شناسهٔ خبر: 54690192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شلمزار چهارمحال و بختیاری؛

شهری که رکوردهای پرتابی دوومیدانی همچنان در آن جا به جا می‌شود

شهرکرد - ایرنا - اگر شهرکرد زمانی به عنوان یکی از قطب‌های مهم استعدادهای پرورش بسکتبال ایران در گذشته شناخته می‌شد، شهرستان‌های کیار و بروجن نیز مهد پرورش استعدادهای درخشان دوومیدانی ایران بود.

صاحب‌خبر -

هر چند شهرستان‌های شهرکرد و بروجن با امکانات حداقلی در گذشته مهد پرورش استعدادهای ورزشی بوده است اما وضعیت امکانات ورزشی شهرستان کیار نیز به همین صورت نسبت به شهرهای استعدادخیز ورزشی کشور کمترین بوده است.

در دوران گذشته در چهارمحال و بختیاری دوندگانی همچون مصطفی قنبری بروجنی، محمد قنبری بروجنی و داریوش صمیمی شلمزاری تیم دوومیدانی ملی جمهوری اسلامی ایران را همراهی کرده‌اند و پرورش قهرمانان این رشته همچنان ادامه دارد.

با این حال شهرستان کیار مهد دوومیدانی در رشته پرتاب دیسک است و از ۲ دهه گذشته نام این شلمزار با زمین‌های خاکی که قهرمانان ملی این رشته را پرورش داده است عجین شده است.

اما در یک دهه اخیر نیز در ورزش دوومیدانی عباس صمیمی،سجاد مرادی ، محمد ارزنده ، روح الله عسگری، روح‌الله امانی، محمد صمیمی، محمود صمیمی و محمد شیریان از چهارمحال و بختیاری بر بلندای قهرمانی آسیا ایستادند.

در این بین علاوه بر شهرستان بروجن که نقش بسزایی در پرورش ملی پوشان رشته دوومیدانی ایران در ماده ‎ ۸۰۰متر، سه هزار متر و پرش سه گام دارد، شهری  با نام شملزار در شهرستان نوپای کیار نیز موفق به قهرمان پروری در رشته دوومیدانی شده است.

در شهر شلمزار با ‎ ۳۶هزار نفر جمعیت قهرمانانی همچون داریوش ، عباس، محمد و محمود صمیمی، در رشته پرتاب دیسک در رده‌های سنی بزرگسالان و جوانان و محمود حمزه پور در رشته پرتاب نیزه در سطح آسیا مطرح شده اند.

محمودحمزه پور دوومیدانی کار اهل شلمزار با پرتاب ‎ ۶۶متر و ‎ ۶۸صدم سانتیمتر علاوه بر رکودشکنی پرتاب نیزه جوانان کشور در مسابقات جایزه بزرگ تهران، نخستین بار سهمیه مسابقات جهانی چک و مسابقات آسیایی اندونزی را از آن خود کرد.

حالا پس از سالها دوباره شهرستان کیار و شهر شلمزار میزبان قهرمانان پرتابی دوومیدانی ایران هستند تا یکبار دیگر نام این شهر در این رشته ورزشی احیا شود.

مسابقاتی در سطح کلاس جهانی در شلمزار

مسابقات دوومیدانی رکوردگیری پرتاب‌های جوانان و جایزه بزرگ بزرگسالان کشور با حضور برترین‌های‌ این رشته و به منظور انتخاب اعضای تیم‌های ملی اعزامی به رقابت‌های برون‌مرزی در شهر شلمزار چهارمحال‌ و بختیاری برگزار شد.

رییس‌ هیات دوومیدانی‌ چهارمحال‌ و بختیاری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این مسابقات یک روزه ۲۴ نفر از برترین‌های‌ دوومیدانی کشور در مواد پرتابی دیسک، چکش و وزنه و در ۲ بخش بانوان و آقایان برای کسب بهترین رکورد و قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی به میدان رفتند.

داریوش صمیمی افزود: رقابت‌های‌ دوومیدانی شلمزار در بخش بانوان در مواد پرتاب‌ چکش و پرتاب دیسک برگزار می‌شود و آقایان نیز توان خود را در پرتاب چکش، وزنه و دیسک اجرا شد.

وی تصریح کرد: پرتابگران جوانی که بتوانند حد نصاب ورودی رقابت‌های جهانی را به دست بیاورند می‌توانند برای کسب نشان در مسابقات جهانی کلمبیا به مصاف حریفان بین‌المللی بروند.

صمیمی با اشاره به اینکه دوومیدانی‌کاران بزرگسال کشور نیز در مسابقات جایزه بزرگ شلمزار تلاش خواهند کرد با ثبت بهترین رکورد خود در ترکیب تیم ملی اعزامی به مسابقات کشورهای اسلامی قرار گیرند، یادآور شد: به جز احسان حدادی، دیگر پرتابگران مطرح کشور در جمع رقابت‌کنندگان‌ مسابقات شلمزار حضور دارند.

مربی تیم ملی دوومیدانی اظهار داشت: بنا به نظر مدیریت تیم‌های‌ ملی دوومیدانی ورزشکارانی که موفق به کسب حد نصاب حضور در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جوانان جهان شوند در صورتی به این رویداد اعزام خواهند شد که رکوردهای آن‌ها در سطحی باشد که توانایی صعود به مراحل بالاتر در این مسابقات را داشته باشند و یا حداقل بتوانند رکوردهای ورودی که به ثبت رسانده‌اند را ارتقا دهند.

صمیمی درباره حضور ورزشکاران چهارمحال و بختیاری در مسابقات رکوردگیری و جایزه بزرگ شلمزار نیز گفت: صادق صمیمی، علی شیریان‌ و مهشید عادل با دعوت فدراسیون در این مسابقات حضور دارند و هانیه مومنی، نرگس خلیلیان و الناز نجفی هم به صورت آزاد در رقابت‌های شلمزار به میدان می‌روند.

جا به جایی یک رکورد دیگر در شلمزار 

رقابت‌های دوومیدانی‌ رکوردگیری‌ پرتاب‌های‌ جوانان و جایزه بزرگ‌ بزرگسالان کشور با کسب یک سهمیه ورودی مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سایت‌ پرتاب‌های‌ شلمزار چهارمحال‌ و بختیاری به پایان‌ رسید تا تکلیف چهارمین مسافر کلمبیا مشخص شود.

به گزارش ایرنا، برترین‌های‌ دوومیدانی کشور در دو رده سنی بزرگسالان و جوانان و در دو بخش آقایان و بانوان ۳۰ خرداد در سایت‌ پرتاب‌های‌ شهر شلمزار توان خود را برای کسب رکوردهای ورودی مسابقات قهرمانی جوانان جهان و قرارگیری در ترکیب تیم‌های‌ اعزامی به رقابت‌های برون مرزی به کار گرفتند تا در پایان یک روز رقابت، یک سهمیه به نام ارسلان‌ قشقایی‌ به ثبت برسد.

قشقایی در رقابت‌های‌ رکوردگیری پرتاب وزنه در شلمزار توانست پرتابی به مسافت ۱۸ متر و ۶۵ سانتی متری را انجام دهد و به عنوان چهارمین نفر در ترکیب تیم ملی دوومیدانی جوانان ایران برای اعزام به مسابقات قهرمانی جوانان جهان که مرداد امسال در کلمبیا برگزار می‌شود، قرار گیرد.

پیش از قشقایی، سارینا ساعدی‌ در ماده پرش‌ سه‌گام، علی امیریان‌ در ماده ۸۰۰ متر و سمیرا اقبالی‌ در ماده سه هزار متر با مانع توانسته بودند با کسب حدنصاب‌های‌ ورودی، راه خود را برای حضور در عرصه رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان در کلمبیا هموار کرده‌ بودند.

در دیگر رقابت‌های‌ پرتابی روز دوشنبه شلمزار نیز در پرتاب وزنه بزرگسالان، مرتضی ناظمی‌ از کرمانشاه، رکورد ۱۹ متر و ۱۰ سانتی‌متر را ثبت کرد و پس از وی، مهدی صابری‌ از اصفهان با پرتاب‌ ۱۹ متر و پنج‌ سانتی‌متر در جایگاه دوم قرار گرفت.

حسین‌ رسولی از استان مرکزی‌ در پرتاب دیسک‌ موفق به‌ ثبت رکورد ۵۸ متر و ۵۶ سانتی‌متری رده سنی بزرگسالان شد و بالاتر از حریفان خود در مسابقات شلمزار ایستاد.

بهنام‌ شیری از اردبیل نیز با ۵۶ متر و ۵۲ سانتی‌متر، محمدرضا رحمانی‌فر از فارس با ۵۵ متر و ۵۸ سانتی‌متر و علی شیریان‌ از چهارمحال‌ و بختیاری با ۵۳ متر و ۸۴ سانتی‌متر در پرتاب دیسک بزرگسالان به ترتیب در جایگاه‌های‌ دوم تا چهارم قرار گرفتند.

پرتاب دیسک جوانان نیز با صدرنشینی محمدرضا ضیایی از کهگیلویه و بویراحمد و با رکورد ۵۲ متر و ۷۱ سانتی‌متری‌ به پایان رسید.

در این ماده پرتابی، حسین‌ رشمه‌ کریم از گلستان با ۵۱ متر و ۳۲ سانتی متر و علی رجبی‌ از خراسان رضوی با ۴۹ متر و ۲ سانتی متر نیز دوم و سوم شدند.

محمد سیستانی از گلستان هم به عنوان تنها ورزشکار ماده چکش در رده‌ سنی جوانان توانست، چکش‌ را تا ۶۳ متر و ۹۸ سانتی‌متر پرتاب کند.

در بخش بانوان رقابت‌های شلمزار هم پرتابگران در مواد پرتاب‌ دیسک‌ و پرتاب چکش به میدان رفتند که در پایان زهرا نجفی از لرستان در ماده پرتابی دیسک با رکورد ۴۶ متر و ۱۸ سانتی‌متر در جایگاه نخست ایستاد.

مهشید عادل و هانیه مومنی هر دو از چهارمحال‌ و بختیاری هم به ترتیب با رکوردهای‌ ۴۲ متر و ۶۸ سانتی‌متر و ۲۶‌ متر و ۳۸ سانتی‌متر در پرتاب دیسک‌، دوم و سوم شدند.

در ماده‌ پرتاب چکش، زهرا عرب‌ رستمی‌ از تهران با رکورد ۵۵ متر و ۳۹ سانتی‌متر به مقام نخست رسید و نرگس جلیلیان‌ و الناز نجفی هر دو از چهارمحال‌ و بختیاری با رکوردهای ۲۶ متر و ۴۳ سانتی‌متر و ۲۰ متر و ۶۸ سانتی‌متر در جایگاه‌های‌ دوم و سوم قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، به گفته داریوش صمیمی مربی تیم ملی دوومیدانی و رئیس هیات‌ دوومیدانی چهارمحال‌ و بختیاری، بنا به نظر مدیریت تیم‌های‌ ملی دوومیدانی ورزشکارانی که موفق به کسب حد نصاب حضور در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جوانان جهان شوند در صورتی به این رویداد اعزام خواهند شد که رکوردهای آن‌ها در سطحی باشد که توانایی صعود به مراحل بالاتر در این مسابقات را داشته باشند و یا حداقل بتوانند رکوردهای ورودی که به ثبت رسانده را ارتقا دهند.

نظر شما