و در سطل های محل جمع آوری پسماند قرار دهند، شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه را به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانند.

 

پایان پیام/712

نظر شما