شناسهٔ خبر: 54679121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افغانستان، یمن و اوکراین محور رایزنی وزرای خارجه قرقیزستان و عربستان

وزرای امور خارجه قرقیزستان و عربستان در مورد تقویت همکاری‌های اقتصادی و توسعه روابط 2 کشور گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «جن بیک کولوبایف» وزیر خارجه قرقیزستان که در راس هیئتی در «ریاض» پایتخت عربستان سعودی بسر می‌برد، با «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار روابط قرقیزستان و عربستان مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین با ابراز رضایت از پویایی بالای همکاری‌ها در قالب دوجانبه و چندجانبه، بر اهمیت سازماندهی دیدارهای متقابل در سطوح عالی تاکید کردند. 

وزیر خارجه قرقیزستان پیام ویژه «سادیر جباراف» رئیس جمهور این کشور را خطاب به «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی ابلاغ کرد.

کولوبایف با ابراز خرسندی از توسعه روابط قرقیزستان و عربستان، خواستار تشدید بیشتر روابط دو کشور و رساندن آنها به سطح کیفی جدیدی شد.

وی در این زمینه بر لزوم افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین افتتاح پروازهای مستقیم بین دو کشور و حل زودهنگام موضوع صدور ویزای توریستی الکترونیکی به عربستان سعودی برای شهروندان قرقیزستانی تاکید کرد.

کولوبایف همچنین با اشاره به نقش چشمگیر صندوق توسعه عربستان سعودی در توسعه زیرساخت‌های قرقیزستان و بهبود حوزه اجتماعی و اقتصادی، بر آمادگی طرف قرقیزستانی برای ادامه همکاری نزدیک با این صندوق تاکید کرد. 

به نوبه خود، فیصل آل سعود در اولین سفر رسمی خود به قرقیزستان در مارس 2022 از مهمان نوازی طرف قرقیزستان تشکر و قصد پادشاهی سعودی را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه تایید کرد.

کولوبایف با اشاره به موضوعات دستور کار بین المللی و تعامل دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری اسلامی، از نقش عربستان سعودی در حفظ صلح و ثبات در منطقه و جامعه جهانی بسیار قدردانی کرد.

وی در عین حال گفت که قرقیزستان از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی EXPO-2030 حمایت می‌کند. 

طرفین همچنین در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر و بر لزوم تجمیع نیروها در حل مسائل امنیت غذایی و بحران انسانی تاکید کردند.

مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن، افغانستان و اوکراین به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

در خاتمه، طرفین بر حفظ تماس مستمر و تقویت بیشتر روابط دوجانبه توافق کردند.

انتهای پیام/ح/ ت 1007

نظر شما