شناسهٔ خبر: 54793855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس جمهور: مسئولین دستگاه‌ها نسبت به فساد حساس باشند/ دولت سیزدهم گرفتار حاشیه‌ها نخواهد شد

رئیس جمهور با بیان اینکه در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن خواهیم پرداخت، تصریح کرد: در ادوار گذشته مسئولان گرفتار حاشیه‌ها شدند و برخی کارها عقب ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در همایش قوه قضائیه که با حضور روسای قوای سه گانه برگزار شد گفت: هفته قوه قضائیه باهمکاری پرتلاش دستگاه قضایی مبارک باد. یاد شهدای هفتم‌تیر ، شهید مظلوم آیت الله بهشتی را گرامی میداریم به ارواح مطهر شهدای قوه قضائیه ویژه شهید قدوسی و شهید لاجوردی درود می فرستیم. 

وی افزود: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که جبهه انقلاب و جریان انقلاب و نماد های انقلاب را یا ترور شخص کند یا ترور شخصیت.

رئیس جمهور ادامه داد: به حضرت رضا عرضه میداریم خدا لعنت کند کسانی که شما را کشتند و به شما زهر خوراندند و کسانی که شخصیت شما را مورد حمله قرار دادند. 

رییسی افزود: روزهای دهه ۶۰ را بیاد آورید، منافقین چقدر ترور شخصیت کردند و چهره های انقلاب را مورد حمله قرار دادند و با تهمت و افترا و پخش شایعات، در هر کوی و برزنی چهره های انقلاب مورد حمله منافقین بودند. با شهادت شهید بهشتی، رجایی و باهنر و بسیاری از چهره های نماد انقلاب، می خواستند جریان انقلاب به حاشیه رانده شود و زمینه تسلط دوباره نظام سلطه بر کشور را فراهم کنند.

رئیس جمهور گفت: شهید بهشتی و راه شهید بهشتی همواره برای دستگاه قضایی نورانی است. ساختارسازی را از فکر و اندیشه و قلم شهید بهشتی و خبرگان اول داریم. این سازمان کار را برای جریان ولایت در جای جای نظام این افراد ساختارسازی کردند.

وی افزود: از دستگاه قضا برای زحماتشان تشکر می کنیم.بسیاری بی نام و نشان و مخلصانه تلاش میکنند‌.

وی با بیان اینکه گفتمان این دوره از قوه قضائیه برای حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای آن است، اظهار داشت: مردم و نگاه مردم به عدلیه و دستگاه قضایی در حال ارتقا است. و دستگاه قضایی اهتمام دارد که سند تحول ارتقا پیدا کند. 

وی ادامه داد: سنگ زیر بنای جامعه اسلامی بر عقلانیت و عدالت و معنویت و اخلاق است. در مجلس بایدقانون عادلانه باشد و در دستگاه اجرایی، اجرای عادلانه باشد و در دستگاه قضا داوری باید داوری عادلانه باشد، قانون عادلانه به دست مجریان عادل باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه امروز در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید پیوست عدالت باشد، تصریح کرد: عدالت آفاقی، انفسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و عدالت در اجرا و قانون گذاری یک امر گسترده و فراگیر است.عدالت در قضا و داوری از جلوه های مهم داوری است‌.

رئیس جمهور تصریح کرد: حق چیست، قرار واقعی عالم هستی حق است، شناختن حق اولین گام است و گرایش به حق دومین گام و ایستادگی در حق سومین گام است. آفت حق گرایی هواپرستی است، جوسازی و فضا سازی ها این هواپرستی را شکل می‌دهد.

وی بیان داشت: خداوند در ماموریت های مهم به پیامبر می فرمایند که خشیت نداشته باش، در تغییر قبله ولایت امیر المومین و مهمترین ماموریت ها خداوند فرموده ای پیغمبر خشیت نداشته باش. زیرا برخی می خواهند با جوسازی تو را از مسیر حق بازدارند. ما که خاک پای اصحاب پیامبر هم نمی شویم اما این دستوری برای همه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه قوانین و مقررات باید عادلانه و ضدفساد و ضدتبعیض باشد و دستگاه اجرایی پیگیری کند و نظارت ها هم باید پیوسته انجام شود، گفت: نظارت قوه قضاییه تسهیل بر امور است و نظارت‌ ها را باید برای خود مغتنم بدانیم. 

وی ادامه داد: اگر کسانی مرتکب فساد شدند حتما باید قضاوت عادلانه باشد و کیفر آنها می تواند در جهت اجرای عدالت در جامعه کمک کننده باشد. 

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه امروز نسبت به فساد باید مسئولین در دستگاه ها حساس باشند، اظهار داشت: این حساسیت پیشگیرانه است و من در دستگاه قضایی اعلام کردم و در دستگاه اجرایی هم اعلام کردم که خط قرمز ما بی‌استناد حرف زدن است.

رئیس جمهور با اشاره به انسجام سه قوه خاطرنشان کرد: دیگران هرچه می‌خواهند بگویند چون رمز موفقیت در کشور انسجام همه نیروهایی است که به نام انقلاب خدمت می‌کنند و انسجام بین قوا و نیروهای مسلح. 

وی با بیان اینکه در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن خواهیم پرداخت، تصریح کرد: در ادوار گذشته مسئولان گرفتار حاشیه‌ها شدند و برخی کارها عقب ماند. متن یعنی گره‌گشایی از زندگی مردم و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و پرداختن به بیانیه گام دوم رهبری.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور بیان داشت: اما شاهد عقب ماندگی‌هایی هستم که نباید در کشور شاهدش می‌بودیم. دغدغه و رنج‌های مردم امروز شنیدنی است. باید نسبت به پیشرفت و عدالت تلاش کرد و نه حق عقب‌گرد داریم و نه حق توقف و در جا زدن. و راه پیشرو فقط پشرفت و عدالت است.

وی افزود: ما در همه اقدامات هرکجا شاهد مشارکت مردم بوده موفق بودیم و می‌خواهیم از مردم برای انجام‌کارها کمک بگیریم و پشتیبانی دستگاه قضا در این زمینه موثر است. 

رییس جمهور در رابطه با تقویت دستگاه قضایی گفت: مشکلاتی در دستگاه قضایی است و بنا داریم آنها رفع شود. در بودجه ۱۴۰۱ تلاش شد که با کمک مجلس ۲/۹ بودجه قضایی اختصاص کامل پیدا کند و تخصیص اعتبارات داده شد تا دست رئیس دستگاه قضا باز باشد و در جهت رفع مشکلات  اقدام کنند و ۱۰ هزار نیرویی که مورد درخواست بود انجام شد و .باید دستگاه قضایی نیروی کارآمد و با انگیزه داشته باشد.

وی افزود: من هم‌معتقدم که هزینه دادرسی باید کاهش پیدا کند، دسترسی به عدالت باید آسان باشد.به دنبال آن هستیم که منابع دستگاه قضایی را تامین کنیم. 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دغدغه قاضی و کارمند قضایی باید کاسته شود تا به دادرسی عادلانه بپردازند.

انتهای پیام/

نظر شما