شناسهٔ خبر: 54835576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آمریکا یک نفتکش روسی را توقیف کرد/گسترش نفوذ روسیه در آفریقا

دولت آمریکا یک نفتکش روسی که به سمت بندر «نیو اورلئانز» در ایالت «لویزیانا» در حرکت بود را توقیف کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، دولت آمریکا یک نفتکش روسی که به سمت بندر «نیو اورلئانز» در ایالت «لویزیانا» در حرکت بود را توقیف کرده است.

این نفتکش با نام«دایتونا» و در تملک مالک کشتی TMS Tankers Ltd است و شرکت Vitol را اجاره کرده است و این شرکت در عرصه تجارت کالاهای اساسی فعالیت می کند و دفتر آن در سوئیس واقع شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده این کشتی از جزیره «تامان» روسیه در دریای سیاه در اوایل ژوئن کنونی با بار سوخت و گاز حرکت کرده است و  قرار بود روز یکشنبه در نیواورلئانز لنگر بیندازد.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در چارچوب تحریم های اعمال شده علیه روسیه  اعلام کرد که ورود تمامی کشتی‌های روس به بندرگاه‌ها و سواحل آمریکا ممنوع می‌َشود.

بر اساس این گزارش، بایدن در یک پیام توئیتری نوشت: این اقدام بدان معناست که هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا اینکه تحت مالکیت یا در راستای منافع روسیه عمل می‌کند، اجازه نخواهد داشت که در بندرگاه‌های آمریکا پهلو گرفته یا به سواحل آمریکا دسترسی داشته باشد.

 

گسترش نفوذ روسیه در آفریقا

هشدار روز سه‌شنبه وزیر خارجه اسپانیا در خصوص افزایش نفوذ روسیه در کشورهای شمال آفریقا، منطقه‌ای گرفتار در بی‌ثباتی سیاسی فزاینده و درگیری‌های نظامی رو به گسترش، بار دیگر این سوال را مطرح کرد که مسکو در آفریقا به دنبال تحقق چه هدفی است؟ رقابت اقتصادی با چین یا بدل شدن به جانشین کشورهای اروپایی در مستعمرات سابق آنها؟

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا در گفتگو با شبکه تلویزیونی آنتنا۳ از منطقه ساحل را واقع در میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان، کانون تروریسم جهانی لقب داد؛ منطقه‌ای که به تعبیر او در غیاب حکومت‌های کارآمد و نهادسازی‌های لازم چنان درگیر بحران کمبود مواد غذایی و مجادلات نظامی شده که خیلی از مهاجران و آوارگان را به راه انداخته است.

آقای آلبارس که این سخنان را در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در اسپانیا مطرح کرد، به تقویت این گمانه در میان دیپلمات‌های اروپایی دامن زد که اسپانیا با تغییر سیاست خارجی خود نسبت به آفریقا، تلاش تازه‌ای را برای ترغیب اتحادیه اروپا و ناتو برای تمرکز بیشتر بر شمال آفریقا آغاز کرده است. چنان که اخبار غیررسمی از اعزام نیروهای نظامی روسیه به الجزایر حکایت دارد، بزرگ‌ترین کشور آفریقا و یکی از تامین کنندگان گاز اروپا که نزدیک به دو هفته پیش معاهده مودتی را که دو دهه پیش با اسپانیا امضا کرده بود، به حالت تعلیق درآورد. 

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که نفوذ روسیه در آفریقا تا کشورهای همجوار با اتحادیه اروپا پیش رفته است. اما چگونه؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان برگزاری اجلاس سیاسی و تجاری سران روسیه و کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۱۹ به صراحت گفته بود: «آفریقا یک اولویت مهم در سیاست خارجی روسیه است.» بدین ترتیب، آقای پوتین بازگشت روسیه به آفریقا را پس از خروج در سال ۱۹۹۱ و با پایان گرفتن نفوذ اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده در میان نهضت‌های سوسیالیستی، با عقد قراردادهای با ۳۰ کشور این قاره در زمینه تامین تسلیحات نظامی، تجارت کالا و سرمایه‌گذاری در منابع نفت، گاز، طلا، مواد معدنی و فلزات جشن گرفت. 

در حال حاضر، به عنوان نمونه، شرکت روسی روسال (Rusal) در زمینه استخراج آلومینیوم در گینه فعال است و کارکنان هلدینگ روساتوم (Rosatom) هم در نامیبیا در جستجوی اورانیوم هستند. 

آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت روسیه نشان می‌دهد که ارزش تجارت این کشور با کشورهای آفریقایی از سال ۲۰۱۵ تا سال گذشته میلادی دو برابر شده و به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال رسیده است. تجارتی به سود روسیه که در ازای صدور ۱۴ میلیارد دلار کالا و خدمات تنها ۵ میلیارد واردات از مبدا آفریقا داشته است. 

