شناسهٔ خبر: 54711269 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد

پورعباس: آغاز فرآیند کنکور سراسری از ۸ تیرماه / داوطلبان متقلب تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون محرومند + فیلم

رئیس سازمان سنجش گفت: آزمون سراسری چهارشنبه هفته آینده با رشته هنر کار خود را آغاز خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

پورعباس: آغاز فرآیند کنکور سراسری از ۸ تیرماه / نصب اولین دستگاه اسکن پاسخنامه‌ها + فیلم

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پورعباس، رئیس سازمان سنجش در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد گفت: فرایند کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ با هماهنگی‌های لازم به روز‌های آخر می‌رسد و این آزمون را هفته آینده با گروه آزمایشی هنر آغاز می‌کنیم.



وی افزود: از نظر شکلی تغییرات خوبی در آزمون پیش رو صورت گرفته مثلا ما همین دیروز موفق شدیم تا اولین دستگاه فوق پیشرفته اسکنر را در کرج نصب کنیم که با نصب این دستگاه اسکن پاسخ نامه‌ها از یک میلیون و ۵۰۰ هزار پاسخ نامه به ۴ و نیم میلیون عدد می‌رسد.

 

رئیس سازمان سنجش اظهار کرد: نصب اسکنر فوق پیشرفته این امید را به ما می‌دهد که نتایج کنکور را به موقع اعلام کنیم مضاف بر این در زمینه امنیت و حفاظت آزمون اقدامات جدی صورت گرفته است.

پور عباس گفت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ دو نفر داوطلب ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، دو نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله، یک نفر ۷۳ ساله و چهار نفر داوطلب ۱۳ ساله هم از در شهر‌های کرج، شیراز، اصفهان، آمل و اردبیل شرکت می‌کنند.


 رئیس سازمان سنجش در ادامه به تخلفات شبکه‌های اجتماعی در حوزه کنکور اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد این شبکه‌ها با هدف اخاذی تشکیل شده اند و هیچ گونه فعالیتی در جهت کشف، ارایه و حل سوالات کنکور ندارند در واقع گردانندگان این شبکه‌ها از داوطلبین پول می‌گیرند و بعد غیبشان می‌زند و داوطلبین هم دستشان به جایی بند نیست. یکی از اقدامات گردانندگان این شبکه‌ها این است از داوطلبین می‌خواهند تا عکس خود را مقابل صورتشان قرار بدهند و این عکس را برای آن‌ها بفرستند و بعد همین عکس را به عنوان ابزار اخاذی از داوطلبان مورد استفاده قرار می‌دهند با این وجود از داوطلبان می‌خواهیم از این تهدیدات نترسند و هر چه سریعتر از این شبکه‌ها خارج شوند.

 

<div id="video-display-embed-code_1718994" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1017343/1718994?width=400&height=300"></script></div>

 

وی اظهار کرد: اگر داوطلبین یا پدر یا مادرشان در شبکه های اجتماعی مرتبط با کنکور حضور دارند تا حضور آنها برایشان دردسرساز نشده هر چه زودتر از این شبکه ها خارج شوند.

 

پورعباس در ادامه با بیان اینکه عده ای تلاش می کنند تا به سوالات کنکور دسترسی پیدا کنند، اظهار کرد: یکی از بهترین قرنطینه های سوالات در اختیار سازمان سنجش است و برای تامین امنیت سوالات از دستگاه های کنترل امنیتی و به صورت پیچیده استفاده می شود در واقع تامین امنیت سوالات به صورت پیچیده ای صورت می گیرد.

 

 رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه عکس داوطلبین روی پاسخ نامه ها وجود دارد و این داوطلب است که در نهایت پلاستیک محتوای سوالات را باز می کند و این بدان معناست که هیچ دفترچه ای در مسیر اعزام به چشم کسی نمی آید و دیده نمی شود اظهار کرد: تلاش متخلفین از وقتی آغاز می شود که دفترچه در مقابل داوطلب در جلسه آزمون باز می شود از اینجا به بعد اقداماتی صورت می گیرد که مهمترین اقدام شناسایی شده عکس گرفتن از سوالات با استفاده از عینک، ساعت،گردنبد و پاپیون دوربین دار است

 

وی اضافه کرد: در زمان برگزاری آزمون افرادی اجیر می شوند فقط بروند از سوالات عکس بگیرند که ما این افراد را شناسایی کرده ایم و در این سال ها با یک برخورد ویژه به مقابله با آنها پرداخته ایم که جزییاتش را بعدا می گویم. به هر روی داوطلبانی که مرتکب این تخلف شوند تا ده سال از شرکت در آزمون محروم می شوند و کسانی که تلاش می کنند تا به دیگران کمک کنند به 5 سال حبس محکوم خواهند شد.

 

پورعباس با بیان اینکه نمونه هایی را داشته ایم که در انتقال سوالات به بیرون از محل برگزاری آزمون موفق بوده اند، تصریح کرد: طبق بررسی ها متخفلین بین نیم ساعت فرصت دارند تا از  سوالات عکس بگیرند و به بیرون بفرستند نیم ساعت تا 45 هم طول می کشد به سوالات در بیرون پاسخ بدهند و حدود نیم ساعت هم طول می کشد تا از طریق ابزارهایی که دارند پاسخ ها را به داوطلب برسانند از این رو دلیل اینکه دلیل اینکه تعداد دفترچه ها برای داوطلبین به سه دفترچه افزایش یافته این است که ما در آزمون سال های قبل تا 4 ساعت و 45 دقیقه سوالات را در اختیار داوطلبین قرار می دادیم ولی الان این وضعیت تغییر یافته و متخلفین باید سرعت خود را برای عکس گرفتن از سوالات بالا ببرند که به همین میزان دقت آنها پایین می آید و از طرفی سرعت کشف تخلف بیشتر می شود. ما این افراد متخلف را شناسایی کردیم و تحت نظارت شدید نامحسوس هستند تا نتوانند حداقل خطایی داشته باشند.

 

 رئیس سازمان سنجش در ادامه با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته بازرسی بدنی تشدید و به طور کامل انجام می شود اضافه کرد: داوطلبین نباید به هیچ وجه با خود موبایل به جلسه آزمون ببرند احتمال گم شدن و خدشه وارد شدن به آن هستند دستگاه موبایل یاب ما توانایی کشف موبایل ها و هر گونه دستگاه الکترونیکی را در جلسات آزمون دارد و همین مسئله می تواند 5 سال محرومیت را برای داوطلبینی که با خود موبایل می برند به همراه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه حتی تحویل دادن موبایل روشن به مسئولین در آزمون جرم و تقلب محسوب می شود؛ چون این امکان وجود دارد که برخی ها بخواهند با خود کیت های تقویت کننده به همراه بیاورند، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که با نصب یک سیستم روی موبایل که به طور اتوماتیک به یک شماره مشخص پاسخ می دهد بتوان در آزمون مرتکب تخلف شد پس آوردن موبایل به محل برگزاری آزمون حتی اگر بیرون از جلسه روشن باشد برای داوطلبین مشکل ساز خواهد بود چون ما با مهندسی معکوس امواج این ابزارها را شناسایی کرده ایم. براین اساس دستگاهی ساخته شده در اختیار عوامل اجرایی قرار خواهد گرفت و کارکرد آن به این صورت است که مراقب با یک دور حرکت در محل آزمون می تواند تمام صداها را شناسایی کنند

<div id="video-display-embed-code_1719034" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1017343/1719034?width=400&height=300"></script></div>

 

پورعباس با بیان اینکه انتظار داریم که تدابیر اندیشه شده امنیت آزمون را تا درصد بالایی افزایش دهد بیان کرد: در ایام شیوع کرونا به دلیل خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی بازرسی های بدنی داوطلبی کنکور کاهش یافت و همین مسئله افزایش تخلفات را به همراه داشته که امیدواریم امسال این تخلفات از نطفه خفه شوند.

 

رئیس سازمان سنجش در ادامه با بیان اینکه امسال سوالات به صورت محتوایی و براساس محتوای کتب درسی طراحی شده اند اظهار کرد: هر سوال 4 گزینه دارد و خیلی روشن است که داوطلبین اگر روی کتب درسی تمرکز کنند موفقتر خواهند بود.

 

وی با اشاره به اینکه اقبال به رشته ها هوشمندانه شده و این بدان معناست که داوطلبین با توصیه های پدر و مادر و توصیه های غیرفنی به انتخاب رشته نمی پردازند، اظهار کرد: امروز هدایت تحصیلی توسط بازار کار انجام می شود یعنی به محض اینکه رشته ای در بازار کار رونق بیابد داوطلبین به سمت ان رونق می یابند چون بازار کار دانشگاه فرهنگیان تضمین شده است نرخ قبولی آن نیز در بالای جدول قرار دارد.

 

پورعباس بیان کرد: هم چنین رونق بازار رشته های حسابداری، مالی، MBM باعث افزایش داوطلبین گروه آزمایشی علوم انسانی شده است و در مقابل شاهد کاهش داوطلبین رشته های ریاضی و فنی به دلیل رکود در بخش فنی کشور هستیم. امیدواریم با ایجاد رونق اقتصادی در کشور و در حوزه های فنی و پروژه های کلان از جمله حوزه نفت، ساخت و سازها، آب و حوزه های کشاورزی گرایش داوطلبین به سمت رشته های فنی و مهندسی هم افزایش یابد به نظر می رسد هدایت تحصیلی به سمت رشته ها منطقی تر شده و بازار کار یکی از شاخصه های هدایت تحصیلی است.

 

رئیس سازمان سنجش در خصوص افزایش تعداد عوامل اجرایی ازمون نیز گفت: به همان نسبتی که فعالیت های حوزه امتحانی زیاد شده به همان تعداد عوامل اجرایی نیز افزایش یافته اند؛ مثلا از آنجایی که داوطلبین باید به سوالات عمومی و سوالات تخصصی در دفترچه یک دو و سه پاسخ بدهند پس باید به همین میزان دفترچه ها توزیع و جمع اوری شوند.

 

وی به دو مرحله قرنطینه در سازمان سنجش اشاره کرد و افزود: قرنطینه اول مربوط به قبل از آزمون است که حدود 100 نفر طی سه ماه در آن قرنطینه بوده اند و قرار است صبح روز شنبه بعد از اتمام کنکور طی مراسمی از قرنطینه خارج شوند.  با توجه به اینکه افراد قرنطینه شده در این مرحله در حال بسته بندی سه دفترچه ها هستند تعداد بسته ها زیاد بوده به گونه ای که با محدودیت فضا مواجه شده ایم به این وجود قصد داریم که فضا را گسترش بدهیم.

 

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه قرنطینه دوم که قرنطینه قرائت پاسخنامه ها است از قرنطینه اول از حساسیت بیشتری برخوردار است، گفت: 5 دستگاه اسکن در این قرنطینه قرار داد که دو دستگاه آن نیاز به تعمییرات دارند؛ البته ما روز گذشته دستگان اسکنر فوق پیشرفته یا دستگاه پاسخ نامه خوان را نصب کرده ایم و تست آن هم موفق بوده. مضاف بر این بنا داریم یک دستگاه اسکنر فوق پیشرفته دیگر را هم نصب کنیم. ما دستگاه اسکنر فوق پیشرفته اسکنر را با لطف فروشنده به صورت امانی خریداری کرده ایم و قرار شده بعدا پول آن را بپردازیم.

 

به گفته پورعباس، براساس پیش بینی‌ها اواسط مردادماه اعلام نتایج اولیه را داریم، انتخاب رشته در دهه سوم مرداد انجام می‌شود و نتیجه نهایی هفته اخر شهریور است.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره مصوبه جدید کنکور نیز گفت: در ابتدا سوابق تحصیلی که توسط وزارت آموزش و پرورش تولید می‌شود باید به صورت صد در صد در پذیرش تاثیر می‌داشت، اما این‌کار صورت نگرفت و فقط سال دوازدهم انجام شد، در سال ۹۲ قانون جدید در مجلس داشتیم که گفتند به میزان امکان باید به سمت سوابق تحصیلی برویم و ۸۵ درصد ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی را داشته باشیم که به این میزان نزدیک هستیم، امسال ۴۰ درصد ۱۰ درس سال دوازدهم تاثیر مثبت دارد، مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در تیر سال گذشته ابلاغ شد که دچار مشکل شد، چون عجله‌ای تصویب شده بود، پس از آن نشست‌های متعددی برگزار شد که اصلاحیه صورت گرفت و به نقطه‌ای رسیدیم که مصوبه اجرا شود.


وی ادامه داد: نقاط مورد اختلاف در تاثیر قطعی یا مثبت و زیرگروه‌ها بود، اصلاحیه در جلسه دو هفته پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و منتظر ابلاغ آن هستیم، اگر ابلاغ شود برای سال ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه عمل می‌کنیم. طبق قانون پس از آزمون سراسری امسال باید درباره آزمون سال بعد اطلاع رسانی کنیم.

نظر شما