شناسهٔ خبر: 54853755 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دبیر کل ناتو: روسیه تهدیدی مستقیم برای ناتو است/ مسکو: اجلاس مادرید سند تلاش ناتو برای مهار روسیه است

صاحب‌خبر -
دبیر کل ناتو: روسیه تهدیدی مستقیم برای ناتو است/ مسکو: اجلاس مادرید سند تلاش ناتو برای مهار روسیه است

خبرگزاری آریا-سران دولت‌ها و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو امروز (چهارشنبه) جلسات خود را در چارچوب اجلاس مادرید آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا،به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در افتتاحیه جلسه اول درخصوص اوکراین گفت، تصمیمات مهمی به منظور تقویت این ائتلاف نظامی، در جهانی که "رژیم‌های خودکامه و مستبد نظیر روسیه و چین" در حال به چالش کشیدن نظم مبتنی بر قانون هستند، اتخاذ خواهد شد.
همچنین استولتنبرگ درخصوص خط مشی ناتو موسوم به "سند مفهوم استراتژیک" جدید که قرار است در مادرید تایید شود، گفت متحدان بازدارندگی و دفاع ائتلاف را تقویت خواهند کرد و همزمان با یک دعوت رسمی، درها به سوی ورود سوئد و فنلاند باز می‌شود.
به گفته دبیرکل ناتو، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در جمع رهبران این ائتلاف سخنرانی خواهد کرد و یک بسته حمایتی جامع برای اوکراین جنگ‌زده به تصویب خواهد رسید.
در همین حال «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا که کشورش میزبان اجلاس ناتوست، گفت: تصمیماتی که متحدان می‌گیرند، ظرفیت ما و استفاده ما از منابع برای 10 سال آینده را مشخص خواهد کرد. جهان در حال تماشای ماست.
همچنین سانچز با تبریک به ترکیه، فنلاند و سوئد بابت امضای یک یادداشت تفاهم سه‌جانبه برای رفع نگرانی‌های امنیتی آنکارا، گفت: ورود این دو کشور منطقه نوردیک به ناتو یک نقطه سرنوشت‌ساز و حیاتی مهم خواهد بود.

استولتنبرگ: روسیه تهدیدی مستقیم برای ناتو است
همچنین دبیرکل ناتو گفت این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است و روسیه مستقیم‌ترین تهدید و چین چالشی برای منافع و امنیت آن است.
 «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت، روسیه تهدیدی مستقیم و چین چالشی برای منافع این اتحاد محسوب می‌شود.
استولتنبرگ ضمن سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفت، این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است.
دبیرکل ناتو افزود، این ملاقات متحدان «در بحبوحه بحران امنیتی جدی» انجام می‌شود و نشست مادرید «تاریخی و دگرگون کننده» خواهد بود.
وی با لفاظی علیه روسیه این کشور را «چشمگیرترین و مستقیم‌ترین تهدید» علیه امنیت ناتو توصیف کرد و گفت، این اتحاد نظامی باید پیامدهای امنیتی ناشی از سرمایه‌گذاری چین بر روی تسلیحات مدرن دوربرد را در نظر بگیرد.
استولتنبرگ با اشاره به طرح جامع راهبردی ناتو در ده سال آینده که در نشست مادرید به بحث گذاشته می‌شود گفت، در این طرح جامع «چالش‌هایی که پکن علیه امنیت، منافع و ارزش‌های ما دارد» درج شده‌اند.
او در ادامه سخنرانی در آغاز نشست ناتو با استقبال از موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد در ناتو گفت، عضویت آن‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای سریع خواهد بود.
دبیرکل ناتو پیش از شروع این سخنرانی در جمع خبرنگاران گفته بود نیروهای نظامی واکنش ناتو از 40 هزار به 300 هزار نیرو افزایش خواهد یافت.
یک مقام ارشد آمریکایی عصر سه‌ شنبه گفته است که ایالات متحده در نشست سران ناتو در مادرید، استقرار نظامی جدید و بلند مدت خود را در «سراسر اروپا» اعلام خواهد کرد.
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که تمرکز این نیروها بر بالتیک، بالکان و جناح شرقی ناتو در مرز روسیه خواهد بود.  سالیوان گفت که ناتو  دستاوردهای خود را در مورد وضعیت نیرو‌های این ائتلاف اعلام خواهد کرد.

کشورهای عضو ناتو رسما از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کردند
رهبران ناتو امروز چهارشنبه برای دعوت از سوئد و فنلاند جهت عضویت در ائتلاف آتلانتیک شمالی تصمیم رسمی گرفتند.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در بیانیه منتشره در پایان اولین نشست آنها اعلام شده است.
در این سند آمده است: "امروز تصمیم گرفتیم از سوئد و فنلاند دعوت کنیم به عضویت ناتو درآیند".
اعضای ناتو همچنین امروز چهارشنبه درباره امضای پروتکل پیوستن این کشورها به اتحادیه اتلانتیک شمالی به توافق رسیدند.
اکنون ورود تازه واردان به ناتو باید توسط پارلمان 30 عضو فعلی اتحادیه آتلانتیک شمالی تصویب شود.
روز سه شنبه در مادرید، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که تمام نگرانی های آنکارا را در نظر می گیرد. ترکیه نیز به نوبه خود مخالفت خود را با ورود سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفت.
مسکو بارها خاطرنشان کرده است که هدف ناتو رویارویی است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور فدراسیون روسیه تاکید کرد، گسترش بیشتر این بلوک امنیت بیشتری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد. وی در عین حال ورود سوئد و فنلاند به این سازمان را تهدیدی ماهیتی و واقعی برای روسیه نمی داند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که کنار گذاشتن سیاست سنتی بیطرفی نظامی هلسینکی اشتباه خواهد بود، زیرا هیچ تهدیدی برای فنلاند وجود ندارد.

یابکوف: اجلاس مادرید سند تلاش ناتو برای مهار روسیه است
 سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که اجلاس ناتو در مادرید ثابت کرد که این ائتلاف درصدد مهار روسیه است و به نظر می رسد که تلاش فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، عاملی بی ثبات کننده محسوب می شود.
به گزارش رسانه های روسی، ریابکوف افزود: نشست مادرید، سیاست مهار تهاجمی روسیه از سوی این بلوک را تائید و تحکیم می کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرد: از نظر ما توسعه ائتلاف آتلانتیک شمالی، یک عامل کاملا بی ثبات کننده در امور بین الملل است
در این میان، یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفت که واشنگتن با روسیه در مورد مجموعه ای از تغییرات اصلی در موقعیت نظامی اش در اروپا ارتباط برقرار نکرده است و الزامی برای انجام این کار ندارد.
مقام آمریکایی یادآور شد که اولین مفهوم راهبردی ناتو از سال 2010 برای اولین بار به چالش های هماهنگ ایجاد شده توسط چین اشاره دارد و به روابط رو به رشد این کشور با روسیه اشاره دارد.

 بایدن از تقویت حضور نظامی آمریکا در اروپا خبر داد
رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس ناتو در مادرید گفت که ایالات متحده استقرار نظامی خود را در اروپا به عنوان بخشی از افزایش توان دفاعی این ائتلاف غربی افزایش خواهد داد.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه از افزایش نیروهای ناتو در اروپا توسط آمریکا خبر داد و مدعی شد که این ائتلاف امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. او در اجلاس سران ناتو که در مادرید در حال برگزاری است، افزود: ناتو در همه جهات در همه حوزه‌ها - زمین، هوا و دریا - تقویت خواهد شد.
او با این ادعا که «در لحظه‌ای که پوتین صلح را در اروپا به هم ریخته ... ایالات متحده و متحدانش در حال تقویت (نظامی) هستند و ثابت می‌کنند که ناتو بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز و مهم‌تر از همیشه است»، در خصوص استقرار نظامی جدید ایالات متحده در اروپا از «ایجاد مقر دائمی برای سپاه پنجم ارتش ایالات متحده در لهستان، اعزام تیپ چرخشی جدید شامل 5000 نیروی اضافی به رومانی، اعزام دو اسکادران اف-35 دیگر به انگلیس، افزایش استقرار چرخشی در بالتیک، استقرار دو ناوشکن دیگر در اسپانیا که مجموع را از چهار به شش می‌رساند و استقرار پدافند هوایی اضافی در آلمان و ایتالیا» خبر داد. 
بایدن با این ادعا که نشست سران ناتو در مادرید «تاریخ‌ساز» است و استقرار بیشتر ایالات متحده «پیامی غیرقابل انکار است که ناتو قوی و متحد است»، در اشاره به درگیری‌ها در اوکراین گفت: ایالات متحده موقعیت نیروی خود را در اروپا تقویت خواهد کرد و به محیط امنیتی تغییر یافته پاسخ خواهد داد تا از هر وجب از خاک متحدین دفاع کند.

نباید توافق بنیادین میان ناتو و روسیه را کنار گذاشت
وزیر خارجه آلمان گفت که برلین نمی‌خواهد توافق اولیه میان روسیه و ناتو را کنار بگذارد.
به گزارش رویترز، وزیر خارجه آلمان گفت که برلین نمی‌خواهد توافق اولیه میان روسیه و ناتو را کنار بگذارد. 
وی افزود: «با زمانه‌ای جدید روبرو هستیم که باید توانایی این را داشته باشه که در صورت لزوم از خودمان در برابر روسیه دفاع کنیم.»
وزیر خارجه آلمان در عین حال افزود که کشورش نمی‌خواهد بنیان اولیه توافق میان روسیه و ناتو را کنار بگذارد

عضویت سوئد و فنلاند در ناتو نشان‌دهنده خطای محاسباتی پوتین است
نخست‌وزیر بریتانیا عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را نشانه اشتباه محاسباتی روسیه در اوکراین توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه  با فرمان اعزام نیرو به اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شده است.
جانسون گفت: «اگر پوتین امید داشته است که با حمله غیر قانونی و غیر قابل‌توجیه روسیه به اوکراین، ناتو در جبهه غربی ضعیف‌تر شود، کاملا در اشتباه بوده است».
وی در بدو ورود به مادرید برای شرکت در نشست ناتو افزود که پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف گامی بزرگ به جلو خواهد بود

نظر شما