اما همه برنامه روسیه برای نفوذ در آفریقا به توسعه مبادلات اقتصادی محدود نمی‌شود. به باور برخی کارشناسان، روسیه «رویکرد ضد غرب» را به جای ایدئولوژی کمونیستیِ دوران اتحاد جماهیر شوروی با کشورهای آفریقایی به اشتراک گذاشته است. رویکردی که فراتر از برانگیختن همدلی بخشی از نیروهای شبه‌نظامی و سیاسی مخالف اروپا و آمریکا، این فرصت را هم فراهم کرده که فشار طولانی ارزش‌های غربی از جمله شفافیت اقتصادی، دموکراسی، حقوق بشر، آزادی‌های مدنی و مقابله با فساد از دوش آنها برداشته شود. 

به گزارش یورونیوز، همزمان گسترش افراط گرایی در آفریقا فرصت‌های بیشتری را برای دخالت نظامی روسیه ایجاد کرده است. چنان که پنج کشور واقع شده در منطقه ساحل  یعنی بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر در سال ۲۰۱۸ از مسکو درخواست حمایت نظامی کردند. روسیه همچنین در موزامبیک و آنگولا نیز علیه ستیزه‌جویان مداخله نظامی کرده است. البته برخی ناظران غربی مدعی هستند که مسکو در کنار حضور علنی نیروهای ارتش خود در آفریقا، از پیمانکاران نظامی خصوصی همچون گروه واگنر نیز برای پیشبرد برنامه‌های خود در آفریقا به ویژه در کشورهای لیبی، سودان، موزامبیک، جمهوری آفریقای مرکزی از جمله با انتشار اطلاعات نادرست، مداخله در انتخابات، فروش سلاح در برابر منابع زیرزمینی، عقد قراردادهای فسادانگیز کمک می‌گیرد.

درمجموع، نفوذ روسیه در آفریقا به سطحی رسیده که مسکو در حال بهره‌برداری تبلیغاتی و عملی از آن است، چه زمانی که پس از کودتای ژانویه گذشته در بورکینافاسو یا وقتی که در خوشحالی برای خروج نیروهای فرانسه، گروهی از مردم این کشورها با پرچم روسیه و تصاویر ولادیمیر پوتین به خیابان‌ها آمدند و چه زمانی که پس از تهاجم نظامی به اوکراین، بخش قابل توجهی از کشورهای آفریقایی زیر بار دادن رای مثبت به قطعنامه محکومیت روسیه در سازمان ملل متحد نرفتند.

 

ترکیه موافقت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو اعلام کرد 

دفتر ریاست جمهوری فنلاند روز سه‌شنبه اعلام کرد که ترکیه یادداشت تفاهمی را امضاء و بر اساس آن از مخالفت خود با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صرف‌نظر کرده است.

این تفاهم‌نامه سه شنبه و پیش از آغاز رسمی نشست ناتو در مادرید به امضا رسیده و تایید می‌کند که «ترکیه در این نشست از دعوت فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد.»

سران کشورها عضو ناتو تا ۳۰ ژوئن در پایتخت اسپانیا حضور دارند تا دربارۀ موضوعات متعددی از جمله تهدیدات روسیه در پی حملۀ نظامی این کشور به اوکراین گفتگو کنند.

این تفاهم در ابتدای نشست روز سه‌شنبه، مقابل دوربین رسانه‌ها به امضای وزرای خارجه سه کشور (ترکیه، سوئد و فنلاند) رسید و پس از آن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که رهبران ناتو به طور رسمی از فنلاند و سوئد دعوت خواهند کرد تا روز چهارشنبه به این ائتلاف بپیوندند.

موضوع تفاهم‌نامه چه بود؟

دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که هلسینکی و استکهلم توافق کرده‌اند «بطور کامل با ترکیه در مبارزه‌اش با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و دیگر گروه‌هایی که آنکارا آنها را سازمان‌های تروریستی می‌داند، همکاری کنند... و محدودیت یا تحریمی علیه صنایع دفاعی این کشور اعمال نکنند.»

در ادامۀ بیانیه دفتر آقای اردوغان آمده است که ترکیه قبل از موافقت با پیوستن این دو کشور به ائتلاف دفاعی ناتو «آنچه را که می‌خواست» از سوئد و فنلاند دریافت کرده است؛ از جمله اینکه مقرر شده است «دو کشور اقدامات مشخصی را برای استرداد جنایتکاران تروریست از سرزمین‌هایشان به اجرا بگذارند.... و فعالیت‌هایی همچون جمع آوری کمک‌های مالی و جذب نیروی برای "پ‌ک‌ک" و گروههای وابسته به آن را نیز ممنوع کنند.»

با این وجود سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند مقابل خبرنگاران اعلام کرد که در این توافق، هیچ فهرستی از افراد برای استرداد وجود ندارد. او تاکید کرد که این تفاهم‌نامه که به زودی متن کامل آن علنی خواهد شد، اصول مربوط به استرداد تروریست‌ها را شرح می‌دهد و نه شهروندان.

انتظار می‌رود گمانه‌زنی‌ها در این باره، با انتشار متن اصلی تفاهم‌نامه و مفادی که روی آن‌ها توافق شده پایان یابد.

ینس استولتنبرگ نیز پس از مذاکرات روز سه‌شنبه گفت: «خوشحالم که اعلام کنم ما اکنون توافقی داریم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند. ترکیه، فنلاند و سوئد تفاهمی را امضا کرده‌اند که به نگرانی‌های آنکارا از جمله در مورد صادرات تسلیحات و مبارزه با تروریسم پاسخ می‌دهد.»

توافق روز سه‌شنبه پس از سه ساعت بحث و گفتگو در حاشیۀ نشست ناتو حاصل شد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به توافق حاصل شده اعلام کرد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو «یک خبر فوق‌العاده» است که این ائتلاف را «قوی‌تر و امن‌تر» می‌کند.

 

آمریکا حضور نظامی بلندمدت خود در اروپا را افزایش می‌دهد

جیک سالیوان، مشاور جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌گوید این کشور به زودی برنامه تقویت حضور نظامی بلندمدت خود را در اروپا، رسما اعلام خواهد کرد. این خبر تنها یک روز پس از اعلام افزایش شمار نظامیان ناتو در اروپا اعلام می‌شود.

به گفته این مشاور ارشد دیپلماتیک جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه و در جریان اجلاس سران ناتو محورهای ویژه تقویت حضور نظامی بلند‌مدت نیروهای زمینی، دریایی و هوایی این کشور، به‌ویژه در شرق اروپا را اعلام خواهد کرد. 

از هفته‌های پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، فعالیت ناتو و ارتش ایالات متحده آمریکا در شرق اروپا به شدت تقویت شده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که احتمالا آخرین بار در جریان جنگ‌های بالکان در اروپا عملیات نظامی انجام داده بود، سه دهه پس از پایان جنگ سرد بار دیگر با چالش‌های امنیتی جدی در خاستگاه خود مواجه است. اعضای ناتو در شرق اروپا، به استثنای مجارستان، از گسترش چتر حمایت نظامی این سازمان استقبال می‌کنند. 

آقای سالیوان روز سه‌شنبه و در هواپیمای رئیس جمهوری این کشور به خبرنگاران گفت در جریان اجلاس روزهای آینده ناتو، شماری از کشورهای عضو با افزایش مشارکت خود به منظور بالا بردن بودجه این سازمان نظامی، موافقت خواهند کرد. 

بودجه ناتو چگونه تامین می‌شود؟

مساله بودجه و تعهد کشورهای عضو برای پرداخت ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای تامین مالی این سازمان، یکی از محورهای جدی رویارویی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و همپیمانان سنتی واشنگتن در اروپا بود. در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وضعیت ناتو آنچنان افول کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از مرگ مغزی این سازمان سخن گفته بود. با این حال پس از به قدرت رسیدن جو بایدن و به‌ویژه از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، موقعیت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی جدا تقویت شده و حتی کشورهای همیشه بی‌طرف اروپای شمالی نظیر سوئد و فنلاند، تمایل خود را برای الحاق به ناتو اعلام کرده اند.

 

آمریکا چند شرکت چینی را به اتهام نقض تحریم های روسیه در لیست سیاه قرار داد

 

خبرگزاری رویترز خبر داد که دولت آمریکا پنج شرکت چینی را به اتهام حمایت از نیروهای نظامی و صنایع دفاعی روسیه در لیست سیاه وارد کرد.

رویترز به نقل از بیانیه دیروز (۷ تیر) وزارت بازرگانی دولت بایدن نوشت: شرکت های فوق پیش از حمله روسیه به اوکراین به شرکت‌های تحریم شده روس کالا صادر کرده و کماکان به تامین این نهادهای تحریم شده ادامه می دهند.

علاوه بر شرکت های فوق الذکر، ۳۱ فرد و موسسه دیگر از کشورهای روسیه، امارات متحده عربی، لیتوانی، پاکستان، سنگاپور، انگلیس، ازبکستان و ویتنام نیز در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته اند.

گنجانده شدن نام این افراد و شرکت ها بدان معنی است که شرکت های تامین کننده آمریکایی پیش از صدور کالا به این مشتریان باید مجوز وزارت بازرگانی را اخذ کنند.

دیروز نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا در تارنمای رسمی خود اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه حدود ۱۰۰ نهاد و شخصیت روسیه وضع کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه ۷۰ نهاد و ۲۹ نفر که بسیاری از آنها برای صنعت دفاعی روسیه حیاتی هستند، تحریم هایی را وضع کرده است.

این تحریم ها واردات طلای روسیه را ممنوع کرده و همچنین شرکت روستک شرکت دفاعی دولتی روسیه و چندین بانک از جمله بانک مسکو را هدف قرار می‌دهد.

همچنین شرکت هواپیمایی یونایتد، سازنده جنگنده های میگ و سوخوی روسیه نیز تحریم شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که هدف از این اقدام تضعیف توانایی روسیه برای ادامه حمله هوایی خود به اوکراین است.

توپولف، سازنده بمب افکن های استراتژیک و هواپیماهای ترابری روسیه نیز در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